بندر کنگ؛ بندری تاریخی و زیبا در جنوب ایران

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور سه شنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۱
بندر کنگ؛ بندری تاریخی و زیبا در جنوب ایران

بندرکنگ (Kong) نام شهری در استان هرمزگان است که بخشی از بندر لنگه به حساب می‌آید. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری مختلفی است و بافت تاریخی نسبتا بزرگی نیز دارد. همراه کجارو باشید تا با این شهر و جاذبه‌های گردشگری آن بیشتر آشنا شویم.

بندر کنگ که قدمتی طولانی دارد یکی از شهرهای بندر لنگه به حساب می‌آید و در استان هرمزگان واقع شده است. بندرکنگ تا بندرعباس ۱۶۵ کیلومتر فاصله دارد و مساحت کلی این شهر ۵ کیلومتر مربع است. این شهر از توابع بخش مرکزی بندر لنگه به حساب می‌آید. اغب شهر‌های جنوبی کشور آب و هوای بسیار گرمی دارند و بندرکنگ نیز از این موضوع مستثنی نیست و آب و هوای آن بسیار گرم و مرطوب است. همان‌طور که از نام این شهر بر می‌آید، بندرکنگ یک بندر است و در نزدیکی دریا قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ حدود ۱۶۵۰۰ نفر در این شهر زندگی می‌کنند. مردم بندرکنگ شافعی هستند و به زبان فارسی حرف می‌زنند اما نوشته‌های آن‌ها به زبان عربی است. در خصوص شرایط زندگی نیز این بندر شرایط نسبتا مناسبی دارد و تمام امکانات لازم برای زندگی نظیر برق، آب سالم،‌ مخابرات و مدارس مختلف در آن وجود دارد.

بندرکنگ شهری نسبتا تاریخی و تفریحی است که جاذبه‌های گردشگری مختلفی در آن دیده می‌شود و گردشگران می‌توانند ساعات خوبی را در آن سپری کنند. بیشتر تاریخچه بندرکنگ به بندر بودن آن مربوط می‌شود. در گذشته این شهر مکانی برای تجار بود و کشتی‌های بزرگی نیز در آن پهلو می‌گرفتند که از آن‌ها برای تجارت به هند، بصره، ممباسا و کشور‌های آفریقایی استفاده می‌شد. تجار این منطقه خرما، الورد، المستکی، جوز، لوز و سجاده به کشور‌های مقصد می‌بردند و از آنجا نیز چوب، چای و پارچه وارد می‌کردند. تجار در بندرکنگ منازلی را نیز برای خودشان ساخته بودند که اغلب این خانه‌ها از سنگ و گچ ساخته شده بود و در بالای آن‌ها نیز بادگیر وجود داشت.

بندر كنگ

تاریخچه

در زمان‌های گذشته، پرتغالی‌ها بر خلیج فارس و مناطق اطراف آن تسلط داشتند و گفته می‌شود که در این دوران، بندرکنگ یکی از مراکز مهم دولت پرتغالی‌ها بوده است. در آن زمان در بندرکنگ لنگرگاهی ساخته شده بود که کشتی‌های بزرگ پرتغالی‌ها در آنجا لنگر می‌انداختند. یک قلعه بزرگ به عنوان مرکز حکومت در آنجا وجود داشت که اکنون نیز آثاری از آن در کنار دریا در زمان جزر آب دیده می‌شود.

بندر كنگ

یکی دیگر از قلعه‌های این منطقه، قلعه لشتان نام دارد که گفته می‌شود راهی زیرزمینی بین آن و قلعه پرتغالی‌ها وجود داشت و از این مسیر برای رفتن به قلعه دیگر یا رساندن تجهیزات در هنگام جنگ استفاده می‌شد.

گردشگری

بندر كنگ

در بندرکنگ حدود ۵۶ هکتار بافت تاریخی وجود دارد که گردش در بین آن‌ها می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد. خانه‌های سنتی، بادگیر‌ها و منظره‌ای زیبا از دریا همگی سفر به این شهر را خاطره انگیز‌تر می‌کنند. از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌توان به قلعه لشتان، موزه مردم شناسی، موزه شخصی محمد ابراهیمی، مجسمه لنج مسی، پارک جنگی، خانه هنرمندان، خانه صنایع دستی، ‌قلعه پرتغالی‌ها، خانه گلبتان، برج مدور، برکه پنج تا، برکه دریا دولت،‌ بازار ماهی فروشان و جنگل‌های حفاظت شده آکاسیاتورتلیس اشاره کرد. در ادامه با برخی از این جاذبه‌های گردشگری بیشتر آشنا می‌شویم.

برکه دریا دولت

بندر کنگ

آب انباری بزرگ در بندرکنگ وجود دارد که مردم محلی آن را برکه دریا دولت می‌نامند. این آب انبار که محل جمع آوری آب آن به صورت دایره‌ای است قطری ۲۸ متری دارد و عمق آن نیز ۱۴ متر است. نیمی از این آب انبار دارای سقف است اما به دلیل بزرگی، نیمه‌ی دیگر آن سقف ندارد. انتخاب نام دریا دولت نیز برای این آب انبار از بزرگی آن نشات می‌گیرد.

خانه گلبتان

بندرکنگ

یکی از جاذبه‌های گردشگری جنوب ایران، خانه گلبتان است که به دوران قاجار مربوط می‌شود. این خانه از یک حیاط مرکزی تشکیل شده است که تعدادی اتاق دور تا دور آن را فرا گرفته‌اند و چند بادگیر نیز در آن وجود دارد. این خانه بسیار زیباست و طاق‌ها و گچبری‌های آن نیز بر این زیبایی می‌افزایند. لازم به ذکر است که خانه گلبتان در سوم اسفند ماه ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۲۹ به عنوان اثر ملی ایران ثبت شد.

بندر كنگ

لنج بوم مسی

بندرکنگ

در سال ۱۲۷۳ لنجی شخصی در بندر کنگ ساخته شد که ۷۰۰ تن ظرفیت بار داشت. این لنج ابعاد بسیار بزرگی داشت و به همین دلیل بخش زیادی از آن در زیر آب قرار می‌گرفت و همین بخش را نیز با ورق‌های مسی پوشانده بودند. این لنج مسی برای مقاصد تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفت و ۶۰ نفر سرنشین و ۲ ناخدا داشت که وسایل مختلف را به آفریقا،‌ هندوستان، پاکستان و یمن حمل می‌کرد. تنها باقی مانده این لنج نقل می‌کند که در سال ۱۳۲۳ یک هواپیمای ژاپنی در مسیر سفر از آن فیلم‌برداری کرد و روز بعد زیردریایی آن کشور به لنج حمله کرد و آن را از بین برد. در حال حاضر در همان بخشی که این لنج ساخته شده بود، تندیسی از آن را به یاد قربانیان آن حمله ساخته‌اند که نمادی از حدود ۱۱۳ سال پیش است.

راه‌های ارتباطی

گردشگرانی که قصد سفر به بندرکنگ و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن را دارند می‌توانند از طریق هواپیما، مسیر جاده‌ای و دریا به این منطقه سفر کنند. البته خود بندرکنگ دارای فرودگاه نیست اما گردشگران می‌توانند مقصدشان را فرودگان بندر لنگه انتخاب کنند و سپس به سمت بندرکنگ بروند که فاصله بسیار کمی دارد و در واقع بندرکنگ بخشی از بندر لنگه است.

همان‌طور که در این مقاله از کجارو مطالعه کردید، بندرکنگ شهری زیبا و تاریخی است که سفر به آن می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز باشد. نظر شما در خصوص این شهر چیست؟ اگر به بندرکنگ سفر کرده‌اید خاطرتان را با ما و کاربران کجارو از طریق بخش دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه