ثبت جهانی یزد شروعی برای ثبت دیگر شهر های تاریخی

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
ثبت جهانی یزد شروعی برای ثبت دیگر شهر های تاریخی

با توجه به تلاش جمعی در یزد و پشتیبانی همه دستگاه‌ها و مسئولان، پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در اولویت قرار گرفت و سال گذشته به یونسکو ارسال شد.

پرونده ثبت جهانی میراث فرهنگی ابتدا در یونسکو از نظر شکلی بررسی و سپس به ایکوموس ارسال می‌شود تا از جنبه‌های مختلفی ارزیابی و به یونسکو بازگردانده شود که در این بین از کارشناسان برجسته نیز بهره می‌گیرند.

معاون سازمان میراث فرهنگی با تبیین اهمیت بافت تاریخی شهر یزد گفت که وضعیت این شهر نسبت به دیگر شهرهای کشورمان مناسب‌تر و یکی از بهترین نمونه‌هایی است که از نیاکان ما برجای مانده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی با تبیین برنامه مدیریتی شهر یزد خاطر نشان کرد که باید با وحدت رویه و مسئولیت‌پذیری همه دستگاه‌ها فعالیت‌ها به نحو مطلوبی ادامه یابد.

سال گذشته ۱۴۰ هکتار بافت تاریخی یزد برای ثبت در فهرست جهانی در یونسکو معرفی شد تا این شهر تاریخی به‌عنوان نخستین شهر تاریخی جهان توسط جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود.

بافت تاریخی یزد منحصربه‌فرد است و اگر کسی بخواهد یک شهر تاریخی و زنده اسلامی را به‌واقع ببیند باید به یزد سفر کند.

در استان یزد بالغ‌بر دو هزار و ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و این افتخار بزرگی برای یزد محسوب می‌شود.

در سال‌های گذشته چغازنبیل، میدان امام اصفهان، تخت جمشید، تخت سلیمان، ارگ بم، پاسارگاد، سلطانیه، بیستون، مجموعه قره کلیسای آذربایجان، سازه‌های تاریخی - آبی شوشتر، بازار تبریز، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، ۹ باغ ایرانی شامل اکبریه بیرجند، فین کاشان، شاهزاده ماهان، ارم شیراز، عباس‌آباد بهشهر، چهل‌ستون اصفهان، دولت‌آباد یزد، پاسارگاد شیراز، پهلوان پور یزد (درمجموع به‌عنوان یک اثر)، گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان، شهر سوخته، محوطه باستانی شوش و چشم‌انداز فرهنگی میمند از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

همچنین مجموعه قنات‌های ایرانی شامل ۱۱ قنات از جمله قنات زارچ و حسن‌آباد مهریز در استان یزد و کویر لوت به‌عنوان نخستین میراث طبیعی ایران در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو در استانبول به ثبت رسید تا شمار آثار ثبت شده ایران در یونسکو به ۲۱ اثر برسد.

در طرح پنج ساله از سال جاری تا سال ۱۴۰۰ برنامه‌های متنوع برای توسعه استان یزد در حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدارک دیده‌شده است.

استان یزد در کنار استان‌های فارس و اصفهان به‌عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به‌گونه‌ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.

این استان ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به‌عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاه‌گل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه