‌ارائه خدمات تعمیر و نگهداری‌ هواپیما به ایرلاین‌های خارجی در فرودگاه امام

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
‌ارائه خدمات تعمیر و نگهداری‌ هواپیما به ایرلاین‌های خارجی در فرودگاه امام

موضوع تعمیر و نگهداری ناوگان هوایی کشور امر ضروری است و وقتی یک شرکت هواپیمایی AOC یا صلاحیت دارا بودن ایرلاین را اخذ می‌کند، پس از آوردن خلبان و هواپیما به ایرلاین خود، باید موضوع تعمیر و نگهداری ناوگان را پیگیری کند.

در حال حاضر در فرودگاه امام خمینی (ره) ۳ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، آسمان و ماهان خدمات صفر تا ۱۰۰ چک‌های مختلف هواپیما‌ را ارائه می‌دهند؛ امروز در فرودگاه امام خمینی (ره) تعمیرات سنگین چک A و چک‌های C روی هواپیماها انجام می‌شود؛ چک‌‌ A چک‌های کوتاه مدت هواپیما و چک‌‌ C چک‌های سنگین در فواصل یک تا چهار ماه است؛ ‌در این آشیانه‌های تعمیر و نگهداری‌ چک‌های سنگین، تعویض موتور و تعویض ارابه فرود هواپیما انجام می‌شود.

بنابر اذعان کارشناسان صنعت حمل‌ونقل هوایی، اگر کمپانی‌هایی نظیر ایرباس و بوئینگ آماده فروش هواپیما آن هم به تعداد زیاد به ایران می‌شوند، به‌دلیل آن است که کارشناسان داخلی صنعت حمل‌ونقل هوایی سال‌ها این دو مدل هواپیما را در شرایط تحریم و بدون قطعه به‌طور ایمن پرواز داده‌اند و این خود اعتباری برای کمپانی‌های سازنده محسوب می‌شود که هیچ حادثه‌ای برای هواپیماهای آن‌ها رخ نداده است.

به همین دلیل است که اگر امروز ‌قراردادهای بزرگ فروش هواپیما با ایران امضاء می‌شود، به‌دلیل شناخته شدن تخصص کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی ایران در دنیا است.

‌در حال حاضر کارشناسان صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران در بخش‌های مختلف صنعت در رتبه‌های برتر دنیا قرار دارند، حتی کمپانی‌هایی نظیر بوئینگ و ایرباس نیز در تست هواپیماهای تازه تولید از خلبانان ایرانی استفاده می‌کنند.

امروز کارشناسان داخلی صنعت امکان انجام انواع تعمیرات و چک‌ها از صفر تا ۱۰۰ را روی هواپیماها دارند و تنها مشکل اصلی، نبود قطعه است؛ طبق اذعان کارشناسان صنعت‌ پس از شرایط برجام، تأمین قطعه برای ایرلاین‌ها حتی مشکل‌تر هم شده است و کارخانجات سازنده هواپیما ارتباطات خود را با دارندگان محصولات خود در ایران قطع کرده‌اند، در حالی که طبق قانون درصدی بالایی از رقمی که بابت فروش هواپیما دریافت می‌شود‌، مربوط به خدمات پس از فروش و ارتباط سازنده با دارندگان هواپیما تا پایان عمر هواپیما است.

به هر حال شرایط تحریم که طبق اذعان کارشناسان حمل‌ونقل هوایی پس از برجام افزایش یافته است، موجب شده است، همچنان دسترسی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به قطعه هواپیما سخت‌تر شود.

در این شرایط به‌دلیل عدم امکان تأمین قطعه هواپیما به‌دلیل تحریم، برخی هواپیماها گراند شده و از قطعه آن‌ها در هواپیمای مشابه استفاده می‌شود‌.

بنابراین گزارش کمپانی سازنده هواپیما دقیقا تعداد هواپیمای ساخته شده توسط خود را در دنیا می‌شناسد، و به‌عنوان مثال اگر کشوری مثل ایران تحت تحریم آن‌ها باشد، به تعداد هواپیماهای موجود در دنیا منهای تعداد هواپیماهای موجود در ناوگان داخلی ایران، قطعه تولید می‌کنند، بنابراین حتی تهیه قطعه از بازار سیاه هم برای ایرلاین‌های ایرانی مشکل است.

کمپانی‌های سازنده هواپیما موظف هستند ۲۴ ساعته و آنلاین همه هواپیماهای تولیدی خود را در دنیا چک می‌کنند، اما به‌دلیل شرایط تحریم هیچ‌گونه خدماتی به ما نمی‌دهند و این منطقی نیست.

در حال حاضر در آشیانه‌های تعمیر و نگهداری فعال در فرودگاه امام خمینی (ره) امکان انجام هم‌زمان گراند و چک بیش از ۲۰ فروند هواپیما‌ وجود دارد.

موتور هواپیما

طبق اذعان کارشناسان صنعت، هزینه تعمیرات متوسط یک فروند هواپیما ۶۵ یورو در هر ساعت است، در حالی که با تلاش متخصصان داخلی، اجرای این تعمیرات در داخل در کنار توجه به ‌ایمنی، هزینه‌‌ها را بسیار کاهش داده است.

‌‌امروز در بخش صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران، کارشناسان حرفه‌ای داریم که توانایی این را دارند که صفر تا ۱۰۰ تعمیرات و چک‌های هواپیمایی نظیر ایرباس ۳۱۰ و ۳۲۰ را انجام دهند، در حالی که در کشوری نظیر قطر و امارات فقط مدیرعامل ایرلاین‌ها اهل آن کشور است و همه کارشناسان از کشورهای فرانسه و آمریکا در این ایرلاین‌ها فعال هستند.

‌در حال حاضر در فرودگاه امام خمینی (ره) ایرلاین‌هایی نظیر ایرفرانس، کانادا، امارات، مالزی و بسیاری از ایرلاین‌هایی که به این فرودگاه‌ پرواز دارند، از خدمات مهندسی تعمیرات سبک و سنگین هواپیما در فرودگاه امام و از ایرلاین‌هایی نظیر ماهان و هما بهره می‌گیرند.

طبق اذعان کارشناسان صنعت، ما حتی زمانی توانایی نصب لاستیک هواپیما را روی هواپیما نداشتیم، اما امروز قادر به انجام چک‌های طولانی مدت هستیم؛ در همه جای دنیا هم کارشناسان صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران به خبرگی در این صنعت مشهور هستند.

امروز در فرودگاه امام خمینی (ره) و در آشیانه‌های تعمیر و نگهداری هواپیما، امکان خدمات‌رسانی و تعمیر و نگهداری و انجام انواع چک‌های سبک و سنگین روی هواپیماها به همه ایرلاین‌های داخلی و خارجی به همت تلاش بی‌وقفه متخصصان داخلی و البته بی‌توجهی به تحریم‌ها، وجود دارد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه