قشم به لیگ شهرهای تاریخی جهان خواهد پیوست

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
قشم به لیگ شهرهای تاریخی جهان خواهد پیوست

گام‌های اولیه برای پیوستن جزیره قشم به لیگ شهرهای تاریخی جهان (LHV) با هدف بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های گردشگری، برداشته شده است.

«فرزین حقدل» معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم برای تحقق این مهم نشست مشترکی با «شیگنوری شیباتا» دبیرکل لیگ شهرهای تاریخی جهان برگزار و آثار تاریخی قشم در دوره‌های ساسانیان، هخامنشیان، اشکانیان، پیش و پس از اسلام معرفی شد.

وی یادآوری کرد که لیگ شهرهای تاریخی جهان در سال ۱۹۹۴ با هدف معرفی شهرهای تاریخی کشورهای مختلف، تعمیق همکاری‌های بین‌المللی و ارتقای سطح تبادل تجربه‌ها در مدیریت شهرهای تاریخی تاسیس شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: گور دخمه‌های دوره ساسانیان، گورستان‌های دوره اشکانی، آثار انسان‌های اولیه «نئاندرتال‌ها» و «نئونئاندرتال‌ها» در بام قشم و آثار فراوان تاریخی پس از اسلام، قشم را مستعد پیوستن به لیگ شهرهای تاریخی جهان می‌کند.

حقدل با بیان اینکه ابزارهای سنگی کوبشی و برنده ای همچون تبر، سرنیزه و چاقو در محوطه باستانی بام قشم کشف شده است، گفت: 

این ابزارها برای شکار و تکه تکه کردن گوشت استفاده شده و نتیجه آزمایش کربن و زمان‌سنجی آن‌ها، قدمت این ابزارها را اثبات کرده است.

وی افزود که تاکنون شهرهای اصفهان در سال ۱۹۹۶، یزد در سال ۲۰۱۴، شیراز در سال ۲۰۱۵ و کاشان در سال ۲۰۱۶ عضو این لیگ جهانی شده‌اند و قزوین در لیست عضویت قرار دارد.

حقدل بیان کرد که پیوستن قشم به این لیگ جهانی نقش مهمی در معرفی جاذبه های گردشگری جزیره به دیگر کشورهای عضو و توسعه و تقویت صنعت گردشگری منطقه ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی این لیگ در شهرداری کیوتوی ژاپن واقع شده است و ریاست آن به عهده شهردار این شهر است، گفت:

هر سال یک کنفرانس با شرکت شهرداران و مسئولان تمامی شهرهای عضو برگزار می‌شود که آخرین کنفرانس تابستان امسال در وین اتریش برگزار شد.

جزیره قشم با حدود ۱۱۷ هزار نفر جمعیت و یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت، شامل ۱۳۵ کیلومتر طول و عرض متوسط ۱۴ کیلومتر، در ۲۰ کیلومتری جنوب بندرعباس و در میان آب‌های خلیج فارس واقع شده و به‌تنهایی از ۲۲ کشور جهان بزرگ‌تر است.

این جزیره با داشتن ظرفیت‌های مهم در حوزه‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه گردشگری، نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند و سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است که مقصد خود را بازارها و دیدن جاذبه‌های طبیعی این جزیره انتخاب می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه