تور مجازی: فضا

سارا کرایی | سه شنبه, ۹ شهریور ۹۵ ساعت ۲۲:۱۵

اگر چگونگی تصویربرداری از فضا برای شما سوال است در این تور مجازی می‌توانید درباره‌ی نحوه‌ فرستادن دوربین‌ها به فضا بخوانید و چند تصویر پانورامای زیبا ببینید.

استراتوسفر لایه‌ای از جو است که در فاصله‌ی ۱۱ تا ۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد. این لایه از جو، خود از ۲ لایه تشکیل شده است: لایه‌ی زیرین (۲۵-۱۱ کیلومتر) و لایه‌ی فوقانی (۵۰-۲۵ کیلومتر). 

در بخش‌های زیرین استراتوسفر، دمای هوا به ۶۰ درجه زیر صفر می‌رسد و در ارتفاع ۴۵ کیلومتری دما به‌تدریج افزایش می‌یابد تا جایی که به صفر درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در ارتفاع ۲۰-۱۵ تا ۶۰-۵۵ کیلومتر لایه‌ی ازون قرار گرفته است که از کره‌ی زمین در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند. فوقانی‌ترین لایه‌ی استراتوسفر را اغلب «لایه‌ی نزدیک به فضا» می‌گویند.

تور مجازی فضا

فرستادن دوربین عکس‌برداری به فضا و برگرداندن آن چالش بزرگی برای تیم ایرپانو بود. بنابراین، از کسانی که سابقه‌ی کافی در این زمینه داشتند درخواست کمک کردند تا هم در این راه راهنمای آن‌ها باشند و هم هماهنگی‌های لازم با مسئولان برای دریافت مجوز را انجام دهند.

تور مجازی فضا

دوربین‌ها را با استفاده از بادکنک‌های باد شده از گاز هلیوم به فضا می‌فرستند. این بادکنک‌ها تا فاصله‌ی ۳۷-۳۵ کیلومتری از سطح زمین ارتفاع می‌گیرند، کم‌کم اندازه‌ی آن‌ها بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود تا جایی که به‌اندازه‌ی یک خانه‌ی سه طبقه می‌رسند. در نهایت، بادکنک‌ها می‌ترکند و دوربین‌ها با استفاده از چتر نجات، در امنیت کامل، به سطح زمین می‌آیند. 

تور مجازی فضا

بادکنک‌ها را باید قبل از طلوع خورشید به بالا فرستاد تا از نور زیبای صبحگاهی برای عکس‌برداری از کره‌ی زمین استفاده شود. آن شب، برای تیم ایرپانو شب زیبایی بود: تمام طول مسیر تا محل عکس‌برداری (منطقه‌ای در شمال شرقی مسکو) با کرم‌های شب‌تاب، ستاره‌ها و نور ماه روشن شده بود. 

تور مجازی فضا

هوای مطبوع خبر از یک عکس‌برداری لذت‌بخش می‌داد. اما خیلی چیزها باید قبل از سفر بررسی می‌شد. چون دوربین‌ها باید در دمای بسیار پایین عکس می‌گرفتند، احتمال آسیب‌دیدگی باتری‌ها، پوشیده شدن لنز با مه یا حتی ایجاد لایه‌ای از یخ روی دوربین وجود داشت و در آخر، باید دوربین‌ها به GPS مجهز می‌شدند تا بعد از فرود بتوان آن‌ها را به آسانی پیدا کرد. 

تور مجازی فضا

پس از عکس‌برداری دوربین‌ها در مزرعه‌ای در کنار گله‌ای از گاو فرود آمدند. اما از آن‌جایی که خوردنی نبودند، دست نخورده در کنار گاوها باقی ماندند تا تیم ایرپانو به سراغ آن‌ها رفتند. 

شما همراهان عزیز کجارو را به دیدن تصاویر پانوراما دعوت می‌کنیم:

تور مجازی روزهای فرد، ساعت ۱۰:۱۵ شب در کجارو منتشر می‌شود. برای دسترسی به مقاله‌های این بخش به صفحه‌ی اختصاصی تور مجازی مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه