شرایط نامناسب نمایش جام زرین کلاردشت در سالن اجتماعات

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
شرایط نامناسب نمایش جام زرین کلاردشت در سالن اجتماعات

جام زرین کلاردشت از گنجینه‌های مهم مازندران به شمار می‌رود که به‌مدت ۱۰ روز در سالن آموزش‌وپرورش کلاردشت و فضایی نامناسب نگهداری می‌شود تا علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و هنر غرب مازندران از آن دیدن کنند و دوباره به موزه ملی بازگردانده می‌شود.

سال ۱۳۱۸ هنگام پی‌کنی برای ساخت عمارت اوجابیت روی گنج تپه در روستایی به همین نام در کلاردشت، مجموعه‌ای از آثار باستانی زرین، مفرغی و سفالی یافت شد که در همان زمان به نام گنجینه کلاردشت شهرت یافت. تسلیم به خزانه بانک ملی به‌عنوان پشتوانه اسکناس، بخشی از سرنوشت این آثار باستانی کشف‌شده در آن زمان بود که پس‌ از آن در سال ۱۳۲۲ این مجموعه فاخر میراثی به موزه ایران باستان یا همان موزه ملی فعلی تحویل داده شد.

جام زرین کلاردشت، جام استوانه‌ای شکل با وزن ۲۳۵ گرم، ارتفاع ۹ سانتی‌متر و قطر دهانه ۱۱ و نیم سانتی‌متر است که به‌همراه دیگر آثار باستانی گنجینه کلاردشت از نظر قدمت با آثار باستانی مارلیک گیلان، حسن لو آذربایجان و سیلک کاشان برابری می‌کند.

کلاردشت

تپه کلار به‌عنوان باارزش‌ترین و کلیدی‌ترین محوطه باستانی در غرب مازندران است و افق‌های مهمی را پیش روی باستان‌شناسانی که به مطالعه شمال ایران و حوزه دریای خزر علاقه‌مندند، خواهد گشود و یکی از ویژگی‌های مهم این محوطه باستانی که در کمتر محوطه‌ای در کشور می‌توان نمونه آن را یافت، تداوم و پیوستگی استقرار انسان در آن، در طول قریب به شش هزار سال است.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مکاتبه با معاون اول رئیس‌جمهور در مورد تپه کلار، تصریح کرد:

وضعیت مالی دولت این اجازه را نمی‌دهد که هزینه زمین را بپردازد و معاونت سازمان جنگل‌ها می‌توانند به‌ازای چند هکتاری که در تپه کلار در اختیار اشخاص است در جایی دیگر در اختیار  آنان قرار دهند تا زمین تپه کلار آزاد شود.

 فعالیت میراث فرهنگی در اتاق شیشه‌ای

سازمان میراث فرهنگی در این شهرستان که دارای تاریخ زیادی است تنها یک اتاق شیشه‌ای را در اختیار نمایندگی این اداره قرار داده است که باید هرچه زودتر مستقل شود. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که در حال حاضر تنها در یک اتاق در فرمانداری کلاردشت مستقر است باید ساختمانی مجزا و مستقل داشته باشد.

 سرپرست کاوش‌های باستانی تپه از تهیه طرح ۱۰ ساله برای تپه کلار و کلاردشت خبر داد و خواستار حمایت مسئولان امر برای اجرایی شدن این طرح شد.

 در بررسی‌های کارشناسی قدمت فرهنگ و تمدن این شهرستان شش هزار سال تخمین زده شد که جام زرین کلاردشت بخشی از این تاریخ کهن به شمار می‌رود و این منطقه باستانی از داشتن سایت موزه برای نگهداری جام محروم است.

 

مطالب مرتبط:

منبع mehrnews

دیدگاه