بزرگترین ایالت های استرالیا کدامند؟

امیرعلی محمودی | یکشنبه, ۲۱ شهریور ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

استرالیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان محسوب می‌شود. اگر شما هم قصد سفر به استرالیا را دارید، در ادامه با کجارو همراه باشید تا با بزرگترین ایالت‌ها و شهرهای این کشور آشنا شویم.

استرالیا کشوری توسعه یافته در نیمکره جنوبی زمین است. این کشور با ۷٫۶۸۶٫۸۵۰ کیلومتر مربع وسعت، ششمین کشور پهناور دنیا محسوب می‌شود. این کشور یا بهتر بگوییم، این قاره در صنعت گردشگری سرآمد بوده و از اقتصاد بسیار موفقی نیز بهره‌مند است. اجازه دهید در ادامه به چند شهر بزرگ استرالیا آشنا شویم.

۵. استرالیای جنوبی

استرالیای جنوبی

استرالیای جنوبی پنجمین ایالت پرجمعیت استرالیا است که جمعیتش، ۷٪ از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین این ایالت چهارمین ایالت بزرگ استرالیا نیز محسوب می‌شود که در مجموع، ۱۲٪ از وسعت این کشور را تشکیل می‌دهد. استرالیای جنوبی تنها یک شهر از ۵۰ شهر پرجمعیت کشور را در اختیار دارد، اما با این حال، پنجمین ایالت بزرگ استرالیا به شمار می‌رود.

طبق سرشماری صورت گرفته در سال ۲۰۱۱، حدوداً ۷۳٫۳ درصد از جمعیت ایالت استرالیای جنوبی، داخل کشور متولد شده‌اند و ۲۶٫۷ درصد باقی مانده را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. از این تعداد، ۷٫۷ درصد بریتانیایی، ۱٫۳ درصد ایتالیایی، ۱٫۲ هندی و ۱ درصد نیز چینی هستند. دین و مذهب خاصی در این ایالت غالب نیست و ۲۸٫۱ درصد از جمعیت این ناحیه از مذهب پیروی نمی‌کنند. اما ۴ گروه که بیشترین پیروان را دارند عبارتند از: کاتولیک با ۱۹٫۹ درصد، آنگلیکان با ۱۲٫۶ درصد، کلیسای واحد ۸٫۹ درصد و کسانی که وابستگی خاصی به دینی نداشتند نیز ۸٫۹ درصد. در ایالت استرالیای جنوبی، ۳۲٫۸ درصد از خانه‌ها کاملاً تحت مالکیت افراد هستند، ۳۵٫۳ درصد از خانه‌ها با وجود وام‌های بانکی فرآیند خرید را طی می‌کنند و میزان ۲۷٫۹ درصد باقی مانده نیز خانه‌های اجاره‌ای هستند. ۵ شغل اصلی و مهم که مردم این ایالت مشغول به انجام آن هستند، عبارتند از: خدمات درمانی و اجتماعی با ۱۳٫۶ درصد، فروشندگی با ۱۱٫۲ درصد، کار در کارخانه‌ها با ۱۰٫۵ درصد، تدریس و آموزش با ۷٫۵ درصد و کارگری و ساخت و ساز با ۷٫۱ درصد.

۴. استرالیای غربی

 استرالیای غربی

استرالیای غربی چهارمین ایالت پرجمعیت استرالیا است که جمعیتش، ۱۰٪ از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین استرالیای غربی با در برگیری ۳۳٪ از وسعت کل کشور، بزرگترین ایالت استرالیا نیز محسوب می‌شود. ۶ شهر از مجموع ۵۰ شهر پرجمعیت کشور، در ایالت استرالیای غربی واقع شده‌اند. شهر «پرت» چهارمین شهر بزرگ کشور و نیز مرکز ایالت استرالیای غربی است. تقریباً ۸٪ از جمعیت کل کشور در شهر پرت متمرکز شده‌اند.

طبق سرشماری انجام شده در سال ۲۰۱۱، حدوداً ۶۲٫۹ درصد از جمعیت ایالت استرالیای غربی، داخل کشور متولد شده‌اند و ۳۷٫۱ درصد باقی مانده را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. از این تعداد، ۱۰٫۳ درصد بریتانیایی، ۳٫۲ درصد نیوزلندی، ۱٫۶ درصد اهل آفریقای جنوبی، ۱٫۳ درصد هندی و ۱٫۱ درصد نیز اهل مالزی هستند. دین و مذهب خاصی در این ایالت غالب نیست و ۲۵٫۵ درصد از جمعیت این ناحیه از مذهب پیروی نمی‌کنند. اما ۴ گروه که بیشترین پیروان را دارند عبارتند از: کاتولیک با ۲۳٫۶ درصد، آنگلیکان با ۱۸٫۸ درصد، کلیسای واحد ۳٫۳ درصد و کسانی که وابستگی خاصی به دینی نداشتند نیز ۹٫۷ درصد. در ایالت استرالیای غربی، ۲۹٫۵ درصد از خانه‌ها کاملاً تحت مالکیت افراد هستند، ۳۷٫۸ درصد از خانه‌ها با وجود وام‌های بانکی فرآیند خرید را طی می‌کنند و میزان ۲۹٫۲ درصد باقی مانده نیز خانه‌های اجاره‌ای هستند. ۵ شغل اصلی و مهم که مردم این ایالت مشغول به انجام آن هستند، عبارتند از: خدمات درمانی و اجتماعی با ۱۰٫۴ درصد، فروشندگی با ۱۰٫۱ درصد، کار در کارخانه‌ها با ۸٫۲ درصد، تدریس و آموزش با ۸ درصد و کارگری و ساخت و ساز با ۱۰٫۲ درصد.

۳. کوئینزلند

کوئینزلند

کوئینزلند سومین ایالت پرجمعیت استرالیا است که جمعیتش، ۲۰٪ از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین کوئینزلند با در برگیری ۲۲٪ از وسعت کل کشور، دومین ایالت بزرگ استرالیا نیز محسوب می‌شود. ۱۰ شهر از ۵۰ شهر پرجمعیت کشور در کوئینزلند قرار دارند که از این میان، ۲ شهر در فهرست ۱۰ شهر پرجمعیت استرالیا هستند. شهر «بریزبن» مرکز ایالت کوئینزلند و نیز سومین شهر بزرگ استرالیا است. ۹٪ از جمعیت کل کشور در شهر بریزبن زندگی می‌کنند.

طبق سرشماری انجام شده در سال ۲۰۱۱، حدوداً ۷۳٫۷ درصد از جمعیت ایالت کوئینزلند، داخل کشور متولد شده‌اند و ۲۶٫۳ درصد باقی مانده را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. از این میان، ۴٫۹ درصد بریتانیایی هستند و تنها کسانی‌اند که تعدادشان بالای یک درصد از جمعیت ایالت کوئینزلند را تشکل می‌دهد. دین و مذهب خاصی در این ایالت غالب نیست و ۲۲٫۱ درصد از جمعیت این ناحیه از مذهب پیروی نمی‌کنند. اما ۴ گروه که بیشترین پیروان را دارند عبارتند از: کاتولیک با ۲۳٫۸ درصد، آنگلیکان با ۱۸٫۹ درصد، کلیسای واحد ۶٫۴ درصد و کسانی که وابستگی خاصی به دینی نداشتند نیز ۹٫۱ درصد. در ایالت کوئینزلند، ۲۹ درصد از خانه‌ها کاملاً تحت مالکیت افراد هستند، ۳۴٫۵ درصد از خانه‌ها با وجود وام‌های بانکی فرآیند خرید را طی می‌کنند و میزان ۳۳٫۲ درصد باقی مانده نیز خانه‌های اجاره‌ای هستند. ۵ شغل اصلی و مهم که مردم این ایالت مشغول به انجام آن هستند، عبارتند از: خدمات درمانی و اجتماعی با ۱۱٫۹ درصد، فروشندگی با ۱۰٫۷ درصد، کار در کارخانه‌ها با ۸٫۴ درصد، تدریس و آموزش با ۷٫۹ درصد و کارگری و ساخت و ساز با ۹ درصد.

۲. ویکتوریا

ویکتوریا

ویکتوریا دومین ایالت پرجمعیت استرالیا است که جمعیتش، ۲۴٪ از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین ویکتوریا با در برگیری ۳٪ از وسعت کل کشور، ششمین ایالت بزرگ استرالیا نیز محسوب می‌شود. ویکتوریا، شبه‌جزیره‌ای کوچک در استرالیا به شمار می‌رود. ۸ شهر از ۵۰ شهر پرجمعیت استرالیا در ایالت ویکتوریا قرار دارند. ملبورن دومین شهر بزرگ کشور و نیز مرکز این ایالت است. ۱۷٪ از جمعیت کل کشور در ملبورن زندگی می‌کنند.

طبق سرشماری انجام شده در سال ۲۰۱۱، حدوداً ۶۸٫۶ درصد از جمعیت ایالت ویکتوریا، داخل کشور متولد شده‌اند و ۳۱٫۴ درصد باقی مانده را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. از این تعداد، ۴ درصد بریتانیایی، ۱٫۵ درصد نیوزلندی، ۲٫۱ درصد هندی، ۱٫۸ درصد چینی، ۱٫۴ درصد ایتالیایی و ۱٫۳ درصد نیز اهل ویتنام هستند. دین و مذهب خاصی در این ایالت غالب نیست و ۲۴ درصد از جمعیت این ناحیه از مذهب پیروی نمی‌کنند. اما ۴ گروه که بیشترین پیروان را دارند عبارتند از: کاتولیک با ۲۶٫۷ درصد، آنگلیکان با ۱۲٫۳ درصد، کلیسای واحد ۴٫۳ درصد و کسانی که وابستگی خاصی به دینی نداشتند نیز ۴٫۷ درصد. در ایالت ویکتوریا، ۳۴٫۲ درصد از خانه‌ها کاملاً تحت مالکیت افراد هستند، ۳۵٫۹ درصد از خانه‌ها با وجود وام‌های بانکی فرآیند خرید را طی می‌کنند و میزان ۲۶٫۵ درصد باقی مانده نیز خانه‌های اجاره‌ای هستند. ۵ شغل اصلی و مهم که مردم این ایالت مشغول به انجام آن هستند، عبارتند از: خدمات درمانی و اجتماعی با ۱۱٫۶ درصد، فروشندگی با ۱۰٫۸ درصد، کار در کارخانه‌ها با ۱۰٫۷ درصد، تدریس و آموزش با ۸ درصد و کارگری و ساخت و ساز با ۸٫۳ درصد.

۱. نیو ساوت ولز

نیو ساوت ولز

نیو ساوت ولز قدیمی‌ترین ایالت کشور استرالیا است. این ایالت اولین مستعمره‌ی بریتانیا در جایی که اکنون سیدنی در آن واقع است بود. نیو ساوت ولز پرجمعیت‌ترین ایالت کشور است که جمعیتش، ۳۲٪ از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین نیو ساوت ولز با در برگیری ۱۰٪ از وسعت کل کشور، پنجمین ایالت بزرگ استرالیا نیز محسوب می‌شود. ۱۲ شهر از ۵۰ شهر پرجمعیت کشور در ایالت نیو ساوت ولز قرار دارند که از این میان، ۳ شهر در فهرست ۱۰ شهر پرجمعیت استرالیا هستند. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، پایتخت استرالیا، یعنی سیدنی نیز در این ایالت قرار دارد که ۲۰٪ از جمعیت کل کشور در این شهر زندگی می‌کنند.

طبق سرشماری انجام شده در سال ۲۰۱۱، حدوداً ۶۸٫۶ درصد از جمعیت ایالت ویکتوریا، داخل کشور متولد شده‌اند و ۳۱٫۴ درصد باقی مانده را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. از این تعداد، ۴ درصد بریتانیایی، ۱٫۷ درصد نیوزلندی، ۱٫۴ درصد هندی، ۲٫۳ درصد چینی، ۱ درصد اهل فیلیپین و ۱٫۳ درصد نیز اهل ویتنام هستند. دین و مذهب خاصی در این ایالت غالب نیست و ۱۷٫۹ درصد از جمعیت این ناحیه از مذهب پیروی نمی‌کنند. اما ۴ گروه که بیشترین پیروان را دارند عبارتند از: کاتولیک با ۲۷٫۵ درصد، آنگلیکان با ۱۹٫۹ درصد، کلیسای واحد ۳٫۹ درصد و کسانی که وابستگی خاصی به دینی نداشتند نیز ۷٫۷ درصد. در ایالت نیو ساوت ولز، ۳۳٫۲ درصد از خانه‌ها کاملاً تحت مالکیت افراد هستند، ۳۳٫۴ درصد از خانه‌ها با وجود وام‌های بانکی فرآیند خرید را طی می‌کنند و میزان ۳۰٫۱ درصد باقی مانده نیز خانه‌های اجاره‌ای هستند. ۵ شغل اصلی و مهم که مردم این ایالت مشغول به انجام آن هستند، عبارتند از: خدمات درمانی و اجتماعی با ۱۱٫۶ درصد، فروشندگی با ۱۰٫۳ درصد، کار در کارخانه‌ها با ۸٫۴ درصد، تدریس و آموزش با ۷٫۹ درصد و کسانی هم که در زمینه‌ی ارائه خدمات فنی و حرفه‌ای کار می‌کنند ۷٫۹ درصد.

استرالیا در سال ۲۰۴۰

طبق مطالعاتی که انجام شده، انتظار می‌رود جمعیت ایالت استرالیای جنوبی تا سال ۲۰۴۰، با افزایشی ۲۶ درصدی به ۲٫۱ میلیون نفر برسد. جمعیت استرالیایی غربی نیز تا ۲ برابر بیشتر شده و به ۴٫۷ میلیون نفر خواهد رسید. جمعیت کوئینزلند به ۷٫۳ میلیون نفر خواهد رسید. همچنین جمعیت ایالت ویکتوریا احتمالاً با ۵۱٪ افزایش، به حدود ۸٫۴ میلیون نفر می‌رسد. گفته می‌شود جمعیت ایالت نیو ساوت ولز تا سال ۲۰۴۰ با ۳۵٪ افزایش همراه خواهد شد و تعدادش از حدود ۹٫۹ میلیون نفر نیز بیشتر خواهد شد. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۴۰، متوسط سن استرالیایی‌ها از ۳۷ به ۴۰٫۵، تعداد ۶۵ ساله‌ها دو برابر و تعداد افراد بالای ۸۵ سال این کشور نیز سه برابر شود.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه