اهدای کوه به فنلاند در صدمین سالگرد استقلال کشور

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان جمعه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۰
اهدای کوه به فنلاند در صدمین سالگرد استقلال کشور

در صدمین سالگرد استقلال کشور فنلاند، دولت نروژ تصمیم گرفته هدیه‌ای تاریخی به این کشور بدهد. همراه کجارو باشید تا ماجرای این جا به جایی کوه را بخوانید.

در ستایش صدمین سالگرد استقلال فنلاند از روسیه، نروژ تصمیم دارد پیشکشی تاریخی به همسایه‌اش بدهد.

در دهه ۱۹۷۰ زمانی که مرز میان فنلاند و نروژ مشخص شد، مرز از میان رشته‌کوه‌های هلتی (Halti mountain range) عبور کرد و انتهای آن درست قبل از قله‌ی Hálditšohkka قرار گرفت. اکنون مسوولان امر می‌خواهند این مرز را جا به جا کنند تا قله‌ی کاملی در فنلاند قرار بگیرد.

در حال حاضر بلندترین نقطه در فنلاند، ۱۳۲۴ متر در کوه Hálditšohkka است. با ۴۰ متر جا به جایی مرز، مرز فنلاند بعد از کوه قرار می‌گیرد و بلندترین نقطه‌ی این کشور ۷ متر از شرایط فعلی بلندتر خواهد شد.

در عین حال نروژ چیزی از دست نخواهد داد. در کوه هلتی (Mount Halti) دو قله وجود دارد: یکی از آن‌ها روی مرز قرار دارد و دیگری یک کیلومتر داخل مرز نروژ است. قله‌ی دوم ۳۰ متر بلندتر است. بلندترین قله در نروژ از هر دو قله‌ی کوه هلتی بلندتر است. کوه Galdhøpiggen در جنوب نروژ ارتفاعی حدود ۲۴۷۰ متر دارد که مرتفع‌ترین کوه در اسکاندیناوی است.

ایده‌ی جا به جایی مرز از طرف یک متخصص ژئوفیزیک به نام Bjørn Geirr Harsson مطرح شد. هارسون در دهه ۱۹۷۰، زمانی که بر فراز کوه هلتی پرواز می‌کرد سردرگم بود. او در جولای ۲۰۱۵ به وزیر امور خارجه درخواستی نوشت و پیشنهاد کرد که به عنوان پیشکشی به فنلاند، مرز را جا به جا کنند.

هارسون می‌گوید:

مرزی که در دهه ۱۷۵۰ تنظیم شد از نظر ژئوفیزیکی غیرمنطقی است. این مرز غیرمنصفانه نیز هست؛ چرا که باعث شده بلندترین نقطه در فنلاند کمتر از یک قله‌ی کامل باشد.

طبق گفته‌ی هارسون، تغییر مرز برای نروژ «به‌ندرت قابل‌توجه» است. تنها ۲۳ کیلومتر مربع از خاک نروژ کم می‌شود اما باعث می‌شود فنلاندی‌ها بسیار شاد شوند.

تاکنون مردم هر دو کشور حامی این ایده و موافق آن هستند. البته در کنار آن‌ها جامعه‌ی بومی سامی قرار دارند که ادعا می‌کنند زمین متعلق به هیچ یک از کشورها نیست و در عوض به گوزن‌های خود اجازه می‌دهند آزادانه در آن منطقه گردش کنند.

 نظر شما در مورد این هدیه‌ی تاریخی چیست؟

مطالب مرتبط:

منبع Travel&Leisure

دیدگاه