روزشمار: ۳۰ مرداد؛ روز ملی مجارستان

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی شنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۳۰ مرداد؛ روز ملی مجارستان

۲۰ آگوست، روز ملی مجارستان است و همه ساله چنین روزی به‌عنوان روز ملی مجارستان گرامی داشته می‌شود.

مجارستان کشوری در اروپای مرکزی بوده که پایتخت آن بوداپست است. زبان مجاری از خانواده فین‌واوگری است که از کوه‌های اورال سرچشمه می‌گیرند و مجاری با زبان‌های فنلاندی و استونیایی خویشاوند است. پيش‌‌بينی می‌شود جمعيت مجارستان تا سال ۲۰۲۵ بيش از ۸ ميليون نفر شود.

پایه‌های مجارستان در اواخر سده نهم میلادی توسط شاهزاده آرپاد نهاده شد. فرزند نوه او یعنی استفن اول در سال هزار میلادی بر تخت پادشاهی نشست و مسیحیت را به‌عنوان دین رسمی مجارستان پذیرفت. مجارستان در سده دوازدهم قدرتی متوسط در جهان غرب آن زمان به‌شمار می‌آمد. بخش‌هایی از مجارستان از سال ۱۵۴۱ تا ۱۶۹۹ یعنی ۱۵۸ سال در زیر سلطه عثمانی قرار گرفت. مجارستان بعدها تحت فرمان هابسبورگ قرار گرفت و سپس بخش عمده‌ای از پادشاهی اتریش-مجارستان را تشکیل داد.

مجارستان در تاریخ ۲۳ اکتبر سال ۱۹۸۹ تبدیل به جمهوری پارلمانی دموکراتیک شد و امروزه به‌عنوان یک کشور توسعه‌یافته شناخته می‌شود. مجارستان از کشورهای توریستی است و در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۰٫۲ میلیون گردشگر را به خود جلب کرد. دولت كمونيستی مجارستان تا اوايل دهه ۱۹۹۰ میلادی بر سر كار بود و پس از فروپاشی شوروی، تشكيل جمهوری چند حزبی داد. همراه با شمار دیگری از کشورهای کمونیستی سابق و همچنین قبرس و جزیره مالت در سال ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه اروپا پذیرفته شد.

جاذبه‌های مجارستان

مردم مجارستان همواره کوشیده‌اند تا فرهنگ، آداب و رسوم خود را همراه با گذشت زمان و در فرازونشیب تاریخ حفظ کنند. از این‌رو این کشور نمونه بسیار جالبی جهت همگامی سنت و مدرنیته در کنار یکدیگر است. مجارستان سرزمین گذشته و حال است. قسمت‌های زیادی از شهر بوداپست جزو میراث فرهنگی جهان بوده و توسط سازمان یونسکو محافظت می‌شوند.

شهر پچ که یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور مجارستان است، پایتخت فرهنگی اروپا بوده و همچنین این شهر هر ساله پذیرای دانشجویان زیادی از سراسر جهان است.

کاخ رویال بوداپست

این کاخ بر فراز تپه بودا در قرن سیزدهم میلادی بنا شد. منظره این کاخ به‌خصوص در هنگام شب جلوه خاصی به شهر بوداپست بخشیده است. همچنین در این کاخ یک موزه و یک کتابخانه بزرگ قرار دارد.

کاخ رویال بوداپست

تپه گلرت

بر فراز این تپه می‌توان دید کامل و زیبایی از شهر بوداپست که از دو قسمت بودا و پِشت تشکیل شده را داشت. این تپه را به نام یک اسقف که در حفظ دین مسیحیت در کشور مجارستان ایستادگی کرد و به‌قول تاریخ در این راه کشته شد، نام‌گذاری کرده‌اند.

تپه گلرت

پل چِین

این پل یکی از زیباترین پل‌ها روی رود دانوب و اولین پل سنگی روی این رود است و از زیباترین پل‌های موجود در قاره اروپا با چهار شیر زیبای سنگی است. این پل را سمبل شهر بوداپست می‌نامند.

پل چین

ساختمان پارلمان

این ساختمان در کنار رود دانوب یکی از زیبا ترین بناهای اروپا و به قولی زیباترین پارلمان در دنیا است. همواره یکی از جاذبه‌ها و مراکز دیدنی بوداپست برای توریست‌ها و جهانگردان ساختمان پارلمان بوداپست است. بنای این ساختمان سنگی و طرحی نئوگوتیک دارد.

ساختمان پارلمان مجارستان

میدان قهرمانان

این میدان با مجسمه‌هایی بسیار زیبا از سرداران دلیر کشور مجارستان مکانی بسیار باشکوه در شهر بوداپست است. در کنار این میدان موزه هنرهای زیبای بوداپست و پارک شهر قرار دارند.

میدان قهرمانان

دریاچه بالاتن

این دریاچه یکی از دریاچه‌های بزرگ اروپا و دریاچه‌ای توریستی تفریحی است که در فصل تابستان توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند. فاصله این دریاچه با بوداپست در حدود ۱۲۰ کیلومتر است و با قطار با یک سفر دو ساعته قابل دسترسی است.

دریاچه بالاتن

جزیره مارگیت

این جزیره در میان رود دانوب قرار گرفته و دارای طبیعتی سبز و آرام است و محل مناسبی جهت اوقات فراغت و ورزش است.

جزیره مارگیت

زندگی در مجارستان

مجارستان کشوری است منحصربه‌فرد با معماری بسیار زیبای خود. پایتخت این کشور، شهر بوداپست از زیباترین پایتخت‌های اروپایی به شمار می‌رود و رودخانه دانوب با گذر از میان این شهر به زیبایی و شکوه بیشتر آن افزوده است. اکثر بناها و منازل موجود در این شهر قدیمی، ولی زیبا هستند. امکانات موجود در خانه‌های این کشور، کامل و مدرن هستند.

امنیت کشور مجارستان

این کشور از امنیت بسیار بالایی برخوردار بوده و جزو امن‌ترین کشورهای اروپایی است. جرم و جنایت در این کشور آمار بسیار پایینی را داراست. و شهرها مملو از دانشجویانی است که هر یک دوستان خوبی برا ی یکدیگر هستند. این امنیت ناشی از فرهنگ و طبع مردم مجارستان، کمی جمعیت و کنترل خوب نیروها ی پلیس در سطح این کشور است. احترام به عقایدو نژادهای گوناگون نیز از ویژگی‌های مردم در این کشور است و البته باید گفت که مجارستان از کشورهای اتحادیه شنگن بوده و همین امر بیانگر امنیت بالای آن است.

مراکز خرید

مراکز خرید بسیار متعدد , مدرن و متنوعی در این کشور وجود دارند که شامل مرکز خرید بزرگ یا shopping centerها , فروشگاه‌های بزرگ و بازارهای محلی نیز می گردد. برند ها و کالاهای با آرم و استاندارد بین‌المللی به‌طور فراوان در مراکز مختلف خرید یافت می گردند.

هزینه زندگی

به‌دلیل تنوع زیاد و بازه تفاوت قیمت‌ها هزینه زندگی می‌تواند برای افراد مختلف با توجه به نوع و سبک زندگی آنان بسیار متفاوت باشد.

هزینه غذا و زندگی جدا از هزینه مسکن برای یک دانشجو به‌طور متوسط در حدود ۲۵۰ - ۳۵۰ یورو در ماه است. بنابراین هزینه زندگی برای یک دانشجو با در نظر گرفتن هزینه مسکن نیز در یک ماه به‌طور تقریبی معادل ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه است.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه