روستای سیبن؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

عماد جعفری
عماد جعفری شنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
روستای سیبن؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

روستای سیبن، در شمال بخش خورگام استان گیلان، با طبیعت زیبا و آب و هوای خنک و دلپذیر، در فصل تابستان پذیرای طبیعت گردان و گردشگرانی از سراسر کشور است. با کجارو همراه باشید.

روستای سیبن (sibon) از مقاصد تابستانی است که در استان گیلان و در شمال بخش خورگام قرار دارد. سیبن در ارتفاع ۱۴۵۰ متری بالاتر از سطح دریا آرام گرفته، از شمال به صخره بلند کمربن و جنگل‌های راش، از جنوب به روستای گوفل، از شرق به روستای گلنگش و از جنوب غربی به روستای چهیش محدود می‌شودآب و هوای معتدل این روستا در بهار و تابستان باعث می‌شود که جمعیت ۴۸۰ نفری آن پذیرای صدها گردشگر گیلک از شهرهای اطراف باشند. در عوض زمستان‌های سیبن آن‌قدر سرد و برفی است که کمتر کسی از ساکنان روستا جرئت می‌کند زمستان را در این منطقه سر کند.

مقالات مرتبط:

فاصله روستا تا شهر رستم آباد ۴۰ کیلومتر و تا مرکز بخش در حدود ۸ کیلومتر است، بنابراین سفر به سیبن به معنی یک سفر روستا گردی تمام عیار است که در آن می‌توانید تمام وقتتان را در روستا بگذرانید و مایحتاجتان را از روستائیان تهیه کنید. روستای سیبن کشتزاری در جنوب دارد و مراتع سرسبز و یک جنگل زیبای راش در شمال. به همین دلیل، با تغییر فصل سیبن هر بار رنگ عوض می‌کند و با طبیعت یکرنگ می‌شود. علاوه بر این، در طبیعت این روستا می‌توانید بابونه، مهر سلیمان (شقاقل)، گل چای، گل گاوزبان و... بچینید و با خود ببرید.

روستای سیبن

اگر گذارتان به سیبن افتاد، حتما سری به حمام قدیمی این روستا بزنید، این حمام در مرکز روستا قرار دارد. قسمت اعظم این حمام در خاک مدفون شده و در صورت مرمت می‌تواند از نقاط دیدنی و گردشگر پذیر روستا و منطقه باشد. علاوه بر این، در سفر به سیبن می‌توانید سری به کوچه باغ‌های منطقه بزنید و معماری روستایی را از نزدیک ببینید. معماری این روستا تلفیقی از معماری مدرن و قدیمی است که دیوارهای سنگی و طاق‌های چوبی و شیروانی را در خانه‌های دو طبقه، در کنار ساختمان‌های آجری و آهنی نشانده است.

روستای سیبن

اقتصاد روستا مبتنی برکشاورزی و دامداری است و عمده مصولات کشاورزی روستا گندم جو و عدس است. علاوه بر این، فراورده‌های دامی این روستا هم کیفیت مرغوبی دارند و شما را وسوسه می‌کنند که بساط سرشیر و کره محلی را برای صبحانه به پا کنید و ظهر را با کباب گوشت تازه و دوغ محلی بگذرانید. یادتان باشد در سفر به سیبن حتما از صنایع دستی مردم این روستا دیدن کنید و سوغاتی بخرید. جوراب‌های پشمی و سایر لباس‌های بافتنی از مهم‌ترین صنایع دستی روستا هستند که معمولا در زمستان‌ها بازار گرمی دارند.

روستای سیبن

روستای سیبن

مسیر دسترسی به روستای سیبن

روستای سیبن

فاصله روستای سیبن تا شهر رستم آباد ۴۰ کیلومتر و تا مرکز بخش در حدود ۸ کیلومتر است، برای سفر به سیبن بعد از رسیدن به بخش خورگام در شهرستان رودبار، دو گزینه دارید. یا مسیر رستم آباد - دفراز - پس طالکوه - سیبن را در پیش بگیرید یا از راه رستم آباد –-حشمت آباد - بره سر - گوفل - سیبن خود را به این روستای زیبا برسانید.

بهترین فصل برای بازدید از روستای سیبن

 به‌دلیل آب و هوای نسبتا سرد و کوهستانی سیبن، فصل تابستان بهترین زمان برای سفر به این طبیعت بی‌نظیر است.

روستای سیبن

مطالب مرتبط:

دیدگاه