آتشفشان های فعالی که می توانید از نزدیک ببینید

مینا رهبری | جمعه, ۲۲ مرداد ۹۵ ساعت ۲۲:۰۰

کوه‌های آتشفشانی با فوران گدازه‌ها و جاری شدن مواد مذاب شاید برای بسیاری از ما جالب باشند. اما تاکنون به این فکر افتاده‌اید که به قله‌ی یک کوه آتشفشانی صعود کنید و تمام این اتفاقات را از نزدیک ببینید؟ در جهان ۸ کوه آتشفشانی فعال وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها صعود کرده و فعالیت آتشفشانی آن‌ها را از نزدیک تماشا کنید. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید با کجارو همراه باشد.

زمانی که «سایمون تورنر» به قله‌ی یک کوه صعود کرد و به‌سمت دهانه‌ی آتشفشانی آن رفت که یک دریاچه‌ی مواد مذاب آتشفشانی در آن قرار داشت و فیلم آن را در صفحه‌ی اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت، همه او را یک ابله نامیدند. اما شما هم می‌توانید به یک کوه آتشفشانی فعال صعود کنید. در واقع در سراسر جهان چند کوه آتشفشانی فعال وجود دارند که شما می‌توانید از نزدیک آن‌ها ببینید. ۸ کوه آتشفشانی فعال، مسیرهای کوه‌پیمایی برای تمام کوهنوردان از تازه‌کار گرفته تا کوهنورد حرفه‌ای دارند:

پارک ملی کوه‌های آتشفشانی هاوایی، هاوایی

آتشفشان هاوایی

اگرچه این پارک ملی جز ۲۵ پارک ملی پربازدید آمریکا نیست اما مواد فوران کننده‌‌ای که در «بیگ آیلند» از زمین  فوران می‌کنند، «اولد فیثفول» را شبیه فواره‌ی آبی کرده‌اند. ممکن است شما وقتی حدود ۱۸ کیلومتر در اطراف «کیلائی» کوه‌پیمایی می‌کنید به‌علت استنشاق بخارهای طبیعی و گازهای آتشفشانی دچار تنگی نفس شوید. اگر این مسیر برای شما کمی طولانی است، مسیری کوتاه‌تر (۶.۵ کیلومتری) به‌سمت «کولائی ایکی» انتخاب کنید. این مسیر شما را مستقیم به دهانه‌ی آتشفشان هدایت می‌کند. درمجموع طول مسیرهای این پارک ملی ۲۴۱.۵ کیلومتر است که به گدازه‌های داغ و جنگل‌های انبوه منتهی می‌شود.

کوه آتشفشانی اتنا، ایتالیا

آتشفشان اتنا

جزیره‌ی سیسیل را ۵۰۰۰۰۰ سال قبل تصور کنید. لایه‌های زمین‌ساز آفریقا و اروپا به هم برخورد می‌کنند و کوه اتنا شکل می‌گیرد که هم‌اکنون مرتفع‌ترین و فعال‌ترین کوه آتشفشانی اروپا است. اگرچه این کوه تقریبا در تمامی تاریخ بشر فوران کرده است، اما هنوز مردم می‌خواهند از آن بالا بروند. امروزه مردم نصف مسیر را با تله کابین طی می‌کنند. از آن جا بازدیدکنندگان قبل از اینکه به‌سمت قله و دهانه‌ی آتشفشان، جایی که چشم‌انداز بسیار زیبای آن تا دریای مدیترانه ادامه دارد، حرکت کنند مسیر کوتاهی را در ابتدای مسیر طی می‌کنند. کوه آتشفشانی «استرامبولی» نیز در این منطقه قرار گرفته که یکی دیگر از آتشفشان‌های فعال است که می‌توان از نزدیک مشاهده کرد.

آتشفشان ایافیاتلایوکوتل، ایسلند

آتشفشان  ایافیاتلایوکوتل

شاید شما این آتشفشان دوست داشتنی را از سال ۲۰۱۰ به یاد داشته باشید که به‌مدت یک هفته باعث تاخیر اکثر پروازهای جهان شد. اگر از پایتخت ایسلند، ریکیاویک، دو و نیم ساعت رانندگی کنید، می‌توانید صعود به قله‌ی ۱۶۷۶ متری را آغاز کنید. این کوه‌پیمایی حدود ۴ ساعت طول می‌کشد و بیشتر این مسیر از میان توده‌های برف و یخ می‌گذرد و این مساله به این معنی است که حتی اگر یخ شکن خود را هم به‌همراه آورده باشید، بهتر است از یک راهنما کمک بگیرید. در طول مسیر در یک سمت می‌توانید سواحل ایسلندی را تماشا کنید و در سمت دیگر شکل‌گیری گدازه‌های آتشفشانی را ببینید.

آتشفشان کتپخی، اکوادور

آتشفشان کتپخی

اصلی‌ترین جاذبه‌ی جاده‌ی معروف «آتشفشان‌ها» در کوه‌های آند اکوادور، کتپخی است. کتپخی یک کوه صخره‌ای و آتشفشانی فعال است که ۵۳۳۴ متر ارتفاع دارد و صعود به آن بسیار مشکل است و برای رسیدن به قله‌ی آن باید ۲ روز در شرایط سخت کوه‌پیمایی کنید. زمانی که به قله رسیدید تجهیزات شما این امکان را به شما می‌دهد که حداقل بخشی از مسیر بازگشت را با دوچرخه طی کنید. اما اگر چنین شجاعتی را نداشتید که به قله‌ی اصلی بروید یا ابزار لازم برای کوه‌نوردی در کوه‌های آتشفشانی آند را نداشتید، می‌توانید به قله‌هایی صعود کنید که پیمودن مسیر آن‌ها آسان‌تر است. تورهای چند روزه نیز برای آماده‌سازی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید.

آتشفشان رینجانی، اندونزی

آتشفشان رینجانی

بهترین مسیر صعود به قله‌ی این کوه آتشفشانی در اقیانوس آرام «حلقه‌ی آتش» است که از «سمبالون لاوانگ» شروع می‌شود و از «پلاوانگان ۲» عبور می‌کند که محلی در شمال شرقی دهانه‌ی آتشفشان است. شما می‌توانید قبل از رفتن، قسمتی از شب را اینجا بگذرانید و ساعت ۲ نصف شب حرکت کنید تا بتوانید قبل از طلوع خورشید به قله برسید. این زمان بهترین موقع برای رسیدن به قله است چون اواسط صبح ابرها بر فراز جنگل‌های انبوه تشکیل شده و باعث مسدود شدن بهترین چشم اندازهای کوه می‌شوند.

آتشفشان پاکایا، گواتمالا

آتشفشان پاکایا

زمانی بود که شما می‌توانستید به‌سمت گدازه‌های روان این آتشفشان فعال در نزدیکی «آنتیگوا» بروید و تا ذوب شدن کفش‌هایتان آن جا بمانید! خوشبختانه مردم محلی «پارک ملی آتشفشان پاکایا» به این نتیجه رسیدند که شاید این مسیر امن‌ترین مسیر برای بازدید از آتشفشان نیست و دسترسی به مناطق آتشفشانی و گدازه‌های روان را محدودتر کردند. یعنی هنوز هم گذر از میان فوران بخارهای داغ و صخره‌هایی که از گدازه‌های سرد و سخت‌ شده شکل گرفتند، ارزش دو و نیم کیلومتر کوه‌پیمایی سخت و طاقت‌فرسا را دارد. و اگر می‌خواهید در تعطیلات خود در گواتمالا فعالیت‌های آتشفشانی بیشتری را ببینید، دهانه‌ی آتشفشان «کرو کمادو» هم زیاد دور نیست.

آتشفشان پوآس، کاستاریکا

آتشفشان پوآس کاستاریکا

شاید صعود به بزرگترین کوه آتشفشانی فعال جهان کار ساده‌ای باشد: یک پیاده‌روی کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای به «پارک ملی آتشفشان پوآس» شما را به مکانی می‌برد که می‌توانید به دهانه‌ی آتشفشانی نگاه کنید که طول آن به یک و نیم کیلومتر می‌رسد. عمق این دهانه در وسط، دریاچه‌ای فیروزه‌ای به عمق ۳۰۴ متر است و کارشناسان به‌دلیل فرو رفتگی ۱۵۲۴ سانتی‌متری آن در ۱۵ سال گذشته، حدس می‌زنند که آتشفشان پوآس در اثر فوران گدازه‌ها شکل گرفته است. دومین دهانه‌ی آتشفشانی پوآس که یک دریاچه‌ی کوهستانی سبز گرمسیری و چشم‌نواز است، یکی زیباترین جاذبه‌های گردشگری کاستاریکا محسوب می‌شود.

آتشفشان ویلاریکا، شیلی

آتشفشان ویلاریکا

آتشفشان ویلاریکا در پاتاگونیا فعال‌ترین آتشفشان کوه‌های آند است.این آتشفشان جز ۵ آتشفشان در جهان است که در دهانه‌ی آن دریاچه‌ی گدازه‌ی واقعی وجود دارد و فوران مواد مذاب آن در اثر ترکیب با ذوب برف شدت بیشتری می‌یابد. برای رسیدن به این مکان هم به یک راهنما نیاز دارید و هم اینکه حتما باید یک کوه‌نورد بسیار باتجربه باشید. اگر این‌چنین نیست و فقط شما به زیبایی این قله علاقه‌مند هستید، در یکی از تورهای دوچرخه سواری در کوهستان شرکت کرده و به‌راحتی به کوه‌پیمایی بپردازید.

مطالب مرتبط:

منبع thrillist

دیدگاه