جاذبه های گردشگری کوستا دل سول

مریم حیدرشناس | شنبه, ۱۰ مهر ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

کوستا دل سول (Costa del Sol) مکانی با بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال هر آنچه را که شما برای گذراندن تعطیلات نیاز دارید، در خود جای داده است. با کجارو همراه باشید تا با جاذبه‌ها و بعضی از کارهای مهیجی که حتماً باید در کوستا دل سول امتحان کرد، آشنا شوید.

کوستا دل سول معروف به ساحل خورشید از بهترین مکان‌های گردشگری دنیا محسوب می شود که در جنوب اسپانیا واقع شده است. به جرات می‌توان گفت هیچ مکان گردشگری دیگری در زمین نخواهید یافت که ساحل، تاریخ، فرهنگ، ورزش‌های مختلف، شهرهای خارقالعاده و حتی اسکی را در خود جمع کرده باشد.

اسکی و آفتاب گرفتن در یک مکان

کوستا دل سول

کوستا دل سول به دریای مدیترانه درخشان، پیچیده در سواحل شنی بی نظیرش مشهور است. جایی‌که می‌توان در آن حمام آفتاب گرفت، خود را در فضای آرامش بخشش رها کرد و از شب‌های آن که در کل دنیا معروف‌اند، لذت برد. اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که این مکان برای اسکی هم بسیار مناسب است؛ بهطوری‌که از ماه دسامبر تا اوایل می می‌توان اسکی فوق العاده‌ای را تجربه کرد.

ساحل آفتابی و کوه‌های برفی آنقدر به هم نزدیک هستند که وقتی در حال اسکی هستید، می‌توانید از دامنه‌ها دریا را هم ببینید. این به این معناست که شما می‌توانید در ابتدای روز در دامنه‌ها اسکی کنید سپس ۲ ساعت رانندگی کرده و بعد از ظهر خود را در ساحل آفتابی و گرم کوستا دل سول سپری کنید. سریرا نوادا (Sierra Nevada) کوهستانی برفی در نزدیکی گرانادا (Granada) است که آفتاب و در عین حال برف خوبی دارد. این محل برای اسکی‌بازان مبتدی و متوسط مناسب است. علاوه بر‌ این، تعداد انگشتشماری هم موقعیت سخت برای اسکیبازان حرفه‌ایتر دارد. اگرچه محل بزرگی نیست اما پیست‌های خوب و عریض به علاوه بالابرهای کافی و سریعی دارد. همچنین رستوران‌ها و کافی شاپهای خوبی برای استراحت و انرژی گرفتن مجدد در آن یافت می‌شود.

شهرهای خارقالعاده و دهکده‌های زیبا

کوستا دل سول

ماربلا (Marbella) شهری کوچک اما فوق العاده با جذابیت‌های فراوان، تفریحگاهی ساحلی و زیبا با هزاران کافه و رستوران است که اکثر جمعیت آن اسپانیایی هستند. اغلب، به دلیل نزدیک بودن به پورتو بانوس (Puerto Banus) با آن اشتباه گرفته می‌شود و گردشگران فکر می‌کنند مکانی گران‌قیمت و پر زرق و برق است؛ درصورتی‌که این طور نیست و گشتن در این شهر کاملاً مقرون به صرفه است و هرگز نباید آن را از دست داد.

اما می‌رسیم به گوهر پنهان ماربلا یعنی کاسکو آنتیگو (casco antiguo) که شهر قدیمی تاریخی و بسیار زیبایی است. این شهر در گذر قرن‌ها دستخوش تحولات اندکی شده است و هنوز هم معماری‌های قدیمی، خیابان‌های سنگفرش شده باریک و پر پیچ و خم با خانه‌های سفید رنگ جذاب و میادین زیبای آراسته شده با فواره‌های فراوان در آن به چشم می‌خورد. در مرکز آن، میدان پرتقال قرار گرفته است ـ میدان آندلسی زیبایی که پر از درخت‌های پرتقال و گیاهان گرمسیری معطر است. این شهر قدیمی پر از گالری‌ها و مغازه‌های غیر معمول، کلیساهای کوچک و بزرگ و همچنین کافه‌ها و اغذیه فروشی‌های معرکه است؛ بنابراین مکانی عالی برای گشت و گذار خواهد بود.

