تابوت‌ های عجیب برای مردگان در غنا

زهره ملکی
زهره ملکی دوشنبه، ۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
تابوت‌ های عجیب برای مردگان در غنا

مردم شهر آکرا (Accra) در کشور غنا، سوگواری و مراسم تدفین مردگان خود را با نوعی جشن و تجلیل از فرد متوفی همراه کرده‌اند. در طی این رسم و مراسم خاص که به تازگی در این شهر رواج یافته است با ساخت تابوت‌های فانتزی رنگی براساس شغل و حرفه و همچنین علاقمندی‌های متوفی، یاد و خاطره‌ی او را گرامی می‌دارند. برای آشنایی بیشتر با این شهر و رسوم خاص آن با کجارو همراه باشید.

آکرا بزرگ‌ترین شهر و پایتخت غنا است که در سواحل اقیانوس اطلس واقع شده است. برای قبیله گا (Ga) که در شهر‌ آکرا زندگی می‌کنند، مراسم خاکسپاری علاوه بر اینکه زمانی برای سوگواری است زمان جشن و تجلیل از فرد در گذشته نیز است. مردمان قبیله‌ی گا معتقدند که فردی که می‌میرد زندگی دیگری را شروع می‌کند. آنها مراسم خود را به‌طور خاصی برگزار می‌کنند، در واقع با ساخت تابوت‌های فانتزی با رنگ‌های روشن به مردگان خود و روش زندگی‌ آنها ادای احترام می‌کنند. این رسم که تقریبا به‌تازگی در غنا مرسوم شده است اکنون به یک جاذبه‌ی گردشگری در این کشور تبدیل شده است.

تابوت فانتزی ۱

تابوت مردگان به‌گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شود که نشان دهنده‌ی ابعاد زندگی درگذشتگان باشد به‌طور مثال اگر فردی راننده بوده باشد، تابوتی به شکل اتومبیل برای او ساخته می‌شود. اگر فرد متوفی زندگی خود را در دریا گذرانده باشد و از طریق ماهیگیری امرار معاش کرده باشد، تابوتی به شکل ماهی برای او ساخته خواهد شد، همچنین برای یک خیاط زن تابوتی به شکل چرخ خیاطی ساخته خواهد شد. این تابوت‌ها که توسط نجارهایی ماهر ساخته می‌شوند در نوع خود بی‌نظیر هستند و فقط تابوت نیستند بلکه یک کار هنری نیز محسوب ‌می‌شوند.

تابوت فانتزی ۳

گاهی اوقات این تابوت‌ها نشان دهنده‌ی عادات بد و نقطه ضعف‌هایی است که افراد فوت شده در زندگی خود داشته‌اند به‌طور مثال برای کسانی که به الکل یا سیگار اعتیاد داشته‌اند تابوتی به شکل بطری یا جعبه‌ی سیگار ساخته‌ می‌شود.

تابوت فانتزی ۲

در خیابان‌های شلوغ شهر آکرا، فروشندگان بی‌شماری دیده‌ می‌شوند که تابوت‌های چوبی را به فروش می‌رسانند. این تابوت‌های چوبی که با مهارت و استادی خاصی ساخته شده‌اند به شکل‌های متفاوت از جمله چکش، ماهی، اتومبیل، تلفن همراه ، قایق و به شکل انواع حیوانات مانند پلنگ، خروس و شیر هستند. در این شهر ساخت تابوت‌های فانتزی به یک صنعت بزرگ و پرهزینه بدل شده است. ساخت یک تابوت ممکن است ۴۰۰ دلار هزینه داشته باشد که معادل درآمد یک‌ساله‌ی افراد این منطقه است.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه