عدم ثبت جهانی طاق بستان به دلیل وجود مغازه‌ها در حریم آن

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
عدم ثبت جهانی طاق بستان به دلیل وجود مغازه‌ها در حریم آن

طاق‌بستان قرار بود روزی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گیرد اما مغازه‌های کبابی و خانه‌های اطراف آن مانع این اقدام هستند و مشکلات فراوانی نیز برای این اثر مهم تاریخی ایجاد کرده اند.

محوطه تاریخی طاق‌بستان تفرجگاه مردم شهر کرمانشاه است که وقت غروب مردم زیادی را به خنک‌ترین بخش شهر می‌کشد.

ازدحام جمعیت به‌راحتی مسیر طاق‌بستان را مشخص می‌کند هر گردشگری چه خارجی و چه ایرانی، باید مسیر رسیدن به طاق‌بستان را طی کند و از تونل دود کباب‌ها رد شود!

از بلوار اصلی به سمت طاق‌بستان وجود هتل تازه ساختی که به‌ جای الگوبرداری از معماری ساسانی یادآور بنای تخت جمشید است، خودنمایی می‌کند و پس از آن بازار فروش فست فودها و چلوکبابی‌ها شروع می‌شود.

ماشین‌ها از لابه‌لای دودها می‌گذرند سفره‌خانه‌ها، چایخانه‌ها، کبابی‌ها و بستنی‌فروشی‌ها درهم و بی‌ضابطه هرکدام سعی می‌کنند بیشتر دیده شوند و مشتری را با دود بیشتر به خود جذب کنند.

این وضعیت تا چند قدمی ورودی محوطه طاق‌بستان ادامه دارد؛ ورودی محوطه برای گردشگران داخلی سه هزار تومان و برای خارجی‌ها ۲۰ هزار تومان است.

محوطه یک دریاچه کوچک دارد که سال گذشته یک‌بار خشک‌سالی بسترش را کوچک کرد. برخی می‌گویند خشکی آن به دلیل فعالیت برخی از نهادهایی بوده است که در بالادست آب را بسته‌اند تا راه دیگری برایش باز شود اما همین‌که رسانه‌ها از خشکی دریاچه انتقاد کردند آب به دریاچه برگشت

علی فعلی گری، مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه اعلام کرده است که بحث آزادسازی اماکن تجاری اطراف محوطه تاریخی طاق‌بستان یکی از مهم‌ترین موارد در ثبت جهانی این مجموعه است و باید هر چه سریع‌تر نسبت به آزادسازی‌ها اقدام شود تا این محوطه در فهرست یونسکو به ثبت برسد اما اینکه کار آن با چه سرعتی پیش رود بستگی به اراده استان و تأمین اعتبار برای آزادسازی سریع واحدهای اطراف و دنده کبابی‌های ضلع جنوبی دارد.

متولیان میراث فرهنگی در استان اعتباراتی که لازم است تا این کبابی‌ها از محوطه اطراف و ضلع جنوبی حذف شوند را بسیار زیاد تخمین زده‌اند. فعلی گری گفته بود که میزان اعتبارات مورد نیاز برای تملک و آزادسازی بخش اعظم ۲۳ واحد دنده کبابی ضلع جنوبی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان است همچنین پیش از این برای تملک یک واحد تجاری دارای ۱۸۰۰ متر مساحت سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم.

مطالب مرتبط:

منبع مهر

دیدگاه