وضعیت سرمایه گذاری خارجی در گرشگری ایران چگونه است

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
وضعیت سرمایه گذاری خارجی در گرشگری ایران چگونه است

جلال تاجیک؛ مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری درباره‌ی وضعیت کنونیِ سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بخش زیرساخت، در نتیجه‌ی سفرهای پی‌درپی این هیأت‌ها و توافق‌های صورت گرفته گفت: بیان این مطلب که سرمایه‌گذاری خارجی قبل و بعد از برجام تغییری نکرده، کذب محض است. چرا که تغییرات و حضور هیأت‌های سرمایه‌گذاری خارجی جدی بوده و این‌طور نبوده که خارجی‌ها فقط رفت‌وآمد داشته باشند.

از میان ۵۰ کشوری که ایران پس از برجام با آن‌ها وارد مذاکره رسمی شد و درزمینهٔ توسعه تعاملات و سرمایه‌گذاری‌های گردشگری توافق کرد، سه کشور رسما سرمایه‌گذاری در ایران را آغاز کرده‌اند.

جلال تاجیک؛ مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگر با بیان این‌که در صنعت گردشگری مانعی برای فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد و سودها تضمین شده است، افزود:

سرمایه‌گذاران خارجی، به‌ویژه اروپایی‌ها خیلی حساب شده، روی اصول و پس از مطالعات و ارزیابی‌های گسترده اقدام می‌کنند. به‌زعم آن‌ها، در شرایطی که وضعیت کشورهای سوریه و عراق هنوز مشخص نیست، امنیت ایران دست‌کم تا یک دهه‌ی آینده، پایدار و برای سرمایه‌گذاری مطمئن خواهد بود.

به باور او، سرمایه‌گذاران خارجی احساس کرده‌اند مردم ایران می‌خواهند از تسهیلات گردشگری بهره‌مند شوند، بنابراین تضمین‌های اولیه برای تامین سود در این بخش وجود دارد و آن‌ها مطابق چنین ارزیابی‌هایی وارد بازار ایران شده‌اند.

تاجیک سپس به فعالیت رسمی و قطعی گروه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران اشاره کرد و گفت:

هیأت‌های زیادی وارد کار شده‌اند، اما از میان آن‌ها می‌توان به پروژه‌ی تله‌کابین بهشهر با فاینانس ایتالیایی‌ها اشاره کرد که جزو سرمایه‌گذاری‌های قطعی محسوب می‌شود. علاوه‌بر این، پروژه‌ی تله کابین در جاده آمل نیز با سرمایه‌ی گروه دیگری از ایتالیایی‌ها احداث خواهد شد که زمینه‌سازی کامل برای اجرای این پروژه صورت گرفته و با اداره منابع طبیعی برای تخصیص زمین، مذاکره شده است.

تاجیک در ادامه گفت:

در منطقه‌ی نمونه گردشگری گمیشان، در سواحل بندر ترکمن، یک سرمایه‌گذار ایرانی که ۲۰۰ هکتار زمین شخصی (جزو اراضی مستثنیات) دارد، سرمایه‌گذاران تُرک را جذب کرده و قرار است با سرمایه‌ی تُرک‌ها در فاز نخست، ۶۰۰ ویلای اقامتی در این منطقه احداث شود. طبق اعلام سرمایه‌گذاران قرار است این پروژه از عید قربان آغاز شود.

این مقام مسؤول در معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت که این‌ها فقط بخشی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری با فاینانس و سرمایه‌های خارجی است که اجرای آن‌ها قطعی شده و ما امیدواریم سریع‌تر به نتیجه برسند. هرچند روند موجود نشان می‌دهد، سرعت پیشروی سرمایه‌گذاری‌های خارجی به نسبت بیشتر است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه