خانه صورتی بافتنی؛ هنر دست زنان پناهنده

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان شنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
خانه صورتی بافتنی؛ هنر دست زنان پناهنده

یک هنرمند لهستانی خانه قدیمی ۱۰۰ ساله در فنلاند را با بافتنی‌های صورتی پوشاند. هدف او از این کار، رساندن پیام امید و زندگی دوباره به انسان‌ها است. در ادامه با کجارو همراه باشید تا تصاویر این «خانه‌ی صورتی» را ببینیم.

آگاتا اولکسیاک (Agata Oleksiak) مجسمه‌ساز لهستانی و هنرمند خیابانی است که او را با نام حرفه‌ای «اولک» (Olek) یا «اولک بافتنی» می‌شناسند. او به خاطر «هنرهای خیابانی بافتنی» و «لوکوموتیو بافتنی» شهرت زیادی دارد.

آگاتا اولکسیاک

ممکن است هنر بافتنی، تکنیکی قدیمی و منسوخ شده به نظر برسد؛ اما اولک از این هنر استفاده می‌کند تا به کمک آن موضوعات روزمره، امیدها و آرزوها را بیان کند و تلاش می‌کند مشکلات فرهنگی و سیاسی را با این کار بپوشاند.

خانه صورتی بافتنی

این‌بار نیز اولک تصمیم گرفته کاری ماندنی و جالب انجام دهد. او به کمک زنان اهل سوریه و اوکراین، که بیشتر آن‌ها جزو پناهندگان هستند، سرتاسر خانه‌ی دو طبقه‌ای را با بافتنی‌های صورتی-رنگِ شاد پوشاند.

خانه صورتی بافتنی

این خانه‌ی قدیمی ۱۰۰ ساله در شهر کراوا (Kerava) در فنلاند، طی جنگ زمستانی در سال‌های ۱۹۳۹-۱۹۴۰ بمباران شده بود. اکنون این خانه پیام امید و زندگی دوباره را به جهانیان منتقل می‌کند.

خانه صورتی بافتنی

اولک در اینستاگرام خود نوشته است:

خانه‌ی صورتی، در واقع «خانه‌ی صورتی ما» نمادی از آینده‌ای روشن و سرشار از امید و زندگی است؛ نمادی از همبستگی و اتحاد ما به عنوان یک اجتماع.

خانه صورتی بافتنی

در ادامه می‌توانید تصاویر این خانه‌ی صورتی بافتنی را ببینید.

خانه صورتی بافتنی

خانه صورتی بافتنی

خانه صورتی بافتنی

مطالب مرتبط:

منبع Boredpanda

دیدگاه