وجود ۱۱۱۶ اثر تاریخی مربوط به دوره کهن سنگی در منطقه گرمسیری

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
وجود ۱۱۱۶ اثر تاریخی مربوط به دوره کهن سنگی در منطقه گرمسیری

بررسی‌های دقیق در منطقه گرمسیری از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی به شناسایی ۱۱۱۶ اثر تاریخی از دوران کهن سنگی انجامید.

سیامک سرلک سرپرست گروه باستان‌شناسی منطقه گرمسیری با اعلام شناسایی ۱۱۱۶ اثر تاریخی فرهنگی در محدوده طرح گرمسیری، گفت:

قدمت این آثار به دوره کهن سنگی و تا سده اخیر برمی‌گردد. طرح گرمسیری، یکی از طرح‌های عمرانی کشور است که هدف آن تأمین آب مورد نیاز در مصارف کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی برای مناطق محروم مرزی است که مدیریت اجرای آن را شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بر عهده داشته است؛ همچنین مطالعات میراث فرهنگی مورد نیاز در محدوده طرح مطابق با ضوابط و قوانین مصوب هیئت دولت بر عهده پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است.

سرلک همچنین گفت که فاز نخست بررسی‌های باستان‌شناختی پژوهشکده باستان‌شناسی در محدوده اجرای سد، سامانه و شبکه‌های آبیاری موسوم به طرح گرمسیری که از اواسط سال ۱۳۹۴ با اعزام ۱۰ تیم به مناطق مرزی استان‌های کرمانشاه و ایلام آغاز شد، به اتمام رسیده است.

سرلک با اشاره به اهمیت این منطقه به‌عنوان یکی از کانون‌های تکوین و توسعه فرهنگ‌های پیش از تاریخ، در پژوهش‌های پیش از تاریخ ایران و شرق باستان، گفت که با توجه به وسعت اجرای طرح، اهمیت منطقه از منظر باستان‌شناختی و حجم آثار شناسایی شده، ایجاب می‌کند که هم پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و هم شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در تعامل کامل و گام‌به‌گام، به‌گونه‌ای عمل کنند که در صورت عملیاتی شدن طرح، مراحل اجرایی آن به عرصه و حریم آثار تاریخی - فرهنگی آسیبی وارد نکند، هرچند که بدون تردید در این مرحله، نظارت پژوهشکده باستان‌شناسی الزامی است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه