معنی ضرب المثل فارسی؛ گربه تنبل را موش طبابت می كند

محمد مهدی حسنی
محمد مهدی حسنی پنجشنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
معنی ضرب المثل فارسی؛ گربه تنبل را موش طبابت می كند

ضرب‌المثل «گربه تنبل را موش طبابت می‌كند»، به دوران گذشته باز می‌گردد و در مورد پیر زنی تنها است که در خانه‌ی خود با دو گربه زندگی می‌کند. در خواندن این مقاله با کجارو همراه باشید.

تاریخچه ضرب‌المثل گربه تنبل را موش طبابت می‌كند

از قدیمی‌ها این‌گونه نقل شده است که پیرزنی در دهکده‌ای زندگی می‌کرد. او تنها بود و همسرش از دنیا رفته بود. پیرزن ۲ عدد گربه‌ی خوشگل و زیبا به نام‌های ملوس و عروس داشت.  

ملوس گربه‌ای بسیار تنبل و بی‌عرضه بود و همیشه کنار پیرزن می‌نشست و مظلومانه به او نگاه می‌کرد تا غذایی از او بگیرد و بخورد. اما عروس برعکس او خیلی باهوش و تیزهوش بود و موش‌ها از دست او در امان نبودند. چرا که هر روز برای خود موشی می‌گرفت و دلی از عزا درمی‌آورد.

همیشه در خانه‌ی پیرزن، موش‌ها رفت و آمد داشتند و هر زمان که عروس را می‌دیدند در گوشه‌ای پنهان می‌شدند. ولی با دیدن ملوس خوشحال شده و زمانی که او به خواب می‌رفت به‌راحتی در آنجا بازیگوشی می‌کردند.

روزی چند موش زبل در یکی از اتاق‌های خانه‌ی پیرزن قدم می‌زدند که چشمشان به ملوس افتاد. نزدیک او رفتند و متوجه شدند که خواب است. یکی از آن‌ها فکری به ذهنش خطور کرد و به بقیه موش‌ها گفت که باید بین عروس و ملوس تفرقه ایجاد کنیم تا از شر عروس برای همیشه رهایی یابیم. سپس تعدادی موش قلچماق را مامور این فتنه کردند.

فردای آن روز ملوس خیلی حالش بد شد و از دوستانش طلب کمک کرد. موش‌ها از این ماجرا باخبر شدند و فورا نزد ملوس آمدند تا برای درمان بیماری او راه چاره‌ای بیاندیشند. در این حین پیرزن با یکی از دوستانش به خانه بازگشت. دوست پیرزن ناگهان چشمانش به موش‌ها افتاد و با تعجب از پیرزن پرسید که چرا این موش‌ها در کنار ملوس جمع شده‌اند؟  پیرزن که اوضاع و احوال گربه‌اش را می‌دانست لبخندی زد و گفت:

«ملوس کمی ناخوش احوال است و همه‌ی این‌ها به‌خاطر تنبل بودنش است. این موش‌ها برای طبابت او به اینجا آمده‌اند!»

دوست پیرزن نیشخندی زد و گفت:

«گربه تنبل را موش طبابت می‌كند.»

سپس پیرزن ملوس را برداشت و نوازشش کرد.

این داستان رفته‌رفته به صورت ضرب‌المثل بر سر زبان‌ها افتاد.

مطالب مرتبط:

منبع yjc بیتوته

دیدگاه