قهوه خانه حاج علی درویش، کوچکترین قهوه خانه دنیا ثبت ملی شد

علیرضا کیخا | شنبه, ۳ مهر ۹۵ ساعت ۲۲:۴۰

قهوه‌خانه حاج علی درویش یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری بازار تهران است. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم به این موضوع پی برده و در اقدامی قابل تحسین این جاذبه ارزشمند را به ثبت ملی رسانده است. با کجارو همراه باشید تا با هم سری به این قهوه‌خانه بزنیم. 

حاج کاظم فرزند حاج علی مبهوتیان، بنیان‌گذار قهوه‌خانه حاج علی درویش با پست کردن عکس در پروفایل اینستاگرام خود، ثبت ملی قهوه‌خانه حاج علی درویش را تایید کرد. در این تصویر می‌بینیم که آقای علی رنگ‌چیان لوح ثبت ملی را به حاج کاظم اهدا کردند.

قهوه خانه حاج علی درویش

با کجارو همراه باشید تا در ادامه این مقاله به اهمیت ثبت ملی این میراث ارزشمند بپردازیم.

قهوه خانه حاج علی درویش

اگر به بازار تهران رفته باشید، گاهی که فرصت کردید به اطراف خود نگاهی بیندازید، حتما متوجه جاذبه‌های کوچک و بزرگی در بازار تهران شده‌اید. گردشگرانی که به بازار تهران سر می‌زنند، یا بی‌تفاوت از کنار این جاذبه‌ها عبور می‌کنند یا با دلسوزی به آن‌ها نگاه می‌کنند. دسته اول معمولا برای خرید و کار به بازار می‌آیند و وقت و حوصله‌ای برای دقت کردن به اطراف خود ندارند. 

قهوه خانه حاج علی درویش

اما دسته دوم کسانی هستند که به تاریخ و فرهنگ تهران و ایران علاقه بیشتری دارند و با حوصله، دقت و دلسوزی بیشتری در شهر خود رفت و آمد می‌کنند.

قهوه خانه حاج علی درویش

این افراد وقتی در شهر می‌چرخند، به اطراف خود خوب نگاه می‌کنند و وقتی به میراثی به‌جای مانده از گذشتگان می‌رسند، حس تحسین و نگرانی به آن‌ها دست می‌دهد. نگرانی از اینکه نکند این میراث ارزشمند از بین برود. میراثی مثل بناهای تاریخی که تبدیل به برج‌های تجاری و مسکونی شدند، کاشی‌هایی که شکستند یا دانه دانه به سرقت رفتند یا بناهایی که به‌دلیل بازسازی، مرمت و مقاوم‌سازی نشدن در اثر کوچک‌ترین زلزله و حادثه‌ای از بین رفتند و جز چند تصویر و چند خاطره، اثری از آن‌ها برای نسل‌های بعدی به‌جای نماند.

قهوه خانه حاج علی درویش

خوشبختانه در سال‌های اخیر با فعالیت‌های انجام شده توسط سازمان‌های مربوطه مثل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری‌ها و همچنین مردم و به‌ویژه جوانان، این میراث ارزشمند بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.

قهوه خانه حاج علی درویش

اواخر بهار امسال بود که قهوه‌خانه حاج علی درویش به ثبت ملی رسید. این قهوه‌خانه ارزشمند به‌همراه ۲۹ آیین بومی و سنتی در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شد.

قهوه خانه حاج علی درویش

قهوه‌خانه حاج علی درویش بیش از اینکه فقط یک محل برای خوردن نوشیدنی‌های گرم باشد، یک مکان فرهنگی و تاریخی ارزشمند است. کافی است با حاج کاظم مبهوتیان، صاحب این قهوه‌خانه هم صحبت شوید تا متوجه این ماجرا شوید.

قهوه خانه حاج علی درویش

وی در این قهوه‌خانه کارهای فرهنگی زیادی انجام می‌دهد. او صندوقی به نام «صندوق مولا» به راه انداخته است. کسانی که چای می‌خورند بقیه پول خود را در این صندوق چوبی می‌اندازند و این پول به بچه‌های بهزیستی می‌رسد. او از گردشگران خارجی به‌خوبی استقبال می‌کند، با چای بسیار خوش‌طعم قهوه‌خانه خود از آن‌ها پذیرایی می‌کند، برای آن‌ها یک خاطره خوب می‌سازد و خودش از آن‌ها در قهوه‌خانه عکس می‌گیرد.

قهوه خانه حاج علی درویش

نخستین مسابقه محل کسب و کار زیبا توسط این قهوه‌خانه برگزار شده است. جایزه این مسابقه برای هر برنده مبلغ ۱۰۰ هزار تومان و هدایای فرهنگی بوده است. انجمن کوهنوردان ایران هم در این کار زیبا و پسندیده نقش داشته است. روی یک تابلو دم در این قهوه‌خانه هرروز یک جمله پندآموز نوشته می‌شود و یک سری کتاب که از قم برای این قهوه‌خانه ارسال می‌شود، یک دقیقه وقت شما را با مطالعه پر می‌کند تا چای شما حاضر شود.

قهوه خانه حاج علی درویش

به این‌ها، دکوراسیون سنتی که در آن از صنایع دستی ایرانی مثل ترمه، شیشه رنگی و منبت‌کاری استفاده شده است را اضافه کنید. یک استکان چای خوش‌طعم بنوشید و از بودن در این محل لذت ببرید.

قهوه خانه حاج علی درویش

اگر تمام این‌ها را در کنار هم قرار دهید، متوجه می‌شوید که این قهوه‌خانه کوچک اما باصفا چرا به‌عنوان یکی از میراث ملی ما در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شده است. این قبیل مکان‌ها در بازار تهران، شهر تهران و سراسر کشور عزیزمان کم نیستند. وظیفه ما این است که قدرشان را بدانیم و آن‌ها را به دیگران هم معرفی کنیم تا رونق بیشتری پیدا کنند. وظیفه مسئولان نیز این است که برای حفظ آن‌ها از هیچ کمکی دریغ نکنند.

آیا در شهر و محله شما همچنین مکان‌هایی وجود دارند؟ توضیحات خود را درباره آن‌ها با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه