معنی ضرب المثل فارسی؛ قمپز در کردن

محمد مهدی حسنی
محمد مهدی حسنی دوشنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
معنی ضرب المثل فارسی؛ قمپز در کردن

 چگونگی به وجود آمدن ضرب‌المثل قُمپز در کردن، به زمان‌های قدیم باز می‌گردد و این ضرب‌المثل برگرفته از یک وسیله‌ی جنگی به نام قمپز است. در خواندن این مقاله با کجارو همراه باشید.

تاریخچه ضرب‌المثل قُمپز در کردن

بیشتر انسان‌ها دوست دارند از خود تعریف کنند و کارهای بسیار سخت و قهرمانانه که انجام نداده‌اند را به خود نسبت دهند و خود را نزد دوستان و فامیل، مهم و بزرگ جلوه بدهند. این افراد تصور می‌کنند که با گفتن چنین حرف‌هایی اسرار صحبت‌هایشان فاش نمی‌شود. اما سخت در اشتباه‌اند و بالاخره حقیقت امر نمایان می‌شود.

وقتی شخصی در جمعی این چنین سخنانی را به خود نسبت می‌دهد، افراد آن جمع لبخندی زیر لب می‌زنند و به یکدیگر اشاره می‌کنند و می‌گویند: «طرف قمپز در می‌کند.» به این معنی که حرف‌هایش صحت ندارد و توخالی و پوچ است.

لغت قمپز برگرفته از نوعی توپ جنگی است که در کوهستان‌ها کاربرد داشته و حتی کشور عثمانی در آن زمان‌ها در مقابل جنگ با کشور ایران از آن استفاده کرده است.

جالب این‌جا است که در این توپ گلوله‌ای گذاشته نمی‌شد و خرابی به وجود نمی‌آورد، فقط در آن باروت بسیاری تعبیه می‌کردند و پارچه‌هایی را با فشار داخل این وسیله‌ی جنگی قرار می‌دادند. بعد به آن چند ضربه محکم می‌زدند که کاملا محکم و سفت شود. بعد از این کارها، توپ را در کوهستان قرار داده و با آتش زدن مواد داخل توپ، صدای مهیبی آن منطقه را فرا می‌گرفت و ترس به جان سربازان دشمن می‌افتاد.

در روایات آمده است که در جنگ‌هایی که بین کشور ایران و کشور عثمانی رخ داده است، عثمانی‌ها از این وسیله برای ترس‌انداختن در جان و دل سپاهیان ایرانی استفاده می‌کردند. اما رفته‌رفته ایرانیان غیور و میهن‌پرست به راز این وسیله‌ی جنگی پی‌ می‌برند و هر زمان که صدای ناخوشایند و وحشتناک این وسیله را می‌شنیدند با خونسردی کامل لبخند زده و به یکدیگر می‌گفتند: «نترسید، قُمپوز در می‌کنند. گلوله ندارد و پوچ است.»

این داستان به تدریج به صورت ضرب‌المثل در بین مردم ایران رواج پیدا کرد.

مطالب مرتبط:

منبع iketab yjc

دیدگاه