روزشمار: ۲۸ شهریور؛ به تصوير درآمدن اولين فيلم كارتونی و ايجاد پديده نوين هنر هفتم

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی یکشنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۸ شهریور؛ به تصوير درآمدن اولين فيلم كارتونی و ايجاد پديده نوين هنر هفتم

در ۱۸ سپتامبر سال ۱۹۲۸ دیزنی با ارائه اولین فیلم کارتونی با نام «میکی موس» خود را به تمام جهانیان معرفی کرد. این اولین انیمیشنی بود که به صورت صدادار تولید شد. میکی، ستاره آن نیز به یک چهره بی‌رقیب بین‌المللی عصر خود تبدیل شد و نام خالق خود، دیزنی را در تاریخ ماندگار کرد.

نام‌آشناترین فیلم‌ساز عرصه سینمای پویانما یا انیمیشن، «والت دیزنی» است. كسی كه توانست با یک موش نقاشی شده یا همان «میكی ماوس»، روند فرهنگ آمریكایی را دگرگون کند.

والت دیزنی

والتر الیاس «والت» دیزنی یک تاجر، کاریکاتوریست، پویانما، تهیه‌کننده، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، کارآفرین و صداپیشه آمریکایی بود. او یکی از چهره‌های سرشناس صنعت انیمیشن آمریکا و سراسر جهان، به عنوان یک نماد بین‌المللی و بشردوست شناخته شده است که به خوبی در طول فعالیت‌هایش در قرن بیستم همگان او را می‌شناسند. او و برادرش «روی اولیور دیزنی» با عنوان غول تجاری هالیوود مشهورند.

والت دیزنیدیزنی، بنیان‌گذار محصولات والت دیزنی است که بعدها به یکی از معروف‌ترین و بهترین شرکت‌های تولید فیلم تبدیل و مشهور شد. این شرکت در حال حاضر با نام کمپانی والت دیزنی معروف است و درآمد سالانه آن در سال ۲۰۱۳، ۴ میلیارد دلار بوده است.

دیزنی به عنوان یک انیماتور و کارآفرین، به خصوص به عنوان یک تولیدکننده فیلم و نمایش‌دهنده محبوب، و همچنین به عنوان یک نوآور در انیمیشن و طراحی پارک تفریحی ملاحظه شده است.

دیزنی لند

او و کارکنانش برخی از شخصیت‌های کارتونی معروف دنیا مانند میکی ماوس را خلق کردند که دیزنی شخصاً صداپیشگی او را برعهده گرفت.

والت دیزنی

نخستین كارتون میكی ماوس با نام «كشتی بخار ویلی» در سال ۱۹۲۸ به نمایش درآمد، این در حالی بود كه لوئیس.ب.مایر، یكی از مدیران كمپانی مترو گلدوین مایر، حاضر نشده بود با والت دیزنی قرارداد پخش امضا كند. او عقیده داشت فیلم خیلی خشن است و هیچ زن بارداری نمی‌تواند تماشای خزنده‌ای ده فوتی را روی پرده تاب بیاورد. اما میكی ماوس با همان خشونت هیجان‌انگیزش، سال‌ها بعد در سراسر جهان محبوب کوچک و بزرگ شد. گفته شده كه «آدولف هیتلر» به این موش قهرمان علاقه خاصی داشت و در سال ۱۹۳۷، پنج فیلم میكی ماوس را برای نمایش در محفل خصوصی خود به كمپانی فوكس قرن بیستم سفارش داد.

شهرت و محبوبیت میكی ماوس، چنان بالا گرفت كه در جنگ جهانی دوم واحدهای نظامی آمریكا، تصویرش را بر بمب‌افكن‌ها، زیردریایی‌ها و تانک‌ها نصب می‌كردند و معتقد بودند که برایشان شانس می‌آورد. جالب این‌كه چنین تصاویری روی بمب‌افكن‌های ارتش آلمان نیز دیده می‌شد و ظاهراً سربازان آلمانی هم او را به عنوان سمبل شانس قبول داشتند!

والت دیزنی

طی سالیان دور و نزدیک، جاذبه ترفندها و شگردهای سینمای انیمیشن برفیلم‌های زنده هم سایه گسترده و توسعه ابزار وامكانات رایانه‌ای بر این روند بیش از پیش دامن زده است. بدون بهره‌گیری از گرافیک انیمیشن، خلق صحنه‌های اعجاب‌آور وخارق‌العاده در آثاری چون «جنگ ستارگان»، «ئی.تی»، «نابودگر»، «ماتریكس»، «مومیایی»، «بی‌همتا»، «تام ریدر» و بسیاری نمونه‌های دیگر، امكان‌پذیر نیست.

اصلی‌ترین محصولات والت دیزنی مشتمل بر فیلم‌های انیمیشن و شخصیت‌های کارتونی و نیز دنیای والت دیسنی یا همان «دیزنی لند» که در سال ۱۹۵۵ میلادی گشایش یافت، تصویر روشن و واضحی را از فرهنگ قرن بیستم برای ما مشخص می‌سازد. دیزنی یکی از موثرترین انسان‌های زمان خود است.

والت دیزنی

والت دیزنی

والت دیزنی در طول عمر خود موفق به دریافت چهار جایزه اسکار افتخاری و ۲۲ جایزه اسکار از مجموع ۵۹ نامزد اسکار، از جمله رکورددار چهار جایزه در یک سال شد که منجر به دریافت جوایز و کاندیدای زیاد اسکار بیش از هر فرد دیگری در طول تاریخ شد. او همچنین موفق به کسب ۷ جایزه امی شده است و نام خود را به دیزنی‌لند و پارک‌های اقامتی والت دیزنی در آمریکا داده است. نام او همچنین به استراحت‌گاه‌های بین‌المللی مانند استراحت‌گاه دیزنی توکیو، دیزنی‌لند پاریس و دیزنی‌لند هنگ‌کنگ نسبت داده شده است.

دیزنی لند توکیو

دیزنی در ۱۵ دسامبر ۱۹۶۶ به دلیل سرطان ریه در بوربانک کالیفرنیا چشم از جهان فرو بست.

والت دیزنی

یک سال بعد، ساخت و ساز استراحت‌گاه والت دیزنی در فلوریدا آغاز شد. برادرش روی دیزنی، قلمرو پادشاهی سحر و جادو که یکی از اولین ساخته‌های چهار پارک تفریحی دیزنی است را در ۱ اکتبر ۱۹۷۱ افتتاح کرد.

در همین روز:

  • امضای قرارداد شركت ملی نفت ايران با كنسرسيوم بين‌‏المللی نفت (۱۳۳۳ شمسی)
  • درگذشت «دکتر شکوئی»؛ چهره ماندگار جغرافیا (۱۳۴۸ شمسی)
  • امپراتوری اتريش كه توان ادامه جنگ با عثمانی را نداشت به انعقاد قرارداد تسليم شهر بلگراد به عثمانی تن داد. (۱۷۳۹ میلادی)
  • شهر فرانسوی‌نشين «کوبک» در كانادا به تصرف نيروهای انگليسی درآمد. (۱۷۵۹ میلادی)
  • كشف جسد عظيم‌الجثه «ماموت» در شمال سيبری (۱۷۹۷ میلادی)
  • یک توفان دريایی از نوع سونامی، ده هزار تن از ساكنان هنگ كنگ را بی‌جان کرد. (۱۹۰۶ میلادی)
  • ورود قوای انگليسی به خاک سوريه در پايان جنگ جهانی اول (۱۹۱۸ میلادی)
  • يک توفان دريایی که از خليج مکزيک برخاسته بود در سواحل جنوبی ايالات متحده ۲۰۸ تن را کشت. (۱۹۱۹ میلادی)
  • توفان دريایی جان ۲۵۰ تن را در منطقه ميامی ايالت فلوريدای آمريکا گرفت. (۱۹۲۶ میلادی)
  • اشغال سرزمين منچوری در كشور چين توسط ارتش ژاپن (۱۹۳۱ میلادی)
  • شوروی كه سال‌ها با عضويت آن اتحاديه در جامعه ملل مخالفت می‌شد، به عضويت اين جامعه درآمد. (۱۹۳۴ میلادی)
  • يک زيردريایی آلمانی ناو هواپيمابر انگليسی Courageous را در اقيانوس اطلس غرق کرد و دست کم ۵۰۰ تن کشته شدند. (۱۹۳۹ میلادی)
  • تاسیس سازمان سیا (۱۹۴۷ میلادی)
  • شروع به كار اولين ساعت «هسته‌ای» جهان در نيويورک (۱۹۵۷ میلادی)
  • روز جهانی حفاظت آب
  • روز ملی شیلی

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه