ایران ۱۰۰ اثر تاریخی در فهرست ثبت موقت جهانی دارد

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
ایران ۱۰۰ اثر تاریخی در فهرست ثبت موقت  جهانی دارد

۱۰۰ اثر تاریخی ایران هم‌ اکنون در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد که هر سال به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی در نشست خبری با خبرنگاران در یاسوج اظهار داشت که ۱۷ اثر تاکنون در ایران ثبت جهانی شده است، که روستای میمند کرمان، تخت جمشید، شوش، مسجد جامع اصفهان، تخت سلیمان، پاسارگاد، سنگ نوشته بیستون و چغازنبیل از مهم‌ترین آثار به ثبت رسیده ایران در میراث جهانی یونسکو است.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود:

ایران یکی از مناطق ناشناخته از نظر مطالعات باستان‌شناسی است که این امر نیازمند پژوهش شناسایی و سرمایه‌گذاری است.

چوبک در ادامه خاطرنشان کرد که اخیراً فعالیت‌های عمرانی زیادی در حریم محوطه تاریخی–فرهنگی کشور در حال انجام است که احتمال تخریب و آسیب به این آثار باستانی وجود دارد و به همین دلیل باید هرگونه عملیات عمرانی این مناطق متوقف شود.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی با اشاره به سد خرسان در کهگیلویه و بویر احمد، تصریح کرد تا زمانی که مطالعات سد خرسان سه از سوی پژوهش شناسان این پژوهشکده انجام نشود نباید هیچ‌گونه عملیات عمرانی در این سد انجام شود.

رودخانه خرسان از کوه‌های تنگ سرخ و کنه دوده سه در ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی یاسوج و ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهر اردکان فارس سرچشمه می‌گیرد و به نام رودخانه بشار به‌سوی شمال غربی امتداد می‌یابد.

بر اساس اعلام مسئولان وزارت نیرو و مشاور طرح میزان ذخیره آب پشت سد خرسان سه پس از افتتاح سالانه حدود سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است و ظرفیت آبگیری از آن برای بخش‌های آشامیدنی، کشاورزی و صنعت کهگیلویه و بویراحمد در هرسال نیز حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب خواهد بود.

۷۲۶ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی کهگیلویه و بویر احمد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

این آثار شامل ۶۱ آسیاب، ۵۰ خانه تاریخی، ۴۰ قلعه، ۴۰ آب‌انبار، ۲۳ بقعه متبرکه، ۱۹ گورستان، ۱۷ استودان، ۱۳ پل، ۱۳ بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه