آخر هفته کجا بریم؟ از روستای کندلوس و دربند تا قله درفک و روستای اسفیدان

عماد جعفری | چهار شنبه, ۲۴ شهریور ۹۵ ساعت ۱۴:۱۵

آخر هفته کجا بریم؟ این هفته روستای کندلوس و دربند را برای سفری یک روزه و روستای اسفیدان و قله درفک را برای سفری دو روزه و به‌یادماندنی به شما پیشنهاد می‌کنیم. با کجارو همراه باشید.

تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا دست از زندگی پر استرس و رنگ پریده شهری بشویم و به دامان طبیعت بی‌نظیر و رنگارنگ کشورمان رهسپار شویم. در این مقاله با روستای کندلوس و دربند برای سفرهای یک روزه و روستای اسفیدان و قله درفک برای سفری دو روزه آشنا می‌شویم.

سفرهای یک روزه

اگر ساکن پایتخت هستید و با آنکه از فضای دود و دم و قیل و قال شهر خسته شده‌اید، فکر می‌کنید فرصتی برای سفر در اختیار ندارید، چند مقصد نزدیک و دیدنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم، تا در فرصتی محدود نفسی تازه کنید و با سپری کردن روزی مملو از آرامش، خاطری آسوده کنید.

روستای کندلوس

تور کندلوس

کندلوس، روستایی که خود را به پهنای یک شهر گسترانیده، هویتی به درازای تاریخ دارد و جلوهای شگفت‌انگیزی از طبیعت را در خود جای داده است. خانه‌های قدیمی با نمایی از چوب، سقف‌های چوبی، پنجره‌های کوچک زیبا، دیوارهای کاه‌گلی و کوچه‌های سنگ‌فرش شده، چشمه‌های آب معدنی و نهرهای جاری روستای کندلوس را از سایر آبادی‌ها متمایز می‌کند. روستای زیبای کندلوس با آب و هوای ییلاقی در دامنه سرسبز و خرم رشته کوه‌های البرز در منطقه کجور نوشهر واقع شده است. اگر اهل سفر باشید و به روستاهای مختلف ایران سری زده باشید، اولین خصوصیتی که چشمتان را جلب خود می‌کند، پاکیزگی و رعایت اصول بهداشتی در این روستاست. در همه جای روستا سطل‌های زباله وجود دارند و همه اهالی در حفظ زیبایی و پاکیزگی دهکده تلاش می‌کنند. 

روستای کندلوس

کندلوس از محله‌هایی به نام‌های درزی کلا، ملاکلا، جورسری، جیرسری، بنیم سری و سری دله تشکیل شده است. مردم کندلوس خانه‌هایشان گلی، ولی چشمه‌هایشان گوارا است؛ امکاناتشان اندک، ولی مهربان و میهماننوازند؛ سوخته از آفتاب و رنج کشیده از زمانه، ولی صبور و بردربارند. هنوز بانگ خروس و پرندگان رنگ‌دهنده روزشان و زوزه شغال و صدای رودخانه زمزمه خواب شبانگاهشان است.

روستای کندلوس

کار و پیشه اهالی این دهکده از زمان‌های قدیم تهیه و تولید چوب و زغال در زمستان و کشاورزی در تابستان بوده است و اکنون به‌دلیل قانون مراقبت از جنگل، اهالی علاوه بر کشاورزی به خیاطی و نجاری روی آورده‌اند. از صنایع دستی این دهکده می‌توان به بافتن جاجیم، ایزار (پارچه پشمی چارخانه دستباف)، بافتن جوراب، دستکش و بلوز پشمی گلدار و نمدمالی اشاره کرد. 

روستای کندلوس

علاوه بر نی (نی هفت بند) که متداول‌ترین آلت موسیقی کندلوس است، دهل و سرنا نیز از سابقه و شهرت بسزایی در منطقه برخوردار است. سرنا  که در زبان محلی‌ها به پسپسی معروف است، از چوب شمشاد تراشیده می‌شود. مردم دهکده کندلوس به خصوص بومیان آن سفیدپوست و در بعضی موارد بور و چشم آبی هستند. اهالی کندلوس مردمانی مهربان و میهمان نوازند و هرگز محبتی را بیپاسخ نمی‌گذارند.

روستای کندلوس

در این دهکده گدا وجود ندارد و مردم عموما قانع‌ و پرتلاش هستند. هرگز سرقت، قتل و جنایت در این دهکده صورت نگرفته است، با آنکه نه ماه از سال اکثر خانه‌ها خالی از سکنه و درهای منازل باز است. در این دهکده به ندرت شنیده شده است که زنی طلاق گرفته باشد. زنان بیشتر از مردان برای تأمین هزینه زندگی و خانواده تلاش می‌کنند. آسیاب کردن گندم، سفید کردن خانه، شکستن هیزم برای تنور، دوشیدن گاو، جالیزکاری، کاشتنسبزی خوردن از جمله وظایف قطعی یک زن در این روستا به شمار می‌رود. برای رسیدن به کندلوس، جاده کرج- چالوس را تا ۲۵ کیلومتری شهر چالوس طی کنید، پنج کیلومتر بعد از مرزن آباد و از دوراهی «دوآب» که به‌سمت کجور حرکت کنید، تابلوی «روستای فرهنگی‌تاریخی کندلوس ۴۲ کیلومتر» بهترین راهنما خواهد بود. پس از عبور از پل رودخانه چالوس و ورود به جاده آسفالته کجور که به طرف شرق کشیده شده، با طی مسافت حدود ۱۸ کیلومتر جاده آسفالته به دو راهی برمی‌خورید. از این دو راهی جاده آسفالته دیگری از مسیر اصلی کجور به طرف جنوب جدا شده که تا کندلوس حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. جاده منتهی به کندلوس نیز از نقاط زیبایی عبور می‌کند.

بیشتر بخوانید: روستای کندلوس؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

دربند

دربند تهران

دربند یکی از محله‌های قدیمی تهران و از دهکده‌های قدیمی شمیران و در شمال باغ سعدآباد واقع است. محله دربند از مناطق خنک و گردشگری تهران است. دربند در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و آغاز یکی از راه‌های اصلی صعود کوهنوردان به البرز مرکزی است. کوره‌ راهی از دربند آغاز و به آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا ختم می‌شود. محله‌های قدیمی دربند عبارت‌اند از مرغ‌ محله یا مغ محله، کنارمحله، کلاغ‌ پر و سربند. رودی به نام رودخانه دربند از میان دهکده دربند می‌گذرد. دره‌های اصلی رودخانه دربند عبارت‌اند از دره اوسون، دره آبشار، دره امامزاده ابراهیم، دره کاک، آب شیردره و دره زون. خیابان دربند از ارتفاع ۱۶۰۰ متری در میدان قدس آغاز و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری میدان سربند به پایان می‌رسد. تندیس کوهنورد که در میدان سربند در محله دربند برپا است در سال ۱۳۴۱ خورشیدی توسط رضا لعل ریاحی، پیکره‌تراش و نقاش ایرانی ساخته و سپس نصب شد. ایده ساخت این تندیس در سال ۱۳۳۷ از سوی حسن وجدان‌خوش، از کوهنوردان با سابقه ایرانی، پیشنهاد شد. سرهنگ بیات، رئیس مرکز آموزش کوهستانی ارتش، مقدمات ساخت آن را آماده کرد و شهردار وقت تهران، هزینه ساخت مجسمه را پذیرفت. سپس امیر شاه‌‌قدمی، گروهبان ارتش و مربی کوهنوردی مرکز آموزش کوهستانی و مربی اسکی ایران به‌عنوان مدل به رضا لعل ریاحی معرفی شد و شهرداری هم مبلغ ۱۰ هزار تومان بابت ساخت مجسمه پرداخت.

دربند تهران

در کنار میدان سربند ایستگاه یکی از تله سیژهای تهران به چشم می‌خورد. تله سیژ یا تله سی یژ وسیله‌ای است مشابه تله کابین که به‌جای کابین از در آن صندلی دونفره‌ای قرار گرفته است. بلیط استفاده برای تله سیژ برای هر نفر ۶۰۰۰ تومان رفت و برگشت است. هر صندلی تله سیژ ظرفیت ۲ نفر را دارد و برای سوار شدن و پیاده شدن از آن باید سرعت عمل داشته باشید. چنانچه از تله سیژ استفاده نکنید باید مسیر مارپیچ میان انبوه رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌های دربند را طی کنید، مسیر در بعضی جاها شیب تندی دارد و از کنار رودخانه و نهر آب می‌گذرد. در نقاطی از مسیر هم آب از میان سنگ‌ها بیرون میزند و راهپیمایی در مسیر خیس را سخت‌تر می‌کند. بوی املت و چای در صبح و بوی کباب در ظهر و بوی قلیان در شب همیشه در مسیر به مشام می‌رسد.

دربند تهران

دربند تهران

برای شروع کوهنوردی راه دیگری هم دارید که پیاده‌روی را از مسیر مارپیچ آسفالت کنار تله سیژ آغاز کنید و سپس ادامه مسیر را از مسیر غربی پی بگیرید. پس از طی مسافت یک کیلومتر به مسیر فرعی برخورد می‌کنید، ادامه دادن به این مسیر شما را به امامزاده ابراهیم و در ادامه به ایستگاه ۲ تله کابین توچال می‌رساند و چنانچه مسیر مستقیم را ادامه دهید به دوراهی اوسون می‌رسید. پس از طی مسافت تقریبی ۳ کیلومتر از میدان کوهنوردان به پل فلزی برخورد می‌کنید که با ارتفاع زیادی از روی رودخانه قرار گرفته است. در زیر این پل فلزی پل چوبی دیگری قرار گرفته و رو‌به‌روی آن تابلوی «گذر آقا مهدی» را می‌بینید. بعد از این پل مسیر به دو شاخه تبدیل می‌شود و ادامه هر دو مسیر بعد از طی مسافت کوتاهی در دوراهی اوسون به هم می‌رسند. در این دوراهی تابلویی قرار گرفته که روی آن واژه «آبشار دوقلو» درج شده است. در اینجا دره‌ای قرار دارد که در کنار رودخانه می‌تواند محل خوبی برای اسکان نیمروزی باشد. درختان بلند این دره مانع تابش مستقیم آفتاب شده و هوای مطبوعی را ایجاد می‌کند. ارتفاع تقریبی این محل ۲۰۵۰ متر از سطح دریا است. برای دسترسی به دربند، ماشین‌های واقع در میدان تجریش را سوار شده و خود را به میدان سربند می‌رسانید.

دربند تهران

دربند تهران

مسیر کافه‌ها را در کنار رودخانه پیش می‌گیرید و کم‌کم ارتفاع می‌گیرید. بعد از گذر از چند پل زیبای چوبی به ده تاریخی پس قلعه می‌رسید. بعد از گذشتن از ده به پلی فلزی می‌رسید که از اینجا دو مسیر مقابل شما است یک مسیر زیر پل است که بعد از گذر از پل چوبی شما را به منطقه بندیخچال هدایت می‌کند که محل بسیار مناسبی برای علاقه‌مندان به سنگ‌نوردی است و مسیر دیگر مسیر مستقیم است که پس از گذر از چند کافه و کمی ارتفاع گرفتن دوباره به یک دوراهی می‌رسید که با تابلو مسیر مشخص شده است. مسیر سمت چپ شما را به هتل اوسون، دیواره زیبای اوسون، آبشار بلند سوتک و در بالاتر ایستگاه پنج تله کابین و دره‌ی پرآب ارس و همچنین قدیمی‌ترین مسیر صعود به قله توچال یعنی اسپید کمر دعوت می‌کند. مسیر سمت راست که از کنار جنگل داخل دره می‌گذرد، بعد از گذر از چند کافه کمی ارتفاع می‌گیرد و شما در سمت راست خود می‌توانید منطقه بندیخچال را با آن سنگ‌های زیبایش و همچنین سنگ‌نوردان مشتاق را در حال سنگ‌نوردی مشاهده کنید و همچنین دیواره بلند بندیخچال را ببینید که مانند نگینی در انتهای آن می‌درخشد. مسیر را ادامه داده و به کافه رجب در کنار قرارگاه امداد نجات می‌رسید، از اینجا به بعد تا پناهگاه شیرپلا باید با دقت بیشتری گام در مسیر بگذارید. بعد از گذر از آبشار دوقلو به پناهگاه شیرپلا و آبشار زیبایش می‌رسید. از میدان سربند تا شیرپلا ۲ تا ۲/۵ ساعت زمان لازم است. پناهگاه بسیار مجهز بوده و امکان شب‌مانی نیز فراهم است، واحد هلال احمر جهت کمک‌های ضروری یا حوادث غیرقابل پیش‌بینی در منطقه مستقر است.

دربند

بیشتر بخوانید: دربند؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

سفرهای دو روزه

دو روز فرصت کمی برای تازه شدن نیست، اگر مقصد سفرتان را به‌خوبی بشناسید و بدون تعلل دل به سفر بسپارید و پای به طبیعت، طبیعتی که شگفتی‌های آن شما را از فشار زندگی شهری رهایی می‌بخشد و جان تازه‌ای در روانتان می‌دمد. 

درفک

قله درفک

درفک بی‌شک از زیباترین کوهستان‌های ایران و از زیستگاه‌های گیاهی و حیوانی مهم کشور است. قله درفک بام استان گیلان و آتشفشان خاموشی است که بین دو شهرستان رودبار و سیاهکل بر بالای منطقه دیلمان، عمارلو و خرگام قرار دارد.

قله درفک

روایت است که زلزله سال ۱۳۶۹ بخش‌هایی از این قله را در هم فرو ریخت و بعد ازآن هر سال بر شدت فرسایش قله افزوده شده است؛ قله‌ای که اهالی معتقدند اسرار سالیان سال اقوام گیل و دیلمی‌ را در خود نهفته دارد، رازهایی که هنوز در دل غارهاو جنگل‌های انبوه سر به مهر باقی مانده‌اندارتفاع قله درفک ۲۷۰۰ متر است و از سمت جنوب به کوه‌های منجیل متصل و از مشرق و جنوب شرقی تا کوه‌های پیشکوه و رشته کوه‌های عظیم تخت سلیمان ادامه دارد و تا دره سه هزار تنکابن ادامه می‌یابد.

قله درفک

ارتفاع قله درفک ۲۷۰۰ متر است و از سمت جنوب به کوه‌های منجیل متصل و از مشرق و جنوب شرقی تا کوه‌های پیشکوه و رشته کوه‌های عظیم تخت سلیمان ادامه دارد و تا دره سه هزار تنکابن ادامه می‌یابد. یک غار یخی به طول ۱۰۰ متر هم در این منطقه وجود دارد که آب شرب مردم منطقه را هم تأمین می‌کند. این غار روی قله قرار دارد و عشایر در داخل کاسه قله با سنگ خانه ساخته‌اند و از داخل این غار که بر اثر جمع شدن برف در زمستان تبدیل به یخچال می‌شود یخ بیرون می‌آورند و برای سیراب کردن احشام خود از آن استفاده می‌کنند. چادر زدن در جنگل درفک و سر کردن شب با صدای پارس سگ‌ها و گوسفندان و دیدار با چوپان‌های مهربان محلی و روشن کردن آتشی کوچک گوشه‌ای از زیباترین سفر زندگی‌تان می‌شود. مه غلیظ و ابرهایی که در ارتفاعات به زیر پایتان می‌رسند سفرتان را رؤیایی‌تر می‌کنند. 

قله درفک

جالب است بدانید که کوهنوردان زمان صعود به درفک با تابلویی چوبی مواجه می‌شوند که روی آن نوشته شده است: «اینجا محل عبور فرشتگان است، زمین را آلوده نکنید» و بعد روی تابلو جهت فلشی به سوی قله است. برای صعود از این مسیر باید به سیاهکل رفته و از جاده دیلمان شروع کرد که از انتهای خاکی آن به روستای معروف شاه شهیدان می‌رسیم. ابتدایکوهپیمایی از شاه شهیدان به صورت مراتع و علفزار شروع می‌شود و بعد از حدود یک ساعت به ابتدای مسیر جنگلی خواهیم رسید که عبور از جنگل‌هانیز حدود یک ساعت طول خواهد کشید. بعد از آن به ییلاق “وزنه بن” می‌رسیم که در آن چشمه‌ای گوارا انتظار کوهنوردان را می‌کشد و ادامه مسیر را می‌توان تا کاسه درفک پیمود. مسیر اولسینه‌کش سمت راست است که به تدریج صعود کرده و به خط‌الراس کاسه ختم می‌شود و مسیر دوم نیز مسیر سمت چپ است که از حاشیه دره‌ایپرشیب به ارتفاعات قله می‌پیوندند. از “چشمه وزنه بن” تا قله سه ساعت طول خواهد کشید.

قله درفک

 اما با تمام این‌ها اگر ترجیح می‌دهید یک سفر طبیعتگردی بی‌دردسر و دلچسب را در این منطقه تجربه کنید، درفک بخش ییلاقی را در شمال اینرشته کوه به شما پیشنهاد می‌کند. دشتی سرسبز که چراگاه گوسفندان منطقه است و بخش مهمی از آن را گیاه گزنه تشکیل می‌دهند که محلی‌هایدرفک آن را درمانی طبیعی برای دردهای روماتیسم می‌دانند. شما در مدت سفرتان فرصت دارید در یکی از کلبه‌های دوست‌داشتنی این دشت اقامت کنید و مهمان روستاییان منطقه باشید. اگر از تهران به‌سمت درفک حرکت می‌کنید، باید در اتوبان قزوین – رشت، بعد از رودبار از محلی به نام رستم آباد که در مقابل راهدارخانه (جمشدخانه)رستم‌آباد قرار دارد، به‌سمت راست تغییر مسیر بدهید. پس از عبور از توتکابن و پلی که روی سپیدرود قرار دارد، به‌سمت روستای شیرکوه می‌روید. در این منطقه می‌توانید کمی استراحت کنید و برای این کار مسجد و حسینیه روستا گزینه خوبی است.

قله درفک

بیشتر بخوانید: قله درفک؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

 

روستای اسفیدان

روستای اسفیدان

روستای گردشگری اسفیدان یکی از خوش آب و هواترین روستاهای خراسان شمالی است که در سال ۸۵ به‌عنوان زیباترین روستای ایران انتخاب شد. روستای اسفیدان جزو مناطق نمونه گردشگری خراسان شمالی محسوب می‌شود و با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری فراوانی نظیر آبشارهای زیبا، چشمه‌های خروشان، غارها و برج‌های شگفت انگیز، وجود چند امامزاده، وجود انواع درختان میوه، رودخانه با آب فراوان، ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی و... مقصد بسیاری از گردشگران است.  آبشار هنرور، آبشار بارگاه، غار خزانه هنرور، مقبره شیخ محمد رضا ربانی معروف به حاج آخوند، آرامگاه امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر(ع) و... تنها چند نمونه از دیدنی‌های این روستای سحرانگیز محسوب می‌شوند.

روستای اسفیدان

درخت صندل سمبل روستای اسفیدان است، درختانی قطور و کهن که بنا به گفته معمرین روستا در سال‌های پیش حدود ۱۷ اصله درخت از این‌گونه در روستا موجود بوده که متاسفانه در سال‌های اخیر، به‌علت واقع شدن در مسیر کوچه و عدم آگاهی از اهمیت این درختان، بیشتر آن‌ها توسط اهالی قطع شده و در حال حاضر تنها دو درخت صندل باقی مانده که قطر تنه هرکدام از آن‌ها بیش از ۲.۶۰ متر است. در شمال غربی روستای اسفیدان دره‌ای عمیق و طولانی به نام هینوَرد(هین نبرد) وجود دارد که اندکی با روستا فاصله دارد و در کمرکش این دره چشمه‌ای زلال به همین نام می‌جوشد و آب آن باغات اطراف روستا را مشروب می‌کند.

روستای اسفیدان

 در جنوب غربی روستا نیز دره‌ای دیگر به نام بهارگاه وجود دارد که با چشمه‌های متعدد و آبشار دیدنی خود هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند. در ابتدای این دره، قطعه زمینی حدود ۴۰ هکتاری و تپه ماهوری به نام «موسو» وجود دارد که چند سال پیش به‌علت رانش شدید زمین، تمام باغات و خانه‌ها و درختان کهنسال آن در دل خاک فرو رفت. بر فراز کوه‌های حوالی روستای اسفیدان، آثار برج‌های سنگی قدیمی مشاهده می‌شود که مصالح به کار رفته در آن‌ها سنگ و ساروج است و معروف‌ترین آن‌ها برج قاری مالاق وقارقه(کلاغ) در شمال غرب روستا بوده که پایه‌های آن‌ها هنوز باقی مانده است. همچنین در غرب روستا دیواری صخره‌ای نمایان است که به آنتاش قلعه (قلعه سنگی) می‌گویند و روی این قلعه، دیواره‌های سنگی و سفال‌های ساده نخودی و قرمز و سفال‌های منقش به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود. اما در ضلع شمال غربی روستا بر بالای صخره چشمه هینورد کوهی بنامخزانه وجود دارد که در بالای آن غارخزانه راهه واقع شده‌است.

روستای اسفیدان

بنای امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر(ع) واقع در روستای اسفیدان، بنایی قدیمی با گنبدی کوتاه است که قرن‌هاست باشکوه خاصی در مرکز روستا عاشقان را به‌سمت خویش می‌خواند. مردم روستا می‌گویند که این غاری است دست‌ساز که در انتهای آن چاهی وجود دارد و در قدیم به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌شده است. غار دیگری به نامییجت یا معصوم وجود دارد که دارای ستون‌های موجود در غارهای آهکی بوده و صخره عجیب واقع در مسیر اول (ده ریز) که به سر انسان شبیه است، بسیار خیره‌کننده و جالب‌توجه است. کافی است خود را به شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی برسانید. روستای اسفیدان با طی مسیر ۴۵ کیلومتری به‌سمت جنوب شرقی بجنورد پیش روی شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: روستای اسفیدان؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ایران

مطالب مرتبط:

دیدگاه