گردشگری پزشکی در هند برای استفاده از خدمات درمان با سلول های بنیادی

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۰
گردشگری پزشکی در هند برای استفاده از خدمات درمان با سلول های بنیادی

 گردشگری پزشکی شاخه‌ای از گردشگری سلامت است. این صنعت در کشور هند با ارائه‌ی خدمات درمانی نظیر درمان با سلول‌های بنیادی برای بیماران مبتلا به دیستروفی ماهیچه‌ای روز به روز در حال گسترش است. با کجارو همراه باشید.

دیستروفی ماهیچه‌ای

دیستروفی یا دش‌پروردگی ماهیچه‌ای (Muscular dystrophy) یک بیماری جهانی است که همه‌ی نژادهای بشری را تهدید می‌کند و البته بیشتر در کودکان پسر مشاهده می‌شود. دیستروفی ماهیچه‌ای یک سلسله بیماری‌های بسیار حاد ژنتیکی (ژن عامل بیماری روی کروموزوم x قرار دارد) پیش رونده وابسته به کروموزوم‌ها است که از عوارض اصلی این بیماری می‌توان تحلیل و نابودی ماهیچه‌های ارادی (که در کنترل بدن نقش حیاتی دارند) را نام برد که در حالت‌های شدید بیماری، نهایتا منجر به عدم توانایی در راه رفتن، ۹۶٪ معلولیت، مشکلات تنفسی و مرگ می‌شود.

 دیستروفی ماهیچه‌ای یا به اختصار MD، انواع مختلفی دارد. دو نمونه از رایج‌ترین انواع آن که بیشتر کودکان را درگیر می‌کند دیستروفی ماهیچه‌ای دوشن و بکر (Becker and Duchenne) هستند که هر دو می‌توانند تاثیرات مخربی بر توانایی تحرک افراد حتی برای انجام کارهای روزمره داشته باشند. معمولا افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند در نهایت مجبور به استفاده از ویلچر می‌شوند و قادر نیستند از خود مراقبت کنند. تنها در کشور ایالات متحده‌ی آمریکا، از هر ده هزار نفر فرد مذکر بین ۵ تا ۲۴ سال، ۱/۵ نفر به این بیماری مبتلا هستند.

متاسفانه درمانی برای دیستروفی ماهیچه‌ای وجود ندارد اما برخی اقدامات درمانی وجود دارند که سبب کاهش سرعت پیشرفت بیماری و به دنبال آن افزایش کیفیت زندگی بیماران می‌شوند. روش‌های درمانی و داروهای توصیه شده برای این بیماری تنوع زیادی دارند. روزبه‌روز افراد بیشتری به دنبال بهترین درمان‌ها برای بیماری و بهترین روش‌ها برای مقابله با بیماری‌های ازبین‌برنده‌ی توان حرکتی هستند.

در میان درمان‌های مختلفی که در هند برای این بیماری ارائه می‌شود، درمان با سلول‌های بنیادی اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. درمان با سلول‌های بنیادی تاثیرات خوبی در پسرفت بیماری و بهبودی در حرکت دارد و شاید سنگ بنایی برای درمان کامل این بیماری نیز باشد.

گردشگری پزشکی

بازگشت قدرت ماهیچه‌ها یکی از نتایج ثابت شده‌ی این روند درمان است. پزشکان و دانشمندان از کسب این موفقیت بسیار شگفت‌زده و خوشحال هستند و به دنبال آن هستند که تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهند و این شیوه‌ی درمانی را توسعه دهند.

به دلیل ممنوعیت‌ها، محدودیت‌ها و اختلافات موجود در قوانین فدرالی و ایالتی آمریکا، بیماران آمریکایی باید برای درمان به مراکز درمانی خارج از کشور مانند مراکز درمانی کشور هند بروند؛ جایی که در آن درمان با سلول‌های بنیادین روز‌به‌روز در حال گسترش و پیشرفت است.

به همین دلیل و دلایل دیگر، روز‌به‌روز آمریکایی‌های بیشتری تصمیم می‌گیرند تا گردشگری پزشکی را تجربه کنند.

گردشگری پزشکی

گردشگری پزشکی شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که در آن شخص از کشوری پیشرفته به سایر نقاط دنیا سفر می‌کند تا از خدمات پزشکی کشور مقصد در مراکز درمانی استفاده کند. در اغلب موارد، هدف از گردشگری پزشکی استفاده از قیمت پایین خدمات پزشکی یا دریافت سریع‌تر خدمات در سایر نقاط دنیا است.

گردشگری پزشکی

توریسم پزشکی با سفرهای معمولی پزشکی متفاوت است. در سفرهای معمولی، شخص از کشوری کمتر توسعه یافته برای دریافت خدمات پزشکی به کشورهای پیشرفته می‌رود و دلیل آن نبود خدمات مشابه در کشورش است. در حالی که در توریسم پزشکی خدمات مشابه ارائه می‌شود ولی توریست کشور دیگر را ترجیح می‌دهد؛ مانند سفر آمریکایی‌ها به هند برای درمان دیستروفی ماهیچه‌ای.

گردشگری پزشکی در هند در حال رشد است و در آینده‌ی نزدیک به یکی از صنایع پرسود و پرطرفدار این کشور تبدیل خواهد شد. تحقیقات نشان داده است که این صنعت امسال چیزی در حدود ۳ میلیارد دلار درآمد برای این کشور خواهد داشت.

هزینه‌های درمانی و مراقبت سلامتی در هند یک دهم هزینه‌ها در آمریکا است. تخمین زده می‌شود که بیش از صدهزار آمریکایی در سال برای دریافت خدمات پزشکی به هند سفر می‌کنند. میانگین میزان پس‌انداز برای یک آمریکایی که در هند خدمات پزشکی دریافت می‌کند، در حدود ۶۵ تا ۹۰ درصد است. این میزان بسیار قابل توجه است به خصوص در مورد درمان با سلول‌های بنیادی برای مبتلایان به دیستروفی ماهیچه‌ای که این خدمات در بیشتر بیمارستان‌های آمریکا قابل ارائه نیست.

درمان دیستروفی در هند بسیار گسترده است اما اخیرا درمان با سلول‌های بنیادی نتایج شگفت‌انگیزی در درمان این بیماری نشان داده است. بیماران متعددی از سراسر دنیا در قالب گردشگری پزشکی برای درمان این بیماری به هند سفر می‌کنند و از فرصت‌های درمان با سلول‌های بنیادی با هزینه‌ها و مشکلات قانونی کمتر، استفاده می‌کنند.

گردشگری پزشکی

این شرایط نه تنها فرصتی عالی برای بیماران است تا خدمات پزشکی خوب و ارزان دریافت کنند، بلکه برای اقتصاد هند نیز بسیار کارآمد خواهد بود. خوشبختانه در جریان درمان با سلول بنیادی، وضعیتی بسیار نزدیک به درمان قطعی مشاهده شده است و اکنون بیماران زیادی می‌توانند برای بهبود خود به پزشکان هندی اعتماد کنند.

مطالب مرتبط:

منبع india.ezinemark

دیدگاه