برترین تولیدکنندگان کشمش جهان

امیرعلی محمودی | جمعه, ۱۹ شهریور ۹۵ ساعت ۱۰:۰۰

کشمش برای بدن بسیار مفید است و می‌تواند در درمان عارضه‌هایی مانند یبوست، ترشی معده و مشکلات جنسی مؤثر واقع شود. از دیگر فواید بسیار زیاد کشمش می‌توان به افزایش وزن سالم و مناسب، تأثیر مثبت بر بینایی و نیز حفظ سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با برترین تولیدکنندگان کشمش جهان آشنا کنیم. در ادامه با کجارو همراه باشید.

کشمش موارد استفاده‌ی زیادی در سراسر جهان دارد؛ برخی آن را به‌ عنوان میوه‌ی خشک شده و تنقلات مصرف می‌کنند و برخی نیز در آشپزی و غذاهای خود از کشمش استفاده می‌کنند. در واقع کشمش، انگور خشک شده‌ای است که آن را یا به‌ صورت طبیعی زیر آفتاب خشک می‌کنند و یا از دستگاه‌های خشک کننده استفاده می‌کنند. انگور پس از خشک شدن، به رنگ‌های زرد، سبز و یا سیاه در می‌آید. کشمش سیاه معمولاً مقوی‌تر و دارای ارزش غذایی بیشتری نسبت به دو کشمش دیگر است. در ادامه با چند مورد از برترین کشورهای تولیدکننده کشمش آشنا خواهیم شد.

ترکیه

کشمش

از ترکیه با عنوان «سرزمین انگورها» یاد می‌شود. قدمت کشت انگور در ترکیه به قرن هشتم باز می‌گردد. ترکیه ششمین تولید کننده‌ی برتر انگور در جهان است اما در تولید کشمش حرف اول را می‌زند. این کشور سالیانه ۴ میلیون تن انگور در ۵۵۰ هزار هکتار زمین زراعی تولید می‌کند. ۳۵۳٫۱۶۷ تن از این میزان که در واقع ۳۷٪ از کل انگور تولید شده است، تبدیل به کشمش می‌شوند و باقی آن برای تهیه آبمیوه و یا عرضه‌ی میوه به بازار، استفاده می‌شود. انگورهای بدون هسته معمولا در نواحی دریای اژه کشت می‌شوند. کشمش‌های «سلطان»، رایج‌ترین نوع کشمش در ترکیه بوده که بیشترین میزان صادرات را نیز به خود اختصاص داده است. انگورهای این منطقه برای خشک شدن، یا مستقیماً زیر نور آفتاب قرار می‌گیرند و یا با استفاده از ماشین‌آلات خشک کن مشابه مایکروویو، خشک می‌شوند. سپس کشمش‌های به‌ دست ‌آمده را بسته‌بندی کرده و به بازار عرضه می‌کنند. ترکیه به بیش از ۱۰۰ کشور جهان، از جمله هلند، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه و استرالیا کشمش صادر می‌کند.

آمریکا

کشمش

کشمش، از جمله رایج‌ترین میوه‌های خشک‌شده‌ی مصرفی در آمریکا است. معمول‌ترین نوع کشمش این کشور «کشمش بدون هسته‌ی تامسون» است. از دیگر انواع آن می‌توان به «سلما پیت»، «مسقط» و «سلطان» اشاره کرد. کشمش‌های صادراتی آمریکا معمولا در ایالت کالیفرنیا تولید می‌شوند. طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، میزان ۳۳۲٫۷۶۰ تن کشمش به ارزش ۷۰۹٫۵ میلیون دلار در آمریکا تولید شد. مجموع زمین‌های زراعی کشت انگور کالیفرنیا در حدود ۲۸۰٫۰۰۰ هکتار برآورد می‌شود. تنها کشوری که بیش از آمریکا کشمش صادر می‌کند، ترکیه است. آمریکا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، تقریباً ۱۴۰٫۰۰۰ تن کشمش به کشورهای مختلف جهان صادر کرد. کشمش آمریکا تحت نظر «کمیسیون اداری کشمش» این کشور خرید و فروش می‌شود. این سازمان همچنین وظیفه‌ی تعیین میزان تولید، بررسی کیفی و قیمت‌ گذاری کشمش را نیز بر عهده دارد.

ایران

کشمش

ایران از جمله صادرکنندگان بزرگ کشمش در جهان است. ۲۷٪ از مجموع کشمش‌های صادراتی دنیا، از ایران صادر می‌شود که سالیانه ۲۵۰ میلیون دلار عاید این کشور می‌کند. ایران به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا از جمله استرالیا، بریتانیا، آمریکا، ایتالیا و فرانسه کشمش صادر می‌کند. بر اساس اطلاعاتی که از میزان کشاورزی ایران طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به‌ دست آمده، این کشور سالانه ۱۲۲٫۵۹۵ تن کشمش تولید می‌کند. برخی از رایج‌ترین کشمش‌های تولید شده در ایران عبارت‌اند از کشمش زرد، سلطان، سبز و سیاه.

از دیگر کشورهای بزرگ تولید کننده کشمش می‌توان به یونان، شیلی، آفریقای جنوبی، ازبکستان و افغانستان اشاره کرد. هر یک از این کشورها، سالانه بیش از ۳۰٫۰۰۰ تن کشمش تولید می‌کنند. عمده کشمش تولیدی در این کشورها، به کشورهای دیگر صادر می‌شود. کشمش بدون هسته‌ی سلطان، فراوان‌ترین نوع کشمش تولیدی در کشورهای یاد شده است.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه