رشته های ورزشی المپیک نوین؛ قایق رانی

محمد مهدی حسنی | چهار شنبه, ۱۳ مرداد ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

ورزش قایقرانی جزو ورزش‌هایی است که به المپیک مدرن راه پیدا کرد و در این مقاله به تاریخچه‌ای مختصر از این رشته‌ی ورزشی اشاره می‌کنیم. با کجارو همراه باشید.

تاریخچه ورزش قایقرانی

ورزش قایقرانی پیشینه‌ای در حدود ۴۰۰۰ سال دارد.

انسان های نئاندرتال برای امرار معاش و محافظت از جان خود مجبور بودند از دریا استفاده کنند. آن‌ها از چوب درختان برای ساختن قایق استفاده می‌کردند.

قايق‌هايی که اسكيموها طراحی می‌کردند و می‌ساختند به‌نحوی پدر قایق‌های این دوره هستند. مردم کشورهای افریقایی همچون مصر در زمان‌های قدیم قایق‌هایی از جنس پوست حیوانات می‌ساختند.

سرخ‌پوستان بومی آمريكا از پوست گوزن و پوست درخت غان و مصری‌ها از پاپيروس برای ساختن قايق استفاده می‌كردند.

در سال ۱۸۷۱ میلادی در کشور انگلستان باشگاه قایقرانی پایه‌گذاری شد و تقریبا هم‌زمان با آن در شهر نیویورک هم باشگاه‌هایی تاسیس شد.

رفته‌رفته این رشته ورزشی به کشور شوروی سابق راه پیدا کرد و در سال ۱۸۸۵ میلادی نخستین مسابقه‌ی قایقرانی برای بانوان انجام شد. در اواخر قرن ۱۹ میلادی ساخت‌وساز قایق رونق و پیشرفت چشمگیری یافت و در سال ۱۹۰۴ میلادی فردی به نام‌ آلفرد‌ هين‌ريج برای اولین بار قايق رويه پلاستيكی را طراحی کرد و ساخت.

سال ۱۸۸۸ فدراسیون ورزش قایقرانی در کشور آمریکا تاسیس شد. نخستین کنوانسیون ورزش قایقرانی در اروپا سال ۱۹۲۳ میلادی تشکیل شد که در این جلسه قوانینی برای این ورزش وضع شد.

قایقرانی جزو بازی‌های‌ المپیک سال ۱۸۹۶ قرار گرفت، اما به‌دلیل اینکه آب و هوا نامساعد این رشته‌ی ورزشی منحل شد.

از آن دوره تا به امروز ورزش قایقرانی مجموع رشته‌های قایقرانی حاضر در المپیک ۱۲ رشته است و از این تعداد ۹ رشته به خانوم‌ها و ۳ رشته به آقایان اختصاص داده شده است. در بازی‌های جهانی تعداد این رشته‌ها ۲۷ تا است که ۱۸ رشته به مرد‌ها و ۹ رشته به خانوم‌ها تعلق دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه