قایقی که با انرژی خورشیدی، باد و هیدروژن تولیدی خود سراسر جهان را می‌ پیماید

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۰
قایقی که با انرژی خورشیدی، باد و هیدروژن تولیدی خود سراسر جهان را می‌ پیماید

سایت انرژی آبزرور (Energy Observer) طرح قایق جدیدی را برای پیمایش دریاها با استفاده از انرژی طبیعی معرفی کرده است که می‌تواند منجر به تحولی عظیم در صنعت دریانوردی شود. برای آشنایی بیشتر با این قایق جدید در ادامه مطلب همراه کجارو باشید.

 طبق برنامه‌ریز‌ی‌های انجام گرفته توسط «انرژی آبزرور» نخستین نمونه از قایق‌های جدید دوست‌دار طبیعت قرار است سفر دریایی خود به دور دنیا را در ماه فوریه آتی آغاز کند و این در حالی است که این قایق برخلاف سایر همتایانش انرژی خود را از طریق باتری‌های خورشیدی بر روی عرشه، توربین‌های بادی و هیدروژن حاصل از الکترولیز آب دریا تامین خواهد کرد. اجرای این پروژه شش ساله، علاوه بر ایجاد نوآوری‌هایی در صنعت دریانوردی، به یمن استفاده از انرژی‌ جدید و تجدیدپذیر هیدروژن، باعث ایجاد تحولی عظیم در انرژی‌های زمینی نیز خواهد شد؛ زیرا در حال حاضر کشمکش بر سر تائید هیدروژن به عنوان منبع انرژی اقتصادی در میان حامیان انرژی تجدیدپذیر ادامه دارد و تجربه حاصل از این سفر دریایی می‌تواند راه‌گشایی برای جانشینی هیدروژن در منابع ذخیره انرژی باشد.

قایقی با انرژی پاک

نیروی محرکه قایق انرژی آبزرور از طریق موتورهای الکتریکی تامین می‌شود که انرژی اولیه آن‌ها از طریق باتری‌های خورشیدی و توربین‌های بادی به همراه سیستم الکترولیز تبدیل آب دریا به هیدورژن تغذیه خواهد شد. گفتنی است قایق مذکور تنها قایق جهان به شمار می‌رود که مجهز به سیستم تولید هیدروژن بوده و میزان تولید گاز دی اکسید کربن آن صفر است. همچنین این قایق در سال ۱۹۹۴ به دلیل سفر بی‌وقفه برنده جایزه ژول ورن نیز شده بود که این موفقیت حاصل همکاری مشترک میان گروهی از معماران تازه‌کار و محققان مرکز تحقیقاتی CEA-Liten در فرانسه بود؛ البته این روند هم‌چنان در راستای پیشبرد طرح انرژی تجدید‌پذیر در محل کشتی سازی سنت مالوی (Saint-Malo) فرانسه ادامه دارد. روند اجرای این پروژه که تا زمان‌های اخیر بصورت محرمانه ادامه داشت و هزینه‌ای در حدود ۴.۷۲ میلیون دلار برای ساخت آن هزینه شده است. روند عملکرد این قایق نیز با نصب سوئیتی مجهز بر روی عرشه کنترل شده و امکان مشاهده کارکرد آن همانند آزمایشگاهی سیار برای مرکز CEA-Liten فراهم شده است.

قایقی با انرژی پاک

البته تور جهانی این قایق کوتاه‌مدت و کم‌هزینه نبوده و طبق پیش‌بینی‌ها تیم تحقیقاتی در حدود ۱۰۱ نقطه از جهان به منظور کنترل عملکرد آن توقف خواهند نمود. در واقع، این پروژه نوعی سفر تحقیقاتی در زمینه تکنولوژی محسوب می‌شود که هزینه سالانه آن در حدود ۴ میلیون یورو برآورد شده است. طبق اعلام گاردین (Guardian)، نیکولاس هولو (Nicolas Hulot) یکی از طرفداران محیط زیست فرانسوی است و از حامیان اصلی این پروژه به شمار می‌رود. هولو که به دلیل تلاش‌های خود در پیش‌برد صنعت دریانوردی مورد تقدیر و تمجید واقع شده است، در رابطه با این قایق پاک امیدوار است تا با دستیابی به موفقیت در این پروژه، استقلال کامل در رابطه با تامین انرژی از طریق خورشید و باد در صنعت دریانوردی حاصل شود.   

قایقی با انرژی پاک

البته عدم تولید دی‌اکسید‌کربن نقطه قوتی در برابر انتقادهای وارده به پروژه محسوب می‌شود و در صورت اجرای کامل طرح بر اساس برنامه قابلیت اجرایی آن همانند هواپیمای مجهز به انرژی خورشیدی پس از پرواز به دور دنیا، به اثبات خواهد رسید. با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در وسايط نقلیه الکترونیکی زمینی، دستیابی به چنین جایگاهی در زمینه دریانوردی نیز می‌تواند صنعت خودرو را نیز تحت شعاع قرار دهد.   

مطالب مرتبط:

منبع treehugger

دیدگاه