کوستا دل سول

روستاهای سفید رنگ و زیبای پابلوس بلانکوس (Pueblos Blancos ) از گذشته تا به حال در امان مانده‌اند و  هنوز مناطق بسیاری دارند که از چشم گردشگران دور مانده است. بهتر است اتومبیلی کرایه کنید تا بتوانید چند روزی را در این روستاهای بینظیر سپری کنید، این روستاهای کوچک را بگردید و به گذشته آندلس، سفری رو به عقب داشته باشید.

یکی از نفسگیرترین مکان‌ها برای سیاحت، شهری در قله کوهی به نام روندا (Ronda) است که کمتر از ۱ ساعت با ساحل فاصله دارد. این شهر در بالای دره‌ای تنگ به نام ال تاجو (El Tajo) واقع شده است که نمایی دراماتیک به آن بخشیده است و پل سنگی روی دره، مکانی عالی برای تماشای مناظر خارقالعاده اطراف است. قدمت این شهر قدیمی به دوران حکومت موریشی برمی گردد و مملو از تاریخ و جذابیت‌های نهفته است. حکومت موریشی را مسلمانانی که در سال ۷۸۰ میلادی بخش عظیمی از اسپانیا و پرتغال را تصرف کرده بودند، تشکیل دادند. اسپانیایی‌ها به این مسلمانان مورو به معنای تیره پوست می‌گفتند. این مسلمانان متشکل از اعراب، سیاهان شمال غرب آفریقا و بربرها بودند.

کوستا دل سول

در نزدیکی ساحل روستایی زیبا به نام میجاس پوبلو (Mijas Pueblo) وجود دارد که گردشگران زیادی را به سمت خود کشانده است. این روستا تقریباً دستنخورده باقی مانده است؛ چراکه گردشگران جاذبه‌های اسپانیایی آن را حفظ کرده‌اند. در این روستای زیبا می‌توانید خیابان‌های سنگفرش شده و خوراکی‌های محلی زیادی پیدا کنید. همچنین مغازه‌های منحصربه‌فرد زیادی را می‌بینید که سرامیک و اجناس چرمی دستدوز می‌فروشند. علاوه بر این، هر چهارشنبه در نیمه روز میدان اصلی پر از فلامینگو می‌شود که منظره‌ای فوق العاده را برای گردشگران خلق می‌کنند.

رویای ورزشکاران

در کوستا دل سول بیش از ۷۰ زمین گلف عالی وجود دارد؛ به همین دلیل در بین گلف‌بازان شهرت خاصی یافته است. آفتاب همیشگی آن در طول سال باعث شده تا این منطقه تبدیل به بهشت گلف‌بازان شود. ساحل کوستا دل سل میزبان بعضی از مسابقات جایزه بزرگ سطح بالا مثل مچ پلی ولوو ( Volvo Matchplay) است.

در کوستا دل سول برای علاقهمندان به تنیس هم کلوبهای عالی و زیادی وجود دارد. همچنین زمین‌های تنیس روباز زیادی در نزدیکی هتل‌ها ساخته شده است. ناحیه ماربلا همواره میزبان مسابقات بین المللی بسیاری در رشته تنیس است.

این منطقه مکانی عالی برای دوچرخه‌سواری در کوهستان و هاکی در نزدیکی تپه‌ها و کوه‌ها است. شرکت‌های متعددی در این‌جا وجود دارند که خدماتی همچون موتورسواری با موتورهای چهارچرخ، اسبسواری و شرکت در تورهای پیادهروی را ارائه می‌دهند تا بتوانید در نزدیکی ساحل از تفریحات بیشتری لذت ببرید.

در کوستا دل سول به دلیل وجود آب‌های گرم مدیترانه، ورزش‌های آبی هم رونق زیادی دارند. ورزش‌هایی همچون کایاکسواری در دریا، موج سواری، غواصی و کایت سواری. اگر هم به دنبال تفریحی آبی هستید که کمتر خیس شوید، می‌توانید به نقاط مناسب ماهیگیری در دریا بروید و از ماهیگیری لذت ببرید یا با شناورهای تفریحی، سفری دریایی برای دیدن دلفین‌های بومی داشته باشید.

گنجینه‌های فرهنگی منحصر بهفرد آندلس

آندلس دارای تعدادی از شگفتانگیزترین معماری‌ها است. در سویل (Seville) می‌توان خیابان‌های سنگفرش شده باریک و شلوغ و معماری سنتی محله یهودی‌ها را دید. همچنین قدمت دو هزار ساله اسلام و مسیحیت در مسجد جامع مثکیه (Mezquita) در کوردوبا (Cordoba) نمایان است. کاخ الحمرا (Alhambra ) هم روبه‌روی قله‌های پوشیده از برف سیرا نوادا در گرانادا قرار گرفته است. این کاخ یکی از معروف‌ترین بناهای اسلامی دنیا و بیانگر هنر در شمال آفریقا است. گنبد طلایی کلیسای جامع کدیز ( Cádiz) هم بالاتر از امواج  اقیانوس آبی رنگ اطلس می‌درخشد. این گنجینه‌های ارزشمند بیش از ۲ الی ۳ ساعت با کوستا دل سول فاصله ندارند و می‌توانند سفر یک روزه‌ای عالی برایتان رقم بزنند.

رفتن از ساحل به پایتخت اسپانیا، مادرید هم کار ساده‌ای است. کافی است سفر ۲ ساعته‌ای با قطار سریع السیر داشته باشید.

کوستا دل سول

اما می‌رسیم به شهر رؤیایی مالاگا (Malaga) که آن هم در ساحل آفتابی کوستا دل سول واقع شده است. در این شهر ساحلی آثار تاریخی زیادی همچون مسجد جامع، قلعه جبل ( Gibralfaro Castle)، آلکازبا ( Alcazaba) وسالن تئاتر رومی وجود دارد. همچنین باغ‌های تاریخی زیبا و بیش از ۲۰ موزه مختلف دارد که حتماً باید از آنها دیدن کنید. مالاگا آب‌وهوایی مدیترانه‌ای دارد؛ بادهای ساحلی، تابستانی خنک برای آن رقم میزند و کوه‌های اطراف آن مانع از نفوذ سرما در فصل زمستان می‌شوند؛ به همین دلیل هرساله میزبان گردشگران بسیار زیادی است. مالاگا زادگاه پابلو پیکاسو، هنرمند مشهور سده ۲۰ میلادی و خالق سبک کوبیسم یا حجم‌گرایی در نقاشی و تندیس‌گری، است. این شهر برای بزرگداشت مشهورترین شهروند خود، موزه‌ای عالی و درخور به نام پیکاسو در مورد کارهای او ساخته است. در واقع نمایشگاهی دائمی متشکل از بیش از ۲۰۰ نمونه از آثار هنری پیکاسو در زمینه‌های نقاشی رنگ روغن، طراحی، مجسمه، قلم زنی و سرامیک‌های مربوط به قرن ۱۷ میلادی است.

استراحت کردن و بازیافتن نیروی جوانی

گذراندن تعطیلات در اسپانیا راهی خوب برای خلاص شدن از تنش‌های زندگی روزمره است. قدم زدن در ساحل زیبا و گذراندن اوقاتی خوش در کلوبهای ساحلی آرامش بسیاری به شما خواهد بخشید؛ مثل این می‌ماند که زندگی را پشت سر گذاشته‌اید و ساعاتی فارغ از آن گشته‌اید. علاوه براین، می‌توانید اسپاهایی لوکس و شگفت انگیز و کلوبهای سلامتی بسیاری بیابید که به شما آرامش و جوانی می‌بخشند.

البته اگر با استفاده از مواردی که گفته شد نتوانستید به نتیجه مطلوب خود برسید، می‌توانید به تعطیلات آرامشبخش خود، جراحی زیبایی هم اضافه کنید تا واقعاً سفری جوانکننده داشته باشید. در این منطقه چند کلینیک زیبایی معروف وجود دارد که معمولاً نسبت به کلینیک‌های انگلستان مقرونبهصرفه‌تر هستند. تمامی این کلینیک‌ها با کیفیت بوده و جراحان آن‌ها به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. همچنین مراقبت‌های پس از جراحی بسیار خوبی دارند؛ بهطوری‌که پیش از بازگشت به خانه بهبودی کامل پیدا خواهید کرد.

سرگرمی‌های  خانوادگی

کوستا دل سول

اسپانیا محیطی کاملاً خانوادگی است و هرجا که پدر و مادرها بروند بچه‌های آن‌ها نیز می‌توانند بروند. کوستا دل سول مکان‌های  تفریحی خانوادگی بسیاری دارد؛ از گذراندن اوقات خود در ساحل، شنا کردن و بازی‌های توپی گرفته تا رفتن به پارک‌های بزرگی مثل دنیای تایوولی (Tivoli World) در بنالمادنا (Benalmadena یا پارک آبی در میجاس-کوستا ( Mijas-Costa).

خانواده‌ها می‌توانند از جایی موسوم به فانی بیچ (Funny Beach) در نزدیکی ماربلا هم دیدن کنند. در آنجا وسایل بازی مثل ماشین‌ها و دوچرخه‌های برقی برای بازی کودکان وجود دارد. همچنین می‌توانند به کارتینگ بروند.

اگر خانواده  شما عاشق حیوانات است به شما توصیه می‌کنیم از باغ وحش بیوپارک ( Bioparc Zoo) در فوانجیرالو (Fuengirola)، مرکز زندگی دریایی و مزرعه پروانه در بنالمادنا، پارک تمساح در تورمولینوس (Torremolinos) و پارک سافاری سلوو (Selwo safari park) در استپونا (Estepona) دیدن کنید و اگر از طرفداران سینما هستید به سینمایی در مرکز میرامار (Miramar) فوانجیرالو بروید که در آنجا فیلم‌های انگلیسی نمایش داده می‌شود. در فوانجیرالو می‌توانید به پارک گلف بزرگ آن با رستوران بی بی کیو (bbq restaurant) یا شهربازی بزرگ کوستا جامپ (Costa Jump) هم بروید.

برای نوجوانان هم تدابیر خوبی در ساحل اندیشیده شده است: غواصی، موتورسواری با موتورهای چهارچرخ، سیر و سیاحت با جیپ در پارک ملی، کوهنوردی سوار بر اسب، دره‌نوردی در دره‌های منطقه و پینت‌بال از گزینه‌های پیش روی شما و نوجوانانتان است.

تجربه غذاهای لذیذ اسپانیایی

کوستا دل سول

از کارهای لذت‌بخش در کوستا دل سول که به هیچ وجه نباید از آن غافل شوید، تجربه غذاهای معرکه آن است. رستوران‌های بسیار خوب زیادی وجود دارند که انواع غذاها را ارائه می‌دهند. در واقع نیازی  نیست مدت زیادی بگردید تا رستوران خوب پیدا کنید بلکه مشکل اصلی، انتخاب نوع غذا از میان غذاهای متنوع و خوشمزه موجود است. چیرینگوتو‌ها (chiringuitos) یا کافه‌های ساحلی که تاپاس و نوشیدنی سرو می‌کنند، گزینه خوبی برای چشیدن غذاهای محلی اسپانیا هستند. تاپاس بشقاب کوچکی از خوراکی‌های خوش‌طعم اسپانیایی است که معمولاً با نوشیدنی در کافه سرو می‌شود.

کوستا دل سول

سخن آخر اینکه اگر با خواندن این مقاله عزم خود را جزم کرده‌اید که سفری به کوستا دل سول داشته باشید، نگران محل اقامت خود هم نباشید؛ چراکه هتل‌های زیاد و بسیار خوبی با چشماندازهای معرکه در سراسر آن وجود دارد که امکانات بسیار زیاد و مقرونبهصرفه‌ای در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

کوستا دل سول

کوستا دل سول

مطالب مرتبط:

دیدگاه