ایران با ایرباس به طور مشروط قرارداد امضا می کند

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
 ایران با ایرباس به طور مشروط قرارداد امضا می کند

ایران قبلاً با نهایی‌شدن قرارداد با ایرباس تا زمانی که مسائل مربوط به موافقت دولت آمریکا وجود داشته باشد، مخالفت کرده بود، اما اکنون به نظر می‌رسد که این کشور آماده امضای یک قرارداد مشروط است.

ایران روز یکشنبه از آمریکا خواست تا موانع باقی‌مانده بر سر راه خرید هواپیماهای مسافربری از شرکت‌های غربی را بعد از لغو تحریم‌ها بردارد.

ایران اوایل امسال قراردادهایی را به منظور خرید بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافربری به‌ارزش ۵۰ میلیارد دلار با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ منعقد کرده است.

هر دوی این قراردادها در انتظار کسب مجوز خزانه‌داری آمریکا هستند. نهایی شدن این قراردادها مستلزم موافقت دولت آمریکاست، زیرا بخش مهمی از قطعات این هواپیماها، از جمله هواپیماهای شرکت ایرباس عملا ساخت شرکت‌های آمریکایی است.

به دلیل محدودیت‌های اعمال شده علیه ایران در زمینه استفاده از دلار و ریسک وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، بانک‌های اروپایی نیز برای تامین مالی این قراردادها با ایران همکاری نمی‌کنند.

«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی ایران دیروز در یک کنفرانس صنعت هوانوردی ایران گفت، تهران در حال عمل کردن به تعهدات خویش است و به مذاکره با دیگر شرکت‌های هواپیماسازی ادامه می‌دهد.

وی در کنفرانس تامین مالی هوانوردی سی ای پی ای در تهران که دومین گردهمایی بزرگ فعالان صنعت هوانوردی در ایران از زمان لغو تحریم‌ها بود گفت:

ما در حال مذاکره با همه این نامهای بزرگ هستیم... موانع زیادی وجود دارد، اما من اطمینان دارم زیرا ما به همه قوانین و مقررات بین‌المللی احترام می‌گذاریم، همه این مشکلات حل خواهد شد.

منتقدان در کنگره آمریکا استدلال می‌کنند که ایران ممکن است از جت‌های مسافربری خریداری شده برای اهداف نظامی نظیر انتقال نیرو برای مقابله با نظامیان آمریکا یا متحدانش در سوریه استفاده کند یا این هواپیماها در شرکت‌های هوایی‌ای صورت بگیرد که همچنان تحت تحریم هستند. اما آخوندی در مصاحبه با رویترز ضمن رد این نگرانی‌ها گفت که ما به هر قراردادی که امضا می‌کنیم پایبندیم.

وی در کنفرانسی خبری که دیروز در تهران برگزار شد افزود، ما به نهایی شدن قرارداد خرید بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس که موکول به اعطای مجوز از سوی دولت آمریکا نزدیک هستیم. «بله، ما در حال توافق با آن‌ها هستیم. ما در حال مذاکره‌ایم.»

یک مقام ارشد ایرانی گفت، ایران همچنین در حال مذاکره با شرکت هواپیماسازی امبرائر برزیل است. وی افزود، ایران در حال مذاکره با واحد ریل‌سازی شرکت بمباردیر کانادا است، نه واحد هواپیماسازی این شرکت.

ایران پس از سال‌ها تحریم در اندیشه جذب شرکت‌های غربی به شیوه‌های مختلف از جمله از طریق گسترش شبکه فرودگاهی خویش است، هرچند که چنین قراردادهایی با انتقاداتی در داخل مواجه شده است.

آخوندی از سرمایه‌گذاران حاضر در این کنفرانس خواست تا در فرودگاه‌های ایران که فراتر از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر راه ایران در کنفرانسی در فرودگاه امام خمینی (ره) تهران گفت:

همه آن‌ها آماده جذب سرمایه‌گذار هستند و از سرمایه‌گذاری در هر بخشی استقبال می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع تسنیم

دیدگاه