بزرگترین شهرهای ایران کدامند؟

امیرعلی محمودی | پنجشنبه, ۱۸ شهریور ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

جمعیت پایتخت ایران یعنی تهران، به‌همراه شهرهای اطرافش به ۱۵ میلیون نفر می‌رسد. برای آشنایی با چند شهر بزرگ ایران، در ادامه همراه کجارو باشید.

جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا واقع شده است. ایران توسط ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، پاکستان، افغانستان، خلیج فارس و ترکیه احاطه شده است. وسعت ایران برابر با ۱٫۶۴۸٫۱۹۵ کیلومتر مربع است که هجدهمین کشور بزرگ دنیا و نیز دومین کشور بزرگ خاورمیانه محسوب می‌شود.

جمعیت کشورمان چیزی در حدود ۷۸٫۴ میلیون نفر است که هفدهمین کشور پرجمعیت جهان نیز به شمار می‌رود. ایران به‌دلیل مجاورت با تنگه‌ی هرمز، از اهمیت استراتژیکی و جغرافیایی بالایی برخوردار است. ایران با در اختیار داشتن ذخایر غنی گاز طبیعی، تاثیر بسیاری در تأمین انرژی کشورهای جهان دارد. ایران شهرهای زیادی دارد و پایتخت آن تهران است. در ادامه با چند مورد از بزرگترین شهرهای ایران آشنا خواهیم شد.

نکته: معیار اصلی ما در این مقاله برای «بزرگ‌ترین شهرهای ایران»، جمعیت است.

تهران

تهران

تهران پایتخت ایران و نیز مرکز استان تهران است. تهران همچنین با ۱۵٫۲۳۲٫۵۶۴ نفر جمعیت، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ایران نیز محسوب می‌شود. تهران به‌لحاظ جمعیتی دومین شهر بزرگ غرب آسیا، سومین شهر بزرگ خاورمیانه و بیست و نهمین شهر بزرگ جهان است. در سال ۱۱۶۱ هجری شمسی، آقا محمدخان قاجار پس از به قدرت رسیدن، تهران را به‌عنوان پایتخت خود انتخاب کرد. در حال حاضر، اقوام متعدد و گوناگونی در این شهر زندگی می‌کنند. فارسی با لهجه‌ی تهرانی، زبان متداول و رایج این شهر است. اکثریت جمعیت تهران را شیعیان اثنی‌عشری و اقلیت‌های سنی و مسیحی تشکیل می‌دهند. تهران قطب اقتصادی ایران محسوب می‌شود، چراکه ۳۰٪ از نیروی کار و نیز ۴۵٪ از شرکت‌ها و صنایع کشور در این شهر متمرکز شده‌اند. تهران همچنین به‌دلیل در اختیار داشتن جاذبه‌های فرهنگی بسیار، از جمله مقاصد گردشگری بزرگ کشور نیز محسوب می‌شود.

مشهد

مشهد

مشهد مرکز استان خراسان رضوی بوده و با ۲٫۷۸۲٫۹۷۶ نفر جمعیت، دومین شهر پرجمعیت ایران نیز به شمار می‌رود. مشهد نامی عربی به معنی «محل شهادت» است؛ این نام به‌دلیل شهادت امام رضا (ع) در این شهر برای آن انتخاب شده است. اولین مسجد حرم امام رضا به کوشش شاهرخ میرزا و در حوالی سال ۷۹۷ هجری شمسی ساخته شد که هنوز هم پا بر جا است. مشهد در قرن دهم هجری شمسی از اهمیت سیاسی و مذهبی بسیار بالایی برخوردار بوده است. در حال حاضر مدیریت مشهد بر عهده‌ی شهرداری این شهر است. مشهد دومین مرکز بزرگ تولید خودرو در کشور است. اقتصاد این شهر عمدتاً بر پایه‌ی کشت میوه، شیرینی‌جات، سنگ‌های قیمتی و سوغاتی برای زائران می‌چرخد. مشهد همچنین با در اختیار داشتن هتل‌های بسیار، از جمله شهرهای گردشگری مهم ایران نیز به شمار می‌رود.

اصفهان

اصفهان

شهر اصفهان مرکز استان اصفهان بوده و جمعیتی بالغ بر ۲٫۳۹۱٫۷۳۸ نفر دارد. اصفهان زمانی بزرگ‌ترین شهر جهان محسوب می‌شد که در دوران صفوی به اوج خود رسیده بود. شاید دلیل اینکه به این شهر لقب «نصف جهان» را داده‌اند هم همین موضوع باشد. البته اکنون نیز اصفهان با معماری‌های بی‌نظیر ایرانی-‌اسلامی خود در زمره‌ی زیباترین شهرهای دنیا قرار دارد. مرکز شهر اصفهان در حال حاضر، پنجمین بازار خرید بزرگ جهان محسوب می‌شود. اصفهان با در اختیار داشتن بازارهای متعدد، چندین پل، کلیساهای جامع، پارک، خانه‌های تاریخی، مقبره، مناره، مساجد مختلف، موزه و مدارس قدیمی از جمله مراکز بزرگ گردشگری ایران و جهان به شمار می‌رود. اصفهان همچنین با تولید فرش‌های زیبا، غذای لذیذ بریانی، موسیقی سنتی و باشگاه‌های ورزشی‌اش نیز شهره خاص و عام است.

کرج

کرج

کرج مرکز استان البرز ایران است و جمعیتی در حدود ۱٫۹۶۷٫۰۰۵ نفر دارد. صفویان و قاجاریان در توسعه و آبادانی این شهر نقش بسیار مهمی ایفا کردند. کرج در گذشته شهری برای گذران تعطیلات تابستانی محسوب می‌شد اما اکنون یکی از بزرگ‌ترین شهرهای صنعتی ایران به شمار می‌رود. خانواده‌های قشر متوسط تهرانی معمولا به‌دلیل هزینه‌های ارزان‌تر مسکن و نیز آب و هوای بهتر، ترجیح می‌دهند در کرج زندگی کنند.

از دیگر شهرهای بزرگ ایران می‌توان به تبریز، شیراز، قم و اهواز اشاره کرد که هر یک، جمعیتی بیش از یک میلیون نفر دارند. کرمانشاه و ارومیه نیز به‌ترتیب با ۸۵۱٫۴۰۵ و ۹۶۳٫۷۳۸ نفر جمعیت، جزو ۱۰ شهر پرجمعیت ایران هستند.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه