معنی ضرب المثل فارسی؛ پنبه اش را زدند

محمد مهدی حسنی
محمد مهدی حسنی سه شنبه، ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
معنی ضرب المثل فارسی؛ پنبه اش را زدند

ضرب‌المثل پنبه‌اش را زدند، داستانی کهن دارد و برگرفته شده از آداب و رسومی است که در آن زمان‌ها در برخی جشن‌ها برگزار می‌کردند. در خواندن این مقاله با کجارو همراه باشید.

تاریخچه ضرب‌المثل پنبه‌اش را زدند

از قدیمی‌ها نقل شده است که در زمان‌های بسیار دور مردم کشور ایران مراسم و جشن‌های مختلفی برگزار می‌کردند. یکی از این جشن‌ها به این صورت بود که فردی لباس دلقک‌ها را بر تن می‌کرد و در همه جای لباسش پنبه قرار می‌داد تا قد و هیکلش به صورت پهلوانان جلوه داده شود.

بعد مرد حلاجی که همراه خود کمانی داشت، در مقابل آن دلقک قرار می‌گرفت و هر دو به شادی و رقص می‌پرداختند. سپس حلاج در حین رقصیدن  این پهلوان قلابی را با کمانش آن قدر حلاجی می‌کرد که تمام پنبه‌هایش نقش بر زمین شود و اندام ضعیف و غیر پهلوانی وی برای همگان نمایان شود.

پهلوان دروغین در اصل هیچ اطلاعی از رسم و فرهنگ پهلوانی و جوانمردی نداشت و تنها با پنبه‌هایی که داخل لباسش قرار داده بود، سینه و بازوهای باد کرده برای خود درست می‌کرد و اندام به ظاهر پهلوانی نشان حاضران در مجلس می‌داد. هنگامی که مرد حلاج پنبه‌اش را می‌زد و او را عریان ‌می‌کرد، دیگر او هیکل پهلوانی نداشت و مردم هم با دیدن این صحنه بلند‌بلند می‌خندیدند و او از خجالت مجبور می‌شد جمع حاضران را ترک کند و میدان را برای پهلوان واقعی خالی کند.

 این داستان به تدریج به صورت ضرب‌المثل بر سر زبان مردم افتاد و در واقع اشاره به کسی دارد که راز و سرش را فاش می‌کنند و دروغش برای مردم آشکار می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه