شروع فصل کاوش های باستان شناسی

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
شروع فصل کاوش های باستان شناسی

پژوهشگاه میراث فرهنگی با آغاز فصل حفاری‌های باستان‌شناسی اعلام کرده است که در صورت تامین بودجه مورد نیاز می‌توانیم کاوش‌های دقیق و جامعی را در محوطه‌های مورد نظر انجام دهیم.

حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره آغاز فصل کاوش‌های باستان‌شناسی گفت:

از اول مهر کاوش‌های باستان‌شناسی به‌دلیل مناسب بودن هوا در بسیاری از مناطق کشور آغاز می‌شود. همچنین شروع بسیاری از این کاوش‌ها به اعتباراتی بستگی دارد که به آن‌ها تخصیص داده خواهد شد.

از هفته آینده دکتر عمران گاراژیان با هیئت مشترک فرانسوی کاوش‌های بیشتری را در حوزه فرهنگی ارگ بم انجام خواهند داد. این همکاری با پایگاه جهانی بم انجام خواهد یافت. به‌خصوص در بخش پیش از تاریخ، کاوش‌های تل آتشین انجام می‌شود.

چوبک با اشاره به کاوش‌های تل آجری پاسارگاد که از اواخر شهریورماه توسط دکتر عسگری و آقای کالییری انجام خواهد شد ادامه داد:

کاوش‌های باستان‌شناسی از مهرماه شتاب بیشتری خواهند گرفت و حجم کارهای ما در این حوزه معمولا بیشتر خواهد شد. از جمله برنامه‌های کاوش در مازندران و شهرهای مهم  اسلامی خواهیم داشت.

همچنین در مورد کاوش‌های قلعه الموت نیز گفت که منتظر اعتباراتی در شأن پروژه الموت هستیم تا کار را شروع کنیم. اگر این چند وقت کاری انجام نشده، به‌دلیل کمبود اعتبارات بوده است، اما اکنون هرروز به تعداد گردشگران ما اضافه می‌شود و مردم بیشتر از قبل این منطقه را شناخته‌اند.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی تصریح کرد که جزیره ابوموسی نیز اولویت نقشه باستان‌شناسی خلیج‌فارس است که برنامه‌ریزی‌های جامعی برای آن انجام شده است. این جزیره جزو اولویت‌های ما قرار خواهد گرفت.

چوبک درپیان اضافه کرد که بازنگری کاوش‌های تپه آسیاب کرمانشاه نیز انجام خواهد شد. یکی از نکات جالب این تپه این است که از ۹ هزار سال پیش نشانه‌هایی از اولین استقرارها شناسایی شده است. پروژه بازنگری این محوطه پنج‌ساله است و کاوش‌های قبلی تاریخ‌گذاری خواهند شد.

 

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه