هفته نامه؛ از انفجارهای بیشتر در ترکیه تا لغو ویزای ایران و عراق

مینا داودی
مینا داودی یکشنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۵
هفته نامه؛ از انفجارهای بیشتر در ترکیه تا لغو ویزای ایران و عراق

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، از دستور رئیس جمهوری فیلیپین برای کشتار معتادان، لغو ویزای ایران و عراق، نهایی شدن خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ، انفجار بمب در جیزره ترکیه و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

باز هم ترکیه

انفجار در ترکیه

این هفته نیز مانند هفته‌ی گذشته ترکیه با دو انفجار بزرگ سر خط خبرها بود. اولین خبر مربوط به انفجار انتحاری در مراسم حنابندان در شهر غازی آنتپ ترکیه در نزدیکی مرز سوریه خبر بود. طبق گزارشات تکمیلی این انفجار ۵۰ کشته و حدود ۱۰۰ زخمی برجای گذاشت.

خبرنگار الجزیره به نقل از منابع پلیس اعلام کرد که حمله را یک عامل انتحاری صورت داده و هیچ گروهی مسئولیت انفجار را برعهده نگرفته است. این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه احتمال داد که داعش پشت انفجار باشد.

اردوغان تاکید کرد:

ترکیه و ملت ما بار دیگر پیام یکسانی را به عاملان این حمله دارند اینکه موفق نخواهید شد. ترکیه هرگز تن به تشنج‌هایی از این دست نخواهد داد، بلکه این تجاوزات و حملات وحدت و همبستگی و برادری را در ترکیه توجیه‌پذیر  می‌کند.

چند روز پس از این انفجار، و خاکسپاری قربانیان، از شهر دیگری در ترکیه صدای انفجار به گوش رسید. این بار نوبت به شهر جیزره در استان شرناک (شرناق) بود که آمارها حاکی از کشته شدن ۱۱ تن و زخمی شدن ۷۸ تن دیگر بود.

سانه‌های خبری ترکیه پ.ک.ک را عامل این انفجار معرفی کرده‌اند و رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه نیز بر این مطلب تاکید کرده است.

اردوغان تأکید کرد:

حمله جیزره در زمانی رخ داد که ترکیه وارد جنگ گسترده‌ای علیه گروه‌های تروریستی در داخل و خارج از مرزهای خود شده است. این حمله بر عزم و اراده دولت و مردم ما برای مقابله با گروه‌های تروریستی می‌افزاید.

بیشتر بخوانید:


طوفان در توکیو و زلزله در ایتالیا

زلزله در ایتالیا

روز دوشنبه خبر وقوع طوفان شدید «Mindulle» در توکیو به گوش رسید. بنابر اعلام رسانه‌های داخلی ژاپن، طوفان "Mindulle" بخش‌هایی از این کشور را فرا گرفت و دو کشته برجای گذاشت.

دو روز پس از وقوع طوفان در توکیو، زمین‌لرزه شدیدی در ساعت ۰۱:۳۶ به وقت گرینویچ در ۷۶ کیلومتری جنوب غربی شهر پروجیا ایتالیا، در عمق خیلی کم ۱۰ کیلومتری روی داد. گزارش‌ها حاکی از آن است که تلفات آن به ۲۸۱ نفر رسیده است.

بیشتر بخوانید:


از ایرباس چه خبر؟

ایرباس

شرکت ایرباس قرار است بزودی قیمت هواپیماهای تولیدی خود را افزایش دهد. به‌ همین منظور جدیدترین نرخ قیمت فروش هواپیماهای خود را اعلام کرده است. شرکت هواپیماسازی ایرباس، قیمت هواپیماهای تولیدی خود را به میزان ۱.۱ درصد افزایش داده است. قیمت‌های جدید برای سفارش‌های داده شده  از ابتدای ژانویه ۲۰۱۶ اعمال می‌شود.

در همین اثنا و طی خرید هواپیماهای این شرکت، مسئولان ایرباس برای نهایی کردن قرارداد فروش ایرباس در ماه آگوست به ایران می‌آیند. بستن قرار داد با بویینگ هم در مراحل پایانی قرار دارد. وزیر راه و شهرسازی در زمینه خرید هواپیما از شرکت‌های ایرباس و بوئینگ گفت:

بحث تأمین مالی خرید هواپیمای ایرباس را نهایی کرده‌ایم و مسئولان ایرباس در ماه آگوست (شهریور) به ایران می‌آیند.

آخوندی درباره آخرین وضعیت قرارداد خرید هواپیما از دو شرکت ایرباس و بویینگ گفت که در حوزه ایرباس موفق شدیم بحث تأمین مالی را نهایی کنیم که پیشرفت بزرگی است.

تاکید وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) بر این موضوع که وارد کردن هر هواپیمای جدید به ایران باید با مجوز این نهاد باشد، باعث شده فرآیند نهایی شدن مذاکرات ایران با شرکت‌هایی مانند ایرباس و بوئینگ طولانی‌تر از حد معمول شود.

پس از ماه‌ها مذاکره برای حل این مشکلات حالا وزیر راه و شهرسازی با امیدواری زیادی از نتیجه‌ بخش شدن مذاکرات سخن می‌گوید، هرچند آخوندی نیز مانند دیگر مقام‌های ایرانی اطلاع دقیقی از زمان دریافت مجوز نهایی «اوفک» ندارد، اما اعلام کرده ایران بحث تأمین مالی هواپیماهای جدید را با ایرباس تمام کرده و این موضوع گامی مهم در جریان مذاکرات طرفین خواهد بود.

بیشتر بخوانید:


لغو ویزای بین ایران و عراق

پاسپورت

ایران و عراق در میان کشورهای منطقه بیشترین تعاملات زیارتی و گردشگری را دارند. در یکی دو سال گذشته حجم مراودات گردشگران و زائران دو کشور به حدود دو میلیون نفر رسیده است.

ایران از مدت‌ها قبل برای لغو روادید با عراق اعلام آمادگی کرده و حالا رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید که این اتفاق به‌زودی خواهد افتاد.

سفر اخیر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به عراق، بهانه‌ای شد برای ابراز تمایل بیشتر دو کشور نسبت به لغو روادید.لاریجانی در دیداری که به‌تازگی با رئیس مجلس عراق داشته، به پیشنهاد نخست‌وزیر این کشور دراین‌باره اشاره کرده و گفته، مشترکات فراوانی میان دو ملت ایران و عراق وجود دارد و افق دید دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار به هم نزدیک است که مجموع این مسائل به ارتقاء سطح روابط فی‌مابین کمک شایانی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:


مواد فروشان را بکشید

رئیس جمهور فیلیپین

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری جنجالی فیلیپین در پیامی از مردم خواسته که تمام معتادان را بکشند. از طرفی مدافعان حقوق در واکنش به این صحبت اعلام کرده‌اند که این کار باعث نقض گستره حقوق بشر خواهد شد.

رئیس‌جمهوری فیلیپین به جمعیت عظیمی از مردم که در شهر داوائو جمع شده و پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌ جمهوری را جشن گرفتند، گفت:

به فیلیپینی‌هایی که به من در مبارزه خونین علیه جنایتکاری کمک کنند، پاداش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید:


گردشگری ایران در هفته‌ای که گذشت

در این بخش به تازه‌های گردشگری ایران می‌پردازیم. ابتدا به خبری در مورد توصیه‌ی آمریکا به شهروندانش در مورد سفر به ایران بپردازیم:

وزارت خارجه آمریکا

  • وزارت امور خارجه آمریکا با صدور اطلاعیه‌ای بار دیگر به شهروندان آمریکایی نسبت به سفر ایران هشدار داد که در آن بر خطر دستگیری و بازداشت شهروندان آمریکایی به‌ویژه شهروندان دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی تاکید شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در اطلاعیه هشدار آمیز  به شهروندان آمریکایی که در ایران ساکن هستند گفت که با دقت گزارش‌های رسانه‌ها را دنبال کرده و شرایط داخلی را ارزیابی کنند و خطرات ماندن در این کشور را مد نظر داشته باشند.

وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه این اطلاعیه گفته است:‌

خارجی‌ها، به‌ویژه افراد دو تابعیتی از ایران و کشورهای غربی شامل آمریکا کماکان در ایران بازداشت می‌شوند یا اجازه خروج ندارند. شهروندان آمریکایی که به ایران سفر می‌کنند باید به‌دقت خطرات این سفر را بررسی کنند و در صورت امکان سفرشان را به تعویق بیندازند.

ترکیه

  • روز سه‌شنبه، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با انتقاد از کیفیت خدماتی که ترکیه در اختیار مسافران ایرانی قرار می‌دهد گفت که معلوم نیست خدماتی که به مسافران سایر کشورها می‌دهند در اختیار مسافران ایرانی هم قرار دهند.

مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به این پرسش ‌که در مدت کوتاه توقف سفر گردشگران ایرانی‌ به ترکیه، چقدر از این فرصت برای پیگیری حقوقِ مسافران ایرانی در این کشور استفاده شد و آیا طرف تُرک ملزم به رفع خلاءها و کمبودهای قانونی در قراردادها و آمدن پای میز مذاکره شد؟ گفت:

از مدت‌ها قبل نسبت به نحوه‌ی خدمات‌رسانی تُرک‌ها و آژانس‌های ایرانی فروشنده تورهای این مقصد، معترض بودیم و تا به‌ حال تذکرهایی زیادی هم داده‌ایم. در این مدت حتی مجوز حدود ۱۵ دفتر خدمات مسافرتی ایرانی را به دلیل ضعف در خدمات‌رسانی و بد تعهدی، موقتاً و یا دائم تعلیق کرده‌ایم.

هفته فرهنگی چین

  • هفته فرهنگی چین نیز با رویکرد معرفی استان شین جیانگ و منطقه چین غربی از ابتدای شهریورماه در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافته و تا امروز، هفتم شهریور میزبان علاقه‌مندان است.

 همزمان با چهل‌وپنجمین سالگرد روابط ایران و جمهوری خلق چین، هفته فرهنگی چین با حضور چوی یوینگ،معاون وزارت فرهنگ چین، علی مرادخانی؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پانگ سن، سفیر جمهوری خلق چین، عباس خامه‌یار، معاون امور بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی، احد محمدی، رییس انجمن دوستی ایران و چین و سیدعباس سجادی رئیس فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

می‌توانید گزارش اختصاصی کجارو از هفته فرهنگی چین را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

فرودگاه اهواز

  • فرودگاه جدید اهواز یکی از پروژه‌های ویژه راه و شهرسازی است و با توجه به دیداری که استاندار خوزستان با وزیر راه داشته این طور عنوان شده که طرح احداث فرودگاه در بسته سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها قرار می‌گیرد و کار ساخت آن بزودی شروع خواهد شد.

سواحل خزر

  • سواحل گیلان تمیز می‌شوند:

دکتر معصومه ابتکار از نصب پرچم‌های آبی در سواحل فاقد آلودگی پسماند و پساب خبر داد و گفت که بدین ترتیب مناطقی که دارای پرچم آبی بیشتری باشند گردشگران بیشتری را جذب خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:


دیگر خبرها

در این بخش به اعلام دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته به صورت کوتاه می‌پردازیم.

از همراهی شما عزیزان تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادات و سوال‌های شما همراهان گرامی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه