چنار، هر دو متر یکی

علیرضا کیخا | سه شنبه, ۲۳ شهریور ۹۵ ساعت ۲۲:۴۰

درخت‌های چنار خیابان ولیعصر سال‌ها است که میزبان و شاهد رفت و آمد شهروند‌های تهرانی هستند. این درخت‌های زیبا تقریبا برای همه پایتخت‌نشین‌ها خاطره‌انگیز هستند. به این بهانه نگاهی به این درخت‌های زیبا در چهارفصل سال می‌اندازیم. با کجارو همراه باشید.

خیابان ولیعصر طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه است که کار ساخت آن در سال ۱۳۰۰ خورشیدی به دستور رضاشاه پهلوی آغاز شد. این خیابان از همان زمان برای شهروندهای تهران پر از خاطره و جاذبه و زیبایی بوده است و هم‌اکنون نیز این خیابان یکی از پرترددترین خیابان‌های تهران است که در اطراف آن همچنان پارک‌های قدیمی مثل پارک ساعی و ملت و مراکز خرید زیادی وجود دارند که مردم ضمن بازدید از آن‌ها از قدم زدن در خیابان ولیعصر لذت می‌برند. عکس زیر را ببینید. این عکس پر از حرف و خاطره است؛ یک متن با لهجه «طهرونی قدیم» و برنامه‌ریزی برای کاشت درخت‌های چنار در خیابان ولیعصر تهران.

چنارهای خیابان ولیعصر

گفته می‌شود که در سال ۱۳۱۸ در خیابان ولیعصر تهران ۶۰ هزار درخت چنار وجود داشته است و هم‌اکنون طبق آمار حدود ۸ هزار درخت از آن‌ها باقی مانده است.

چنارهای خیابان ولیعصر

خبر خوب اینکه شهرداری تهران اقدام به کاشتن چنارهای جوان و جدید کرده است و هرسال این کار را ادامه می‌دهد. اما شهرداری تهران ناچار است بعضی از درخت‌ها که از داخل خالی شده‌اند را قطع کند تا با وقوع طوفان و شکستن احتمالی این درخت‌ها خطری برای شهروندهای رهگذر وجود نداشته باشد.

چنارهای خیابان ولیعصر

درخت چنار از این بابت برای خیابان ولیعصر و بسیاری از پارک‌ها و مراکز گردشگری در تهران انتخاب شد که با آب و هوای تهران سازگار است.

چنارهای خیابان ولیعصر

برای آبیاری چنارهای ولیعصر در زمان ساخت خیابان ولیعصر که طبق برنامه رضاشاه کاخ سعدآباد را به کاخ مرمر پیوند می‌داد، در سه‌راه زعفرانیه دو حلقه چاه حفر کردند.

چنارهای خیابان ولیعصر

امروز هم زیباترین چنارهای باقی مانده برای ما، همین چنارهای سه‌راه زعفرانیه و البته کنار پارک ملت و نرسیده به پارک‌وی هستند که شب‌ها هم با نورپردازی زیبایی که انجام شده، جلوه‌ای رویایی و زیبا به خیابان ولیعصر می‌دهند.

چنارهای خیابان ولیعصر

هنوز هم بسیاری از مردم قدم زدن در این خیابان را بسیار لذت‌بخش می‌دانند و حتی با دیدن تصاویر آن به وجد می‌‌آیند و یادی از خاطرات خود می‌کنند.

چنارهای خیابان ولیعصر

در خیابان ولیعصر، هر دو متر یک درخت چنار کاشته شده بود و بین هر دو درخت هم یک بوته گل سرخ کاشته شد؛ در سال ۱۳۱۹ هم اطراف درخت‌ها گودبرداری شد و در آن کود ریختند.

چنارهای خیابان ولیعصر

امروزه اگرچه معماری ناهمگون و در بسیاری موارد بدترکیب در خیابان ولیعصر اصلا شباهتی به گذشته این خیابان ندارد، اما وجود همین تعداد درخت چنار می‌تواند باعث حفظ بخشی از هویت این خیابان شود.

چنارهای خیابان ولیعصر

چنارهای این خیابان به‌خصوص در فصل پاییز بسیار دیدنی هستند.

چنارهای خیابان ولیعصر

اگر در پاییز و بهار به خیابان ولیعصر می‌روید یا به تهران سفر می‌کنید، پیاده‌روی از محدوده میدان تجریش تا میدان ونک را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از تماشای چنارهای ولیعصر لذت ببرید.

چنارهای خیابان ولیعصر

امیدواریم برنامه‌هایی که برای حفظ این سرمایه ارزشمند در نظر گرفته شده است به‌خوبی پیش برود و درخت‌های چنار جوان هم سال‌های سال عمر کنند و سایه بر سر رهگذران بیندازند.

چنارهای خیابان ولیعصر

و دوباره شاهد این باشیم که در هر دو متر، یک درخت چنار سرحال و سالم و تنومند سر از خاک برآورده باشد.

چنارهای خیابان ولیعصر

آیا شما هم از چنارهای ولیعصر خاطره‌ای دارید؟ نظرها و خاطره‌های خود را باکجارو و مخاطبهای دیگر ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه