۸۰ درصد نیاز هواپیماهای کشور به هواپیماهای کوتاه برد است

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
۸۰ درصد نیاز هواپیماهای کشور به هواپیماهای کوتاه برد است

بعد از آزادسازی نرخ بلیط هواپیما و شبکه پروازی رغبت شرکت‌ها به خریداری هواپیماهای کوچک و به کارگیری در فرودگاه‌های کشور بیشتر شده است که با ورود هواپیماهای کوتاه برد نیاز ۸۰درصد فرودگاه‌های کوچک برطرف می‌شود.

 پایگاه خبری راه و شهرسازی، مرتضی دهقان افزود:

تقاضا برای برقراری پروازهای کوچک و خطوط پروازی کوتاه وجود دارد و خیلی از شهرها مرتب برای برقراری این پروازها از ما درخواست داشتند اما با نرخ‌های تکلیفی برقراری این پروازها برای شرکت‌های هواپیمایی اقتصادی نبود و نرخ تمام شده را اقتصادی نمی‌دانستند.

دهقان افزود که پیش از این نرخ‌گذاری‌ها تکلیفی بود که بر همین اساس برای شرکت‌های هواپیمایی، اقتصادی نبود پروازی در شهرهای کوچک داشته باشند.

دهقان به وجود تعداد قابل‌توجه فرودگاه‌های کوچک در کشور با فاصله کم از یکدیگر اشاره کرد و گفت: میانگین فاصله‌های مسیرهای هوایی داخل کشورمان بین یک ساعت تا یک ساعت و ربع است که نیاز به این نوع هواپیما را برای پوشش پروازهای استانی یا شهر به شهر بیش از گذشته آشکار می‌کند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور به انجام مذاکره با میتسوبیشی و ای تی آر فرانسه برای خرید هواپیماهای کوچک اشاره کرد و یادآور شد:اکنون تعداد زیادی فرودگاه وجود دارد که کمتر از هفت پرواز در هفته در آن‌ها انجام می‌شود و این از نظر اقتصادی ضرر آفرین است.

دهقان عنوان کرد:

هواپیماهای بزرگ در مسیرهای استانی و شهر به شهر به ظرفیت کامل پروازی نمی‌رسند که این برای شرکت‌های هواپیمایی اقتصادی نیست. در عین حال برخی فرودگاه‌ها هستند که از نظر عملیاتی نمی‌توانند هواپیماهای بزرگ‌تر را بپذیرند مثل‌اینکه در ارتفاع واقع شدند یا طول باند کمتری دارند وبر همین اساس این نوع هواپیماها می‌تواند چیزی حدود هشتاد درصد از فرودگاه‌های ما را مورد پوشش قرار دهند.

دهقان با بیان این که پیش‌تر هواپیماهای کوچک عملیاتی داشتیم و برخی شرکت‌های هواپیمایی از آن استفاده می‌کردند گفت که بسیاری از این هواپیماها به خاطر عمر بالا غیرعملیاتی شده‌اند و امید است با ورود هواپیماهای کوچک به نیاز مردم در مناطق محروم پاسخ داده شود.

پیش از این اصغرفخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با ژاپن برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای آم آر جی خبرداده بود و افزوده بود که برای اقتصادی کردن بیش از ۶۰فرودگاه کوچک به چیزی بیش از ۲۰فروند هواپیما نیازمندیم و بر همین اساس مذاکره با ATR فرانسه برای خرید تعداد بیشتری از هواپیماهای کوچک به صورت همزمان ادامه دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه