یک عکس تاریخی از شاهزاده قاجار مرمت شد

تیم  کجارو
تیم کجارو جمعه، ۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
یک عکس تاریخی از شاهزاده قاجار مرمت شد

یک عکس تاریخی مربوط به یکی از شاهزادگان دوره قاجار توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی سمنان و با همکاری کتابخانه مجلس شورای اسلامی مرمت شد.

«راضیه طاهری» مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اعلام خبر مرمت یک عکس تاریخی گفت:

عکسی تاریخی مربوط به یکی از شاهزادگان دوره قاجار توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی سمنان و با همکاری کتابخانه مجلس شورای اسلامی مرمت شد. این عکس مربوط به دوره قاجار و شاهزاده حسن کرمانی از حکمرانان کرمان به‌همراه تفنگچیان و مباشرش است.

او با بیان اینکه این عکس به‌دلیل شرایط نامناسب حفاظت و انجام مرمت‌های غیراصولی آسیب دیده بود، ادامه داد که از پشت سند، لایه تکیه‌گاه که فاقد استحکام بود و از روی سند مرمت‌های غیراصولی جدا و کار استحکام بخشی انجام و قسمت‌های کمبود بازسازی شد.

مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان همچنین افزود که عکاسی در دوره قاجار یعنی در سال ۱۲۵۸ هجری قمری، وارد ایران شده است که ورودش به ایران با حکومت ناصرالدین‌شاه متقارن شد. شیفتگی این شاه قاجار به پدیده عکاسی و از سوی دیگر تمایل دربار و افراد سرشناس برای تثبیت تصاویرشان، زمینه رشد و ترقی این هنر را در ایران فراهم کرد.

طاهری خاطرنشان کرد که عکاسی در بدو ورود به ایران به‌علت هزینه بالا در خدمت دربار قرار گرفته و در آن محیط رشد کرد و به‌نوعی هنر درباری به شمار می‌رفت، ولی به‌تدریج عکس از انحصار درباریان خارج شد و موضوعات اجتماعی، سیاسی، زندگی روزمره مردم، عکس‌های مستند و خبری، عکس‌های خانوادگی در پرتره‌های شخصی در بین عموم مردم رواج یافت.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه