خط مسافری دریایی ایران - پاکستان راه اندازی می‌شود

مینا داودی
مینا داودی پنجشنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
خط مسافری دریایی ایران - پاکستان راه اندازی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان از راه‌اندازی خط مسافری دریایی در مسیر بندر «چابهار – کراچی» در سال ۹۶ خبر داد.

کامبیز مشتاق گوهری با اشاره به موقعیت بندرهای کراچی و چابهار گفت:

با توجه به نزدیکی دو بندر چابهار و کراچی به یکدیگر در نوار ساحلی عمان، ضرورت وجود خط دریایی جهت توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور ایران و پاکستان وجود دارد.

وی با بیان اهداف برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، افزود:

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سال ۹۶ شاهد راه‌اندازی خط مسافربری دریایی در مسیر بندر چابهار- کراچی خواهیم بود و به‌منظور راه‌اندازی این خط مسافربری دریایی مذاکرات اولیه صورت گرفته است. این مذاکرات هم‌چنان برای نهایی شدن این خط دریایی توسط مقامات مربوطه دو کشور ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به راه‌اندازی خط مسافربری دریایی تصریح کرد:

با راه‌اندازی این خط دریایی علاوه‌بر توسعه روابط شاهد افزایش سفر ایرانی‌ها و پاکستانی‌ها و توسعه گردشگری دو کشور به‌ویژه در زمینه دریایی نیز خواهیم بود.

مشتاق گوهری در خصوص شناورهای مسافربری که مقرر است در این مسیر به کار گرفته شوند، اظهار کرد:

هنوز توافقات لازم در این خصوص به عمل نیامده است اما پتانسیل تردد شناورهای ایرانی و پاکستانی در این مسیر وجود دارد که این امر به میزان تقاضای مسافران بستگی خواهد داشت.

وی با اشاره به شروع این خط دریایی با یک شناور خاطرنشان کرد:

در گام نخست از سال آینده این خط دریایی با فعالیت یک شناور آغاز می‌شود و پس از امکان‌سنجی لازم می‌توان تعداد شناورها را تا جایی که توجیه اقتصادی برای مالکان شناورها به همراه داشته باشد، افزایش داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان مسیرهای این خط دریایی تصریح کرد:

گردشگرانی که از این خط مسافربری دریایی استفاده کنند، می‌توانند از خلیج گواتر در چابهار وارد خلیج گوادر در پاکستان شوند که بدون شک سفر دریایی لذت‌بخشی خواهد بود.

وی گفت: با توجه به روابط چندین ساله بومیان چابهار و بندر کراچی، به‌طور قطع در سفرهای نخست این شناور شاهد تردد بومیان این دو بندر خواهیم بود اما در گام‌های بعدی می‌توان با هماهنگی‌های لازم از طریق دفاتر خدمات مسافرتی دو کشور نسبت به تردد گردشگران ایرانی و پاکستانی از طریق این خط دریایی اقدام کرد.

مشتاق گوهری اظهار امیدواری کرد در آینده‌ای نه چندان دور با توسعه خطوط دریایی مسافربری بین‌المللی در آب‌های عمان از مقصد چابهار، شاهد توسعه هر چه بیشتر گردشگری دریایی باشیم.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه