هر چیزی که قبل از سفر به کپنهاگ باید بدانید

حمیده کریمی | پنجشنبه, ۲۱ مرداد ۹۵ ساعت ۱۴:۰۰

کپنهاگ، پایتخت کشور دانمارک، به یکی از دیدنی‌ترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری اروپا تبدیل شده است. دلایل متعددی از جمله غذاهای بی‌نظیر و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی گوناگون، باعث شده که نام این شهر در فهرست شهرهای محبوب گردشگران قرار بگیرد. با کجارو همراه باشید.

قبل از سفر به هر شهری معمولاً درباره‌ی آن تحقیق می‌کنیم. درباره‌ی این که کدام رستوران شهر بهتر است؟ چه غذایی بخوریم؟ از کدام جاذبه‌های فرهنگی دیدن کنیم؟ این راهنمای مختصر به شما اطلاعاتی می‌دهد که قبل از سفر به کپنهاگ، نیاز دارید.

آب وهوا

از ماه مه تا آگوست، بهترین آب و هوا در کپنهاگ را تجربه خواهید کرد. در این ایام، شهر حال و هوای خاصی دارد، پرشور و هیجان است، کافه‌ها شلوغ و پرجنب‌وجوش هستند، مردم در بندر گشت‌وگذار و شنا می‌کنند و مهم‌تر از همه این‌که می‌توانید لباس‌های گرم و ژاکت‌های سنگین خود را در خانه بگذارید. سعی کنید از سفر به این شهر در اواخر جولای خودداری کنید چرا که بیشتر اهالی کپنهاگ در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند و حتی برخی از رستوران‌های خوب شهر بسته هستند.

کپنهاگ

 با این حال اگر آب و هوا، چندان برای شما مهم نیست و مشکلی با زمستان و سرما ندارید، در تمام طول سال می‌توانید به این شهر دیدنی سفر کنید. این شهر در تعطیلات زمستانی نیز بسیار زیبا و دیدنی است. البته فراموش نکنید که در سفرهای زمستانی لباس‌های گرم و مناسب همراه داشته باشید.

کپنهاگ

کپنهاگ

امکانات اقامتی

به دنبال یک جای ارزان برای اقامت می‌گردید؟ یک اتاق در نزدیکی ایستگاه مرکزی پیدا کنید. این ایستگاه تقریباً به همه جا نزدیک است و با پای پیاده می‌توانید به بسیاری از نقاط دیدنی اطراف بروید. در این منطقه هتل‌های کوچکی مثل هتل Absalon یا هتل Andersen وجود دارند.

اگر دنبال تجربیات متفاوت‌تری هستید، در هتل CPH Living اقامت کنید که یک هتل شناور در نزدیکی مرکز شهر است. این هتل، کوچک‌ترین هتل دنیا با تنها یک اتاق است.

کپنهاگ

اگر دنبال بهترین هاستل شهر می‌گردید، در هاستل Urban House در منطقه‌ی وستربرو (Vesterbro) اقامت کنید.

حمل‌ونقل و رفت‌وآمد در شهر

در سفر به کپنهاگ بهترین کفش پیاده‌روی خود را همراه ببرید چرا که بهترین راه برای گشت‌وگذار در قلب کپنهاگ، پای پیاده است. با این روش احتمالاً روزی ده الی یازده کیلومتر پیاده راه می‌روید اما از آن‌جایی که این شهر کاملاً مسطح است پیاده‌روی برایتان سخت نخواهد بود. استفاده از قطار و اتوبوس نیز برای گشت‌و‌گذار در شهر انتخاب بسیار خوبی است به علاوه اینکه با داشتن کارت کپنهاگ ( کارت‌های اعتباری مخحصوص خدمات شهری) استفاده از این وسایل نقلیه‌ی عمومی رایگان است. اگر دوست دارید به حومه‌ی شهر بروید یا یک سفر یک روزه به اطراف را ترتیب دهید، قطارها و اتوبوس‌ها بهترین انتخاب هستند.

کپنهاگ

علاوه بر این‌ها کپنهاگ شهری است که سیستم کرایه‌ی دوچرخه نیز دارد و اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید از همان هتل محل اقامت‌تان دوچرخه‌ای کرایه کنید و به گشت‌وگذار در شهر بپردازید. دوچرخه‌سواری روشی جذاب و البته سریع برای جابه‌جایی بین دو مکان است به خصوص که این شهر دارای زیرساخت‌های مناسب و مسیرهای بی‌نقص برای استفاده‌ی دوچرخه‌سوارن است. مسیرهایی که نمونه‌ی آن‌ها را در هیچ کجای دنیا نخواهید یافت.

کپنهاگ

کپنهاگ یک شهر شلوغ و پرجنب‌وجوش است. هر فعالیت تفریحی که دوست داشته باشید در آن خواهید یافت. بازدید از آثارتاریخی و هنری، یادگرفتن دباره‌ی فرهنگ و تاریخ شهر، خرید، وقت گذراندن با اهالی در کافه یا چشیدن طعم غذاهای متفاوت و محلی.

در ادامه با چند مورد از فعالیت‌های تفریحی ارزان یا رایگان در شهر کپنهاگ، آشنا می‌شویم.

تجربیات لذت‌بخشی که نباید از دست بدهید:

در عین حال که هرکس تفریحات مورد علاقه‌ی خود را دارد و شما می‌توانید طبق علایق خود کاری را برای انجام دادن انتخاب کنید، فعالیت‌هایی که در ادامه می‌بینید را در سفر به کپنهاگ از دست ندهید:

تورهای گردش در کانال

شما به عنوان یک توریست، گشت‌و‌گذار در کانال‌های آب با قایق را نباید از دست بدهید. این تورها فرصتی عالی برای کمی استراحت و تماشای زیبایی‌های شهر از روی آب هستند.

کپنهاگ

تورهای دوچرخه‌سواری در شهر

با Cycling Copenhagen گشتی در شهر بزنید. تورهای دوچرخه‌سواری متعددی در کپنهاگ وجود دارند اما فقط یکی از آن‌ها است که جنبه‌های متفاوتی از اطراف شهر، را به شما نشان می‌دهد؛ بخش‌هایی که تاکنون ندیده‌اید. همچنین از این طریق از نزدیک با زندگی اهالی شهر، تفریحات آن‌ها، فرهنگ و شیوه‌ی غذا خوردن آن‌ها آشنا می‌شوید.

بازدید از باغ تیوولی (Tivoli)

این پارک و باغ تفریحی، دومین پارک قدیمی دنیا است و درست در مرکز شهر واقع شده است. در این پارک امکانات سوارکاری، رستوران‌های متعدد، بازی‌ها و کارناوال‌ها و نمایش‌های فضای باز وجود دارد که از آن‌ها لذت خواهید برد. اگر ساعات اولیه‌ی شب به این پارک سر بزنید، منظره‌ی شبانه‌ی آن با هزاران لامپ روشن یکی از به‌یادماندنی‌ترین بخش‌های سفر شما خواهد بود.

کپنهاگ

تندیس پری دریایی کوچولو (Little Mermaid)

در اسکله‌ی Langelinje یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری کپنهاگ واقع شده است. تندیس پری دریایی کوچولو که در ۲۳ آگوست ۲۰۱۳ میلادی، صدساله شد.

این تندیس که در ۲۳ آگوست سال ۱۹۱۳، رونمایی شده است، هدیه‌ای از طرف فردی به نام کارل جاکوبسن به شهر کپنهاگ بود. مجسمه از برنز و گرانیت ساخته شده و از رمانی نوشته‌ی هانس کریستیان آندرسن به نام «پری دریایی کوچولو» الهام گرفته شده است.

آکواریوم ملی دانمارک، سیاره‌ی آبی

«سیاره‌ی آبی» یا آکواریوم ملی دانمارک، بزرگ‌ترین آکواریوم شمال اروپا است و بازدید از آن، تجربه‌ای متفاوت برای کودکان و بزرگسالان خواهد بود. در همه‌ی اطراف این مجموعه آب قرار دارد تا حس حضور در اقیانوس را برای بازدیدکنندگان تداعی کند. این ساختمان جدید، پنج بازو دارد که از مرکز آکواریوم منشعب شده‌اند. به این ترتیب بازدیدکنندگان می‌توانند بخش مورد نظر خود را انتخاب کنند و از تماشای دنیای زیر آب و حیوانات شگفت‌انگیز لذت ببرند.  

آکواریوم دانمارک

موزه‌ی ملی

موزهی ملی دانمارک در کپنهاگ ،مجموعه‌هایی از عصر سنگ، دوران وایکینگ‌ها، قرون وسطی، رنسانس و تاریخ مدرن دانمارک را به نمایش گذاشته است.

این موزه در کاخ شاهزاده واقع شده که توسط Nicolai Eigtved، معمار دانمارکی بین سال‌های ۱۷۳۴ تا ۱۷۴۴ برای ولیعهد، فردریک وی ساخته شده است. خانواده‌ی سلطنتی دیگر از این مجموعه استفاده نمی‌کنند اما تالار بزرگ مجموعه، هنوز شکوه سابق خود را حفظ کرده است.

نگارخانه از راهرویی وسیع تشکیل شده که به اتاق‌ها و خوابگاه‌های متعدد راه دارد که بهترین مکان برای ارائه و نمایش آثار مختلف و صنایع دستی هستند.

گچ‌بری‌های روی سقف، قاب‌ها و پارکت‌های بلوطی این بنا همگی اصل هستند و اسباب و وسایل آن هگی به اوایل قرن هجدهم میلادی تعلق دارند.

موزه ملی دانمارک

برج مدور

این برج و رصدخانه‌ی مدور، قدیمی‌ترین رصدخانه‌ی فعال در اروپا است. زمانی که کریستین چهارم دانمارک این برج را ساخت، این کشور به خاطر دستاوردهایش در زمینه‌ی نجوم و تیکو براهه (Tycho Brahe) منجم معروف، در دنیا شناخته شده بود. زمانی که این منجم در سال ۱۶۰۱ از دنیا رفت، پادشاه برای ادامه‌ی تحقیقات وی، این برج را ساخت. امروزه ستاره‌شناسان آماتور و گردشگران از این رصدخانه استفاده می‌کنند. رصدخانه با سکویی خارجی احاطه شده که نمای زیبایی از بخش‌های قدیمی شهر را به نمایش می‌گذارد.

برج مدور

برای رسیدن به این قسمت باید از مسیری مارپیچی بالا بروید که در کنار دیواره‌های بیرونی طول آن به ۵/۲۶۸ متر می‌رسد و از کنار بخش مرکزی ساختمان، طولی برابر با ۵/۸۵ متر دارد. به این ترتیب با اینکه ارتفاع برج ۳۶ متر است اما برای رسیدن به بالای آن باید در حدود ۲۰۹ متر پیاده بالا بروید.

برج مدور

نگارخانه‌ی ملی دانمارک

نگارخانه‌ی ملی دانمارک که به اختصار SMK نامیده می‌شود، بزرگ‌ترین موزه‌ی هنری دانمارک است که مجموعه‌های بی‌نظیری از هنر دانمارک و بین‌الملل را در طی هفت قرن گذشته به نمایش گذاشته است. این موزه در نزدیکی ایستگاه Nørreport کپنهاگ قرار دارد. در این مجموعه می‌توانید از برنامه‌های متعددی چون نمایشگاه‌های خاص، مجموعه‌های پادشاهی، تورهای با راهنما، اجراهای مختلف، گفت‌وگوهای هنری، کنسرت، کارگاه‌ها و سایر برنامه‌های فرهنگی متنوع استفاده کنید.

در این نگارخانه از آثار ارزشمند تاریخ هنر و جدیدترین آثار هنرمندان معاصر لذت خواهید برد. هیچ موزه‌ی دیگری در دانمارک چنین مجموعه‌ی غنی و متنوعی از آثار هنری را از دوران مختلف تاریخی و عصر حاضر در اختیار ندارد. در این مجموعه آثاری از آندرئا مانتنیا، امیل نولده، آنا آنشر، آندره دورن، پیتر پل روبنس، آنری ماتیس، ویلهلم همرشوآ، ادوارد مونک  و... وجود دارد.

SMK بیشتر به دلیل در اختیار داشتن مجموعه‌ی زیبای هنر دوران طلایی دانمارک، جامع‌ترین مجموعه از هنر معاصر دانمارکی و یکی از بهترین مجموعه‌های آثار آنری ماتیس، شناخته شده است.

نگارخانه ملی دانمارک

گلیپتوتکت (Glyptoteket)

Ny Carlsberg Glyptotek یک موزه‌ی هنری است که در سال ۱۸۸۸ توسط کارل جاکوبسن تاسیس شده است. این موزه شامل دو دپارتمان اصلی هنر سنتی و هنر مدرن است که آثار بی‌نظیر هنری را در محیطی با معماری چشم‌گیر به نمایش می‌گذارد.

دپارتمان آثار باستانی موزه، میزبان مجموعه‌های بی‌نظیری از هنر رومی، اتروسک، یونانی و مصری است که ۳۵۰۰ سال هنر و تاریخ را عرضه می‌کند.

گلیپتوتکت

دپارتمان آثار مدرن

این دپارتمان بر نقاشی و مجسمه‌‌سازی دانمارکی در قرن نوزدهم و بیستم میلادی تمرکز دارد. هنر فرانسه در همین دوره نیز در این بخش دیده می‌شود. از تماشای آثار نقاشی دوران طلایی دانمارک و آثار امپرسیونیسم فرانسه شامل بیش از ۴۰ اثر از پل گوگن، لذت ببرید. مجموعه‌ی کاملی از آثار مجسمه‌سازی ادگار دگا و ۳۵ مجسمه‌ی آگوست رودن در این بخش وجود دارد.

باغ زمستانی (winter garden)

در محوطه‌ی وسیع و زیبای وینترگاردن در این مجموعه می‌توانید قدم بزنید، هوایی تازه کنید و در کافه گلیپتوتکت، کیک و قهوه یا ناهاری سبک نوش جان کنید.

قلعه‌ی روزنبورگ (Rosenborg)

این میراث پادشاهی در کینگزگاردن در قلب شهر کپنهاگ واقع شده است. یکی از مشهورترین پادشاهان دانمارکی، کریستین چهارم در اوایل قرن هفدهم این قلعه را ساخته است. در میان جاذبه‌های اصلی این قلعه، تالار شوالیه بسیار دیدنی است که بر دیواره‌های آن تصاویری از نبردهای میان سوئد و دانمارک نقاشی شده‌است.

فضای داخلی این مجموعه به خوبی حفظ و نگه‌داری شده است و شما را به سفری جذاب در دل تاریخ می‌برد.

قلعه روزنبرگ

در کپنهاگ چه غذایی بخوریم؟

صبحانه

صبحانه را می‌توانید رایگان در هتل صرف کنید اما جا برای خوردن فنجانی قهوه نگه دارید. چرا که کافه‌های کپنهاگ، قهوه‌های بی نظیری دارند. قنادی‌های این شهر نیز شیرینی‌های لذیذی دارند که باید امتحان کنید. بهترین شیرینی دانمارکی دنیا را در کپنهاگ تهیه کنید.

کپنهاگ

ناهار

با وجود پیاده‌روی زیادی که در این شهر انجام می‌دهید نگران افزایش وزن نباشید و با خیال راحت از غذاهای لذیذ دانمارکی که معمولاً هر پرس آن‌ها حجم زیادی دارد لذت ببرید. البته اگر دوست داشته باشید می‌توانید ساندویچ‌های معمولی مثل هات‌داگ از فروشنده‌های خیابانی بخرید و بخورید اما پیشنهاد ما این است که ساندویچ سنتی دانمارکی به نام اسموربرود (smørrebrød) را از دست ندهید. این ساندویچ به شیوه‌های مختلف و با مواد متنوعی درست می‌شود.

کپنهاگ

می‌توانید رستوران  Almanak را امتحان کنید که نمای زیبایی رو به آب دارد. غذای خیابانی کپنهاگ در پیپر آیلند (Paper Island) نیز یکی از بهترین مکان‌ها برای خوردن نهار است. همچنین می‌توانید غذاهای خیابانی را خریداری کرده و سپس در پارک و منطقه‌ای خوش آب‌و‌هوا بنشینید. همراه با لذت بردن از طبیعت و محیط اطراف، ناهارتان را نوش جان کنید.

شام

اگر برایتان امکان‌پذیر است حتماً برای صرف شام به رستوران نوما (Noma) بروید. این رستوران در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ به عنوان بهترین رستوران جهان شناخته شده است.

اما بیشتر افراد نمی‌توانند در چنین رستورانی شام بخورند. در منطقه‌ی Meatpacking مجموعه‌ای از چند رستوران ارزان‌تر وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها سر بزنید. خوبی این منطقه این است که همه‌ی رستوران‌های خوب در نزدیکی هم قرار دارند و شما می‌توانید با توجه به علایق‌تان یکی را انتخاب کنید.

غذاهای کپنهاگ بسیار لذیذ و اشتها‌برانگیز هستند. بدون امتحان کردن طعم لذیذ آن‌ها دانمارک را ترک نکنید. می‌توانید در کافه‌ای بنشینید و با اهالی معاشرت کنید و از آن‌ها بخواهید بهترین غذاهای شهرشان را به شما معرفی کنند.

زبان

تقریبا همه‌ی افراد در کپنهاگ انگلیسی صحبت می‌کنند. پس از بابت صحبت کردن مشکلی نخواهید داشت.

اهالی کپنهاگ بسیار خوش‌برخورد هستند و رفتار دوستانه‌ای دارند. اگر می‌خواهید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، کافی است تا سر صحبت را بازکنید و برای گفت‌وگو پیش‌قدم شوید. به زودی متوجه رفتار دوستانه‌ی آن‌ها می‌شوید. می‌توانید دوستان بسیار خوبی در این شهر پیدا کنید و از بودن کنار آن‌ها لذت ببرید.

سفر به کپنهاگ تجربه‌ی بی‌نظیری است. آشنایی با مردم مهربان و مهمان‌نواز، گشت‌و‌گذار در محیطی گرم و دوستانه، لذت بردن از آثار هنری و تاریخی و چشیدن غذاهای لذیذ، تجربیاتی هستند که در سفر به این شهر دیدنی، انتظار شما را می‌کشند.

کپنهاگ

مطالب مرتبط:

دیدگاه