آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه پنج: بلژیک

محبوبه حسنی | شنبه, ۱۹ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

مقاله مرتبط:

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

بلژیک، میدان جنگ‌ سابق اروپا، کشور آرام امروز

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. بلژیک یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با ایتالیا، ایرلند جنوبی و سوئد در گروه پنجم رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این کشور بی‌نظیر آشنا می‌شویم.

بلژیک کشوری است در اروپای غربی که پایتخت آن بروکسل است. مردم این کشور به سه زبان فرانسوی، آلمانی و هلندی صحبت می‌کنند و واحد پول آن‌ها یورو است. بروکسل شهری است که در مناسبات مختلف اروپا و حتی جهان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. ولی اهمیت بلژیک به همین جا ختم نمی‌شود و این کشور زیبا حداقل ارزش یک بار دیدن را دارد.

پیشینه

نام بلژیک از گاولیا بلژیکا گرفته شده که به‌عنوان اسم مناطق گل‌نشین شناخته می‌شد. پیش تر هلند و لوکزامبورگ نیز جزو خاک بلژیک یا اتحاد بنلوکس بوده‌اند. بلژیک کشوری است که سرگذشت پر پیچ و خمی داشته و سال‌ها درگیری‌های زیادی را به خود دیده است. زمانی رومی‌ها و زمانی آلمانی‌ها بر این سرزمین حکمرانی می‌کردند. بلژیک سرانجام در قرن ۱۶ میلادی توانست استقلال خود را از اسکاندیناوی اعلام کند و جالب است بدانید از سال‌های ۱۵۶۸ تا ۱۶۴۸ میلادی، ۸۰ سال جنگ در این کشور برقرار بوده است.

بلژیک سال ۱۸۳۰ میلادی انقلاب بزرگی را به خود دیده است که در جریان آن کاتولیک‌ها توانستند استقلال خود را به دست آورند و بلژیک به حکومتی بی‌طرف تبدیل شد. بلژیک بعد از حمله‌ی شدید آلمانی‌ها در سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ به‌مدت ۵ سال دوباره به تصرف آلمان‌ها درآمد، اما بعد از جنگ جهانی دوم، بلژیک عضو رسمی ناتو شد، ولی بعد از آن نیز همچنان فرازونشیب‌های زیادی بر این کشور حاکم بوده است. به کشور بلژیک لقب میدان جنگ اروپا را داده‌اند.

پرچم

پرچم بلژیک یک نمونه‌ی مستطیلی با سه رنگ سیاه، طلایی و قرمز است که به‌صورت عمودی قرار گرفته‌اند و تنها تفاوت آن با پرچم آلمان این است که در پرچم ژرمن‌ها این سه رنگ به‌صورت افقی چیده شده‌اند. گفته می‌شود رنگ‌های این پرچم از نمونه‌ی آلمانی گرفته شده و نوع قرارگیری عمودی آن نیز بر اساس پرچم فرانسه است.

شعار ملی بلژیک این است: «یکپارچگی نیرومندی است». این کشور به‌دلیل مشکلاتی که همواره در متحد کردن مردم داشته تلاش کرده تا با پرچم رسمی و واحد خود بتواند اتحاد ملی را حفظ کند. بلژیک تا امروز پرچم‌های مختلفی بر اساس سه رنگ سیاه، طلایی و قرمز داشته است.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

بلژیک کشوری در اروپای غربی است که ۳۰ هزار و ۵۸۲ کیلومتر مربع وسعت دارد و جمعیت آن به ۱۱ میلیون نفر می‌رسد. بلژیک از شمال با هلند، از جنوب با فرانسه و لوکزامبورگ، از شرق با آلمان و از غرب با دریای شمال مرز مشترک دارد و یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

بلژیک به سه منطقه‌ی کلی فلات مرکزی، کوه‌های آردن و دشت ساحلی تقسیم می‌شود. آب و هوای این کشور معتدل و دریایی است. گرچه می‌توان در برخی نقاط آب و هوای کوهستانی را نیز مشاهده کرد. شهرهای بلژیک در سه ناحیه فلاندرز، والونی و منطقه‌ی بروکسل قرار می‌گیرند که این تقسیم‌بندی بر اساس نوع زبان آن‌ها است.

حکومت

بلژیک نیز مانند سوئد و انگلستان به‌صورت مشروطه سلطنتی اداره می‌شود و دارای دو مجلس سنا و شورا است. مجلس سنا از سناتورهای رده‌بالا و نمایندگان انجمن‌ها و مجلس شورا از بین افراد کاندید تشکیل شده است. رای‌ دادن در بلژیک کاملا اجباری است. دولت فدرال بلژیک از سوی پادشاه مشخص می‌شود، ولی مجلس شورا باید به آن رای اعتماد بدهد.

با اینکه شاه نفر اول کشور است، ولی تمام امور مملکت از سوی نخست‌وزیر و مجالس اداره می‌شود. دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی قانون اساسی بلژیک بعد از اصلاحات تصویب شده است.

جاذبه‌های گردشگری بلژیک

بروکس پایتخت بلژیک و مرکز اصلی جاذبه‌های گردشگری این کشور است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اما شهرهای دیگر مثل خنت، بروژ یا لوون را نمی‌توان فراموش کرد. بلژیک کشوری است که هم دوستداران تاریخ و هم عاشقان جاذبه‌های طبیعی می‌توانند از سفر به آن لدت ببرند. بی‌شک در شرایط فعلی بلژیک می‌تواند مقصد خوبی برای سفر باشد، گرچه مدتی است تهدید داعش را بالای سر خود می‌بیند.

میدان اصلی بروکسل (Grand Place یا Grote Markt)

میدان مرکزی بروکسل یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت بلژیک است که اطراف آن می‌تون تالار شهر، موزه‌ی شهر بروکسل و ساختمان‌های بی‌نظیر دیگری را تماشا کرد که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. این فضای ۶۸ در ۱۱۰ متر مربع جزو میراث فرهنگی یونسکو به شمار می‌رود و قطعا می‌تواند جزو اولین مقاصد گردشگری شما در بروکسل و بلژیک باشد.

کلیسای جامع سنت مایکل و سنت گودولا (Cathedral of St Michael and St Gudula)

کلیسای جامع سنت مایکل و سنت گودولا یکی از کلیساهای کاتولیک از زمان رومی‌ها در بروکسل است که از سال ۱۹۶۲ میلادی به بعد به‌عنوان کلیسای جامع شناخته می‌شود. تاریخچه صومعه‌ی سنت مایکل که بعدها با کلیسا جایگزین شده به قرن ۹ میلادی برمی‌گردد.

اتمیوم (Atomium)

این بنای جذاب و دیدنی در شهر بروکسل توسط مهندسی به نام آندره واترکِین و معماری به نام جین پولاک برای نمایشگاه اکسپو ۵۸ بروکسل در سال ۱۹۵۸ میلادی طراحی و ساخته شده است. این بنا 9 کره از فولاد ضد زنگ دارد که قطر هرکدام ۱۸ متر است و شکل آن مربوط به کریستال آهن است که ۱۶۵ میلیارد بار بزرگ‌تر شده است.

موزه هنرهای زیبا (Royal Museum of Fine Arts of Belgium)

موزه‌ی هنرهای زیبای بلژیک در بروکسل واقع شده و شامل شش موزه می‌شود که دو موزه در ساختمان اصلی قرار دارد. در این موزه‌های بیش از ۲۰ هزار اثر نفیس شامل نقاشی، مجسمه و انواع طراحی نگهداری می‌شود که پیشنیه‌ی آن‌ها از قرن ۱۵ میلادی تا قرن معاصر است. اگر از علاقه‌مندان نقاشی‌های ناب و کمیاب هستید به این موزه سر بزنید.

قلعه گرانونستین (Gravensteen Castle)

این قلعه در منطقه‌ی خنت قرار دارد و قدمت آن به قرون‌وسطا برمی‌گردد. زمان ساخت این قلعه به سال ۱۱۸۰ میلادی برمی‌گردد که توسط کونت فیلیپ ساخته شده و معنی اسم این قلعه به هلندی یعنی قلعه‌ی کونت‌ها. سال ۱۸۸۵ میلادی شهر خنت قلعه را تصاحب کرده و پروژه‌ی نوسازی آن آغاز شده و شکل فعلی آن نسبت به نقشه‌ی قدیمی تغییراتی داشته است.

ناقوس خنت (Belfry of Ghent)

این ناقوس ۹۱ متری یکی از سه برج قرون‌وسطایی در مرکز شهری قدیمی خنت است و دو برج دیگر به کلیسای جامه سنت باوو و سنت نیکولاس تعلق دارد. این ناقوس بلندترین نمونه در بلژیک است که از بالای آن می‌توان نمایی زیبایی از شهر را مشاهده کرد. این برج ناقوس در میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است.

پیست فرمول یک Circuit de Spa Francorchamps

پیش موتورسواری و فرمول یک گرند پری بلژیک و مسابقات ۲۴ ساعته Spