دیوان سالاری در دنیا به روایت تصویر

محسن اصفهانی زاده
محسن اصفهانی زاده دوشنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
 دیوان سالاری در دنیا به روایت تصویر

کارمندان اداره تقریبا نصف عمرشان را در دفترهای کارشان می‌گذرانند. در دفاتر کار آنان با مسایل گوناگونی مواجه می‌شویم. یان بانینگ، عکاس و هنرمند خلاقی است که به این موضوع پرداخته است. با کجارو همراه باشید تا مجموعه عکس «دیوان‌سالاری در دنیا» اثر این عکاس آلمانی را ببینیم.

«دیوان­‌سالاری در دنیا»، مجموعه‌ی مطالعه‌‌ی تصویری و تفضیلی است که توسط یان بانینگ (Jan Banning)، عکاس آلمانی بر روی فرهنگ، مراسم مذهبی و نمادهای حاکمیت مدنی و کارمندان آن، در هشت کشور در پنج قاره، انجام شده است. جان به بولیوی، چین، فرانسه، هند، لیبریا، روسیه، یمن و آمریکا سفر کرد تا از کارکنان دولتی در محل کارشان، از ادارات مالی تا اداره پلیس، از دولتیان تا منشی‌های محلی، در حالی که پشت میزشان نشسته‌اند، عکس بگیرد. نتیجه، نگرشی شگفت‌انگیز به زندگی کارمندان دولتی است.

کارمندان دنیا

یان بانینگ در مصاحبه‌ای به نیویورکر (The New Yorker) گفت که این مجموعه با افتضاح‌ترین مأموریتی که تاکنون دریافت کرده بود، شروع شده است. تدوینگرِ بانینگ از او خواسته بود تا از عدم متمرکزسازی اداره‌ی حمایت از توسعه‌ی هلند برای یک داستان، عکس بگیرد. به نظر بانینگ این کار  قابل تصویربرداری نبود. اما آنچه در ابتدا به‌عنوان یک پروژه خسته‌کننده شروع شد، نهایتا با بازتابی خویشتن‌نگر در روش­‌های اداری در سراسر جهان پایان یافت.

بانینگ می‌گوید:

 چیزهای خیلی بیشتری برای دریافتن در عکس‌ها وجود دارد. اگر در آن‌ها تامل کنید چیزی از آن کشور برای شما به ارمغان می‌آورد، به‌ویژه درباره بوروکراسی.

بازدیدها همیشه اعلام نشده صورت می‌گرفت، درصورتی که از قبل خبر داده می‌شد، کارمندان سعی در منظم کردن فضای کار می‌کردند. بانینگ می‌خواست هر دفتری را با تمام شکوه بی‌نظمی خودش ببیند، درست مثل هر شهروندی که در روز ممکن است با آن مواجه شود. بعد از درخواست مجوز از ادارات رده بالا، بانینگ و نویسنده همراهش ویل تینمانس (Will Tinnemans) بدون اطلاع قبلی به دفتری می‌رفتند و اگر بانینگ از فضا خوشش می‌آمد، تینمانس بلافاصله مصاحبه با کارمند را شروع می‌کرد تا بانینگ وسایلش را مهیا کند. قبل از این‌که کارمند دولتی دقیقا بفهمد چه اتفاقی دارد می‌افتد، عکس‌ها گرفته می‌شد.

هند، بیهار

کارمندان اداره در هند

ساشما پراساد (متولد ۱۹۶۲) یک دستیار منشی در کابینه‌ی وزیران ایالت بیهار (با جمعیت ۸۳ میلیون نفر) در هیئت دبیران قدیمی در مرکز ایالت پاتنا است. او پس از مرگ همسرش به دلایل حمایت‌گرانه در همان بخشی استخدام شد که همسرش تا سال ۱۹۹۷ در آن‌جا کار می‌کرد.

حقوق ماهانه: ۵۰۰۰ روپیه (۱۱۰ دلار ، ۱۰۰ یورو).

کارمندان اداره در هند

سوریندا کومار ماندال (متولد ۱۹۴۶) بازرس کنترل مالیاتی در ساختمان تاکورگنج است که در بخش مشخصی از ناحیه کیشانگَنج ایالت بیهار مالیات جمع‌آوری می‌کند.

حقوق ماهانه: ۹۵۰۰ روپیه (۱۸۹ یورو، ۲۰۸ دلار آمریکا).

چین، شان‌دونگ

کارمندان اداره در چین

کیو شآاو فِنگ (متولد ۱۹۶۴)، ژنرال ارشد در منطقه‌ی جینینگِ استان شان‌دونگ، در دفترخانه اداره‌ی تردد و اتباع خارجی است.

حقوق ماهانه: ۳۱۰۰ رنمینبی (۳۸۴ دلار آمریکا، ۲۸۶یورو).

کارمندان اداره در چین

وانگ نینگ (متولد ۱۹۸۳) در دفتر امور اقتصادی در انجمن GU Lou شهر یا‌ن‌ژو استان شان‌دونگ کار می‌کند. او به سرمایه‌گذاران در منطقه‌ی خود مشاوره‌ی اقتصادی می‌دهد و افسر رابط میان دولت و سرمایه‌گذاران محلی است. وانگ نینگ ازدواج نکرده و با والدینش زندگی می‌کند.

حقوق ماهانه: ۲۱۰۰ رنمینبی(۲۶۰ دلار آمریکا، ۲۲۸ یورو).

فرانسه، اووِرنی

کارمندان اداره در فرانسه

موریس وینترستاین (متولد ۱۹۴۹) در شهر کلرمون فران در کمیسیون توسعه‌ی فرصت‌های برابر شهروندی در دو اداره‌ی ادغام شده اووِرنی و پوی-دِ-دوم کار می‌کند. او هم‌چنین مسئول پروژه امور مذهبی، به‌خصوص اسلام است. حقوق ماهانه:

۱۵۵۰ یورو(۲۰۸۳ دلار آمریکا).

خانم جوان کنار او لیندا خطابی (متولد ۱۹۸۹) کارآموزی است که به دنبال آموزش به عنوان منشی است.

لیبریا

کارمندان اداره در لیبریا

آدولف دالانی کبیر در دفتر نوسازی در مرکز فرماندهی پلیس ملی فرانسه در پایتخت مونرُوویا کار می‌کند. قربانیان حوادث رانندگی مایل‌اند کمی پول بیشتر بپردازند تا بخش دالانی به سرعت گزارش مطلوبی برای ارائه‌ به قاضی تهیه کند.

حقوق ماهانه: ۱۰۰۰ دلار لیبریا (۱۸ دلار آمریکا، ۱۷ یورو).

کارمندان اداره در لیبریا

هنری‌گری (متولد ۱۹۴۰) مأمور عالی‌رتبه‌ دولت در ناحیه جیباپو (Gbaepo) کانویکن، رودخانه جی‌کاونتی است. در طول جنگ‌جهانی، اداره به کلی نابود و غارت شد به طوری که تنها یک دیوار باقی ماند. گری یازده کارمند دارد که تنها چهار نفر از آن‌ها حقوق می‌گیرند، بقیه‌ی آن‌ها داوطلبانه کار می‌کنند. او هیچ بودجه‌ای نداشته و بیش از دو سال حقوق طلب دارد. دیروز او به پایتخت رفت تا حقوق دو ماه را دریافت کند: دو حقوق ۹۷۵ دلاری لیبریا (۱۷×۲ دلار آمریکا، ۱۶×۲ یورو). تمام دارایی او ۶۰۰ لیبریا (۱۰ یورو، ۱۱ دلار آمریکا) است. گری پدر ۳۴ فرزند است که ۱۳ نفرشان وابسته به او هستند و هم­چنین ‍۱۸ نوه دارد.

روسیه، سیبری

کارمندان اداره در سیبری

مارینا نیکولایونا برزینا (متولد ۱۹۶۲) خواننده‌ی سابق و رهبر گروه کُر، اکنون به عنوان منشی مدیر بخش اقتصادی در اداره خدمات و تدارکات استان تومسک کار می‌کند. او نمی‌خواهد حقوق ماهانه‌اش را مشخص کند.

کارمندان اداره در سیبری

نیکولاویچ ایلیچ ولکُو (متولد ۱۹۵۴) فرماندار روستای الکساندروسکی (با ۱۰۰۰ نفر ساکن) در استان تومسک است.

حقوق ماهیانه: ۹۰۰۰ روبل (۳۲۱ دلار آریکا، ۲۴۳ یورو).

آمریکا، تگزاس

کارمندان اداره در تگزاس

رودی فلورس (متولد ۱۹۶۳) یکی از ۱۱۸ تفنگ‌دار سواره‌ی تگزاس و کارمند اجرای قوانین ایالتی است که ۲۵۴ شهرستان و بخشِ، محدودهِ‌ی او را پوشش می‌دهد. او در پلستاین (Palestine) شهرستان اندرسون در تگزاس مستقر و مشخصا مسئول سه شهرستان در این ایالت است.

حقوق ماهیانه: ۵۰۰۰ دلار (۳۷۲۰ یورو).

کارمندان اداره در تگزاس

دی‌دی مک‌ایکِرن (متولد ۱۹۶۹) مدیر بخش صدور مجوز در اداره‌‌ی آیین‌نامه و صدور مجوز در آوستین، پایتخت ایالت تگزاس است.

حقوق ماهانه: ۵۸۳۳ دلار (۴۲۴۰یورو).

یمن

کارمندان اداره در یمن

علی عبدالمالک شوقا (متولد ۱۹۶۴) مسئول بایگانی مدارک در وزارت تجارت و بازرگانی در شهر تعز، استان تعز است.

حقوق ماهیانه: ۳۰۵۰۰ ريال (۱۷۱ دلار آمریکا،۱۱۷ یورو).

کارمندان اداره در یمن

نَجا علی غَیت در وزارت کشاورزی و مرکز آموزش زنان روستایی، یک مشاور در ناحیه‌ی ماناخاه استان صنعا است.

حقوق ماهیانه: ۲۸۵۰۰ ريال (۱۶۰ دلار ، ۱۱۰ یورو).

بولیوی، پوتوسی

کارمندان اداره در بولیوی

کنستانتینو آیاویری کاسترو (متولد ۱۹۵۰)، کارگر ساختمان‌سازی پیشین، اکنون کارمند پلیس رتبه ۳ در شهرداری تینگوپایا ناحیه‌ی توماس فریاس است. ایستگاه پلیس هیچ تلفن، ماشین یا ماشین‌تحریری ندارد.

حقوق ماهانه: ۸۰۰ بولیویناوس (۱۰۰ دلار، ۱۸۹یورو).

کارمندان اداره در بولیوی

مارشال کاسترو روولو (متولد ۱۹۴۲) مغازه‌دار است و در میز انتهایی، کارمند مسئول ثبت تولد، مرگ و ازدواج در روستای میلارس (۳۵۰ ساکن) برای شهرداری بتانزوس، ناحیه‌ی کودنلیو ساودرا بخش پوتوسی است. هم­چنین در میز جلویی مسئول رای‌گیری برای بخش پوتوسی است.

حقوق ماهیانه: ۵۰۰ بولیویانوس (۶۲ دلار، ۵۵ یورو).

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه