سفری به بازار شب تایپه

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
سفری به بازار شب تایپه

یکی از جاذبه‌های تایپه، پایتخت تایوان، بازار شب است که در آن هر چیزی پیدا می‌شود. در این مقاله با این بازار رنگارنگی بیشتر آشنا خواهیم شد. با کجارو همراه باشید.

انتخاب بازارهای شب تایپه یکی از دلایل سفر به این شهر است (بازار شب همان بازار روز است اما به علت گرمی هوا این بازارها در شب برپا می‌شوند. این بازارها معمولا در کشورهای جنوب شرق آسیا یافت می‌شوند). علاوه بر لباس‌ و کفش‌های بسیار ارزان (کیفیت عالی) و نگاه کردن به مردم، غذای این منطقه نیز بسیار شگفت‌انگیز است، البته به شرطی که گیاه‌خوار نباشید.

ممکن است به خاطر نبودِ علامت‌های انگلیسی و نداشتن مهارت‌های دو زبانه، مطمئن نباشید چه می‌خورید، اما طبق تجربه،‌ تنها چند مورد است که پیشنهاد می‌کنم واقعا از آن‌ها صرف نظر کنید که بعدا به آن‌ها می‌پردازیم. نخست بیایید از موارد خوب شروع کنیم.

بازار شب تایپه

 میوه‌ها

بازار شب تایپه

وجود مقدار زیاد میوه تازه در این بازار بسیار مطلوب است. در این بازار میوه گواوا، اژدها، سرخالو، و آب‌میوه تازه وجود دارد. همیشه از خارگیل دوری کنید، چون بیش‌تر شبیه به اسلحه است تا میوه. قبل از اینکه این میوه را ببینید بوی آن را احساس می‌کنید. هیچ‌کس نظر متعادلی درباره این میوه ندارد، و زمانی که آن را می‌خورید به شما هشدار می‌دهند که این میوه چسبناک است. اگر هنوز با این میوه‌ها آشنا نشده‌اید، این قسمت مقدمه‌ی خوبی درباره میوه‌های آسیایی است.

نوشیدنی‌ها

بازار شب تایپه

بعد از میوه می‌رسیم به نوشیدنی‌ها که شامل یک نوشیدنی شیرین از خربزه قصبه (wintermelon) است. این نوشیدنی شبیه به چای است. نوشیدنی دیگر به نام فراگ لیر اِگز (frog layer eggs) (تخم قورباغه) است که هیچ شباهتی به نامش ندارد. این نوشیدنی یک نوشیدنی ترش همراه با تکه‌های ژله است. مفازه‌های فروشنده‌ی این نوشیدنی را، از علامت قورباغه آن‌ها می‌توان تشخیص داد.

صبحانه

بازار شب تایپه

با خوردن املت صدف و تخم‌مرغ پیچیده شده در پنکیک با سس تند، خود را برای شروع یک کار طولانی و دشوار آماده کنید. آیرون اِگز (تخم‌مرغ‌های آهنی) تخم‌‌مرغ‌های کوچک سیاهی هستند که بارها و بارها و بارها در ادویه پخته شده تا جایی که تخم‌مرغ‌ها کوچک می‌شوند. توصیه می‌کنم استینکی توفو (به معنای توفوی بد بو) را در تایوان امتحان کنید و نه در هنگ کنگ. این غذا مطمئنا خیلی بد بو نیست و ظاهر بسیار خوشایندی دارد. به جای تخته‌های لرزان، آن‌ها را روی تخته‌های چوبی کوچک سرو می‌کنند و روی آن را از فلفل می‌پوشانند. بوی آن مطمئنا تا مدت‌ها شما را آزار دهد، پس تصمیم خود را بگیرید. سوپ هشت‌پا واقعا مورد تردید است. اگر خیلی به غذاهای دریایی علاقه ندارید این غذا را امتحان نکنید؛ اما در عوض مقدار زیادی ماهی مرکب کباب شده و خرچنگ نرم پوسته سرخ شده بخورید.

 غذاهای گوشتی

بازار شب تایپه

بسیاری از غذاهای حاضر، «چسبناک» توصیف می‌شوند. غذاهایی مانند نودل‌های برنجی ضخیم و پهن، که با قاشق و نه چاپستیک خورده می‌شود. می‌توانید این غذا را بدون گوشت خوک یا گاو بخورید، اما گوشت کمک می‌کند تا کاملا غذا تغییر کند. دامپلینگ‌های گوشت (دامپلینگ خمیری است که از آرد و آب تهیه می‌شود) سرشار از نشاسته با بسته‌بندی‌های ضخیم و چسبناک هستند. به هنگام سرو کردن، روی آن آبگوشت می‌ریزند. طعم این غذا اکتسابی است. (طعم اکتسابی طعمی است که ممکن است برای بار اول برای فرد ناخوشایند باشد).

دیگر انتخاب‌های ناسالم عالی هستند. قارچ‌های سرخ‌شده در روغن زیاد، به عنوان پیش‌غذا برای سوسیس‌های پر شده از برنج چسبنده و سوسیس سرو می‌شود. غذایی بسیار چرب. از دیگر انتخاب‌ها، بلک پپر بانز (black pepper buns) است که با گوشت خوک و مقدار زیادی پیازچه پر می‌شود ( bun نوعی نان است که طرز تهیه آن در نقاط مختلف متفاوت است، اما مواد اصلی آن آب و آرد است. درون bun با مواد مختلفی پر می‌شود). صف این غذا بیش از حد طولانی است. زیرا مردم دوست دارند مراحل درست شدن آن را ببینند: دست‌فروش‌ها «بان‌ها» را به دیواره‌های تنور می‌زنند و آن‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه همان‌جا نگه می‌دارند. دو تا بخرید، این یک سرمایه‌گذاری با ارزش است. صف خرید مرغ سرخ‌شده هم بسیار طولانی است.

اگر هنوز جا دارید بنشینید و یک کاسه بیف نودل، یا مینسد میت رایس به همراه کیمچی تایوانی بخورید. نودل پیگ اینتستین (Pig intestine noodles) که روی آن صدف‌های کوچک قرار می‌دهند، غذای اصلی بازار شب محسوب می‌شود. در واقع در منوها غذاهای خوابانده شده در چاشنی فراوان است.

 دسر

بازار شب تایپه

بعد از غذا نوبت به دسر می‌رسد. بازارهای شب شیود آیس (shaved ice) (همان یخ در بهشت) خوش طعم سرو می‌کنند. روی آن را ژله، لوبیا قرمز شیرین، تارو (نوعی شیرینی)، و تکه‌های سیب‌زمینی شیرین، می‌ریزند، یا گاهی به صورت ساده آن را سفارش می‌دهند. یک مورد خوشمزه دیگر، گلوله‌های برنج چسبناک در سوپ زنجبیل است.

چیزی که به هیچ عنوان به شما پیشنهاد نمی‌کنیم، یکی دیگر از غذاهای اصلی بازار شب است: خون خوک در پودینگ برنج. این غذا کاملا چسبناک بوده و برای ایجاد یک طعم شیرین آن را آغشته به پودر بادام‌زمینی کرده،‌ سپس به سیخ چوبی کشیده و سرو می‌کنند. این غذا ممکن است با کیک لوبیا قرمز اشتباه گرفته شود (البته اگر به کیک شکل زیبایی ندهند). این غذا برای ذائقه‌های ماجراجو اجباری است.

مطالب مرتبط:

منبع businessinsider

دیدگاه