ترس از پرواز را با واقعیت مجازی از بین ببرید

زهره ملکی
زهره ملکی شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
ترس از پرواز را با واقعیت مجازی از بین ببرید

برخی از ما ترس‌ها و نگرانی‌هایی داریم که منشأ آن‌ها برایمان شناخته شده نیست. گاهی این ترس‌ها بی‌مورد هستند و زندگی عادی ما را دچار اختلال می‌کنند، به‌طور مثال ترس از پرواز با هواپیما یکی از این موارد است که می‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند. در این مقاله با یکی از راه‌های مقابله با این ترس‌ها آشنا خواهیم شد. در ادامه با کجارو همراه باشید.

ترس از پرواز با هواپیما، اختلالی است که شیوع و فراوانی نسبتا زیادی دارد. موسسه‌ی ملی سلامت روان آمریکا تخمین زده است که حدودا ۶ درصد مردم آمریکا از این اختلال رنج می‌برند.

از میان تقریبا ۲۰ میلیون نفری که در آمریکا از پرواز با هواپیما واهمه دارند، هرکدام به روشی متفاوت سعی دارند که با این فوبیا مقابله کنند. برخی از رشته‌های روان‌شناسی تکنیک‌های کنترل و غلبه بر استرس را توصیه می‌کنند و برخی دیگر، روش‌های درمانی مشغولیت ذهن مانند گوش‌دادن به موسیقی یا پادکست های سفر را توصیه می‌کنند. یکی از افرادی که از این نوع فوبیا (ترس از پرواز با هواپیما) رنج می‌برد به‌تازگی ویدئو گیمی را منتشر کرده است که با استفاده از واقعیت مجازی به او کمک کرده تا در زمان پرواز با هواپیما بر ترس خود غلبه کند. این فرد که ترزا دورینگر نام دارد به‌عنوان یک توسعه دهنده‌ی بازی‌های ویدئویی، مصمم شده است تا هوش و نبوغ خود را به کار ببندد تا با استفاده از واقعیت مجازی، گیمی را طراحی و خلق کند که به‌قدری این بازی ذهن او را مشغول کند تا او در حین پرواز فراموش کند که داخل هواپیما نشسته است و در ارتفاع بالا در میان ابرها پرواز می‌کند.  

واقعیت مجازی ۲

این گیم که اسنشن وی‌ آر (Ascension VR) نامیده می‌شود در واقع هیچ ارتباطی با هواپیما و پرواز با هواپیما ندارد. این نوع گیم‌ها معمولا بازی‌های استراتژیک و بازی‌هایی هستند که به تمرکز زیادی نیاز دارند و حداکثر تا چهار نفر می‌توانند در این بازی‌ها به‌طور هم‌زمان شرکت کنند. در این نوع گیم‌ها، بازی‌کنندگان غرق در یک دنیای خیالی می‌شوند؛ جایی که برای به دست آوردن قدرت با یکدیگر می‌جنگند. ترزا دورینگر دراین‌باره می‌گوید:

من گیمی می‌خواستم که به من کمک کند تا مشکل ترس از پرواز را حل کنم و هم به من کمک کند تا در زمان‌هایی که لازم است، بتوانم سریعا تصمیم‌گیری کنم بنابراین بازی‌های استراتژیک در این مورد می‌توانند کمک کننده و مفید واقع شوند. من مدت‌های طولانی است که وقتی داخل هواپیما هستم از این گیم‌ها استفاده می‌کنم و نتایج بسیار خوبی را در مورد غلبه بر ترس از پرواز به دست آورده‌ام.

بنابر گفته‌های دورینگر، بازی‌هایی که به‌طور هم‌زمان فرد را مجبور می‌کنند تا سریع تصمیم‌ گیری کنند و هم به تمرکز زیادی نیاز دارند و فرد را از دنیای واقعی جدا می‌کنند بسیار ابزار مناسبی هستند که باعث می‌شوند فرد ترس از پرواز و اضطراب خود را فراموش کند. زیرا فرد به‌قدری در این گیم‌ها غرق می‌شود که اصلا فراموش می‌کند داخل هواپیما نشسته است.

با همه‌ این اوصاف به نظر نمی‌رسد که واقعیت مجازی و این نوع گیم‌ها بتوانند درمان قطعی برای این نوع اختلالات باشند و بتوانند ترس از بلند شدن و فرود آمدن هواپیما را در همه افراد از بین ببرند. دورینگر در ادامه می‌افزاید:

زمانی که هواپیما با هوای توفانی و متلاطم مواجه می‌شود، برداشتن هدست واقعیت مجازی و توجه به اطرافیان که داخل هواپیما نشسته‌اند، آرامش بخش‌تر خواهد بود. در چنین موقعیت‌هایی صحبت کردن با اطرافیان باعث قوت قلب و اطمینان خاطر بیشتر می‌شود زیرا در این مواقع با گیم خود را مشغول نگه داشتن چندان فایده‌ای ندارد.

ترزا دورینگر همچنان به بررسی‌های خود در این زمینه ادامه خواهد داد تا به روش‌های موثر و کارآمدتر دست پیدا کند و بتواند بر ترس خود از پرواز غلبه کند. او به‌دنبال روش‌هایی است که دیگر افراد نیز بتوانند با کمک آن بر ترس خود فائق آیند.

به‌طور حتم این روش‌ها معجزه نمی‌کنند و مشکل تمام افرادی که با این نوع ترس‌ها مواجه هستند را به‌کلی حل نخواهند کرد. اما برای کسانی که به‌دنبال سرگرمی‌هایی در طی پرواز با هواپیما هستند تا اینکه این سرگرمی‌ها حواس آن‌ها را از پرواز و بودن در هواپیما منحرف کند، واقعیت مجازی می‌تواند نوید بخش پروازی بدون استرس و نگرانی باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه