در ۲۰ سال گذشته یک دهم از جنگل های جهان از بین رفته است

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
در ۲۰ سال گذشته یک دهم از جنگل های جهان از بین رفته است

محققان بیان کردند که روند نابودی جنگل‌های بکر جهان بخصوص در آمریکای جنوبی و آفریقا به شدت در جریان است و همین امر می‌تواند به یک مشکل زیست محیطی نگران کننده در آینده تبدیل شود.

دانشمندان در نشریه 'کارنت بیولوژی' استدلال می‌کنند که نواحی طبیعی باوجود ارزش اکولوژیک و فرهنگی در موافقت‌نامه‌های بین‌المللی محافظت از حیات‌وحش نادیده گرفته می‌شوند.

حدود ۲۰ درصد خشکی‌های زمین به عنوان طبیعت خالص طبقه‌بندی ‌شده است. منظور دانشمندان از طبیعت خالص سرزمین‌های مبرا از دست‌کاری گسترده توسط بشر مثل خانه‌سازی، توسعه و صنعت است.بخش اعظم این فضاهای بکر در آمریکای شمالی، شمال آسیا، شمال آفریقا و استرالیا قرار دارد.

مناطق خشک اغلب سکونتگاه بومیان کهن جهان و همچنین گیاهان و حیوانات در معرض خطر است.

جیمز واتسون از دانشگاه کوئینزلند استرالیا و انجمن محافظت از حیات‌وحش آمریکا در نیویورک گفت که نواحی بکر جهان کاملا در سیاست‌گذاری‌های زیست‌محیطی نادیده گرفته می‌شوند.

جیمز واتسون در این باره گفت:

سازوکارهای سیاست‌گذاری بین‌المللی باید اقدامات لازم برای حفظ طبیعت خالص پیش از آنکه دیر شود را تشخیص دهد. ما احتمالا یک تا دو دهه برای وارونه کردن این روند وقت داریم.این یافته‌ها بر نقشه تازه نواحی بکر در اطراف جهان و مقایسه آن با نقشه مشابهی که در اوایل دهه ۱۹۹۰ تهیه شده بود استوار است.

از این‌رو تخمین زده می‌شود که حدود ۳.۳ میلیون کیلومترمربع (تقریبا ۱۰ درصد) از طبیعت خالص جهان در این فاصله از بین رفته است.

محققان می‌گویند که تمامی نواحی دارای طبیعت خالص، صرف نظر از ابعاد، باید فورا برای اعمال تدابیر محافظتی ارزیابی شود. آنها استدلال می‌کنند که در غیر این صورت همه تلاش‌ها برای بازگرداندن سرزمین‌ها به حالت اولیه طبیعی بی‌نتیجه خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه