دریاچه ارومیه به روایت تصویر

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
دریاچه ارومیه به روایت تصویر

خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه، دومین دریاچه‌ی بزرگ آب شور جهان، توجه افکار جهانی را به‌سمت خود جلب کرده است. این بار روزنامه‌ی «گاردین» در مقاله‌ای عکس‌هایی بسیار زیبا از این دریاچه و علت تغییر رنگ آن منتشر کرده است. با کجارو به تماشای این عکس‌های شگفت انگیز بنشینید.

امید‌ها برای احیای دریاچه نمک ارومیه بعد از بارش‌های اخیر دوباره زنده شده است. دریاچه ارومیه در پارک ملی در شمال غرب ایران قرار دارد. مساحت این دریاچه به‌ دلیل سدسازی و استخراج بی‌رویه‌ی آب‌های زیرزمینی ۹۰ درصد کاهش یافته است.

دریاچه ارومیه

زمانی این دریاچه بزرگترین دریاچه‌ی خاورمیانه و ششمین دریاچه‌ی بزرگ آب شور جهان بود.

دریاچه ارومیه

دریاچه‌ی ارومیه طی چندین سال رو به نابودی می‌رفت اما خوشبختانه این روند متوقف شده است.

دریاچه ارومیه

در سال ۲۰۱۵ رئیس‌جمهور ایران، دکتر حسن روحانی با اختصاص ۶۶۰ میلیون دلار برای سیستم‌های جدید آبیاری و دیگر طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی موافقت کرد.

دریاچه ارومیه

از گذشته تاکنون این دریاچه میزبان پرندگان مهاجر از جمله فلامینگو، پلیکان، اردک و مرغ ماهی‌خوار سفید بوده است. خشک شدن دریاچه به زنجیره‌ی غذایی محلی آسیب رسانده و باعث از بین رفتن یکی از بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی میگوی آب‌های شور به نام «آرتمیا» شده است.

دریاچه ارومیه

کاهش سطح آب دریاچه باعث تغییر رنگ آب شده است و جلبک‌ها و باکتری‌های موجود در آب بیشتر شده‌اند. 

دریاچه ارومیه

ناسا می‌گوید تغییر رنگ آن احتمالا به‌خاطر وجود دو گروه اصلی از موجودات ایجاد شده است: گونه‌ای از خانواده‌ی جلبک‌ها به نام «دونالیلا» و گونه‌ای از خانواده‌ی باکتری‌ها به نام «Halobacteriaceae».

دریاچه  ارومیه

این جلبک‌ها در محیط دریایی سبز دیده می‌شود اما وقتی شوری آب بیشتر شده و نور آفتاب با شدت بیشتری بتابد، به رنگ قرمز تغییر می‌کند. 

دریاچه ارومیه

مردم روی بدن خود را با نمک دریاچه می‌پوشانند. 

دریاچه ارومیه

دریاچه به رنگ قرمز است.

دریاچه ارومیه

باران‌های پاییزی می‌تواند به پر شدن دوباره‌ی آب دریاچه کمک کند.

دریاچه ارومیه

بارش‌های اخیر رنگ دریاچه را دوباره به رنگ آبی تغییر داده است. 

دریاچه ارومیه

در سال‌های اخیر رنگ دریاچه از قرمز به آبی و بالعکس تغییر رنگ داده است اما دانشمندان نگران هستند که رنگ آن در اثر خشکی برای همیشه به قرمز تبدیل شود.

دریاچه ارومیه

دریاچه‌ی آبی رنگ

دریاچه ارومیه

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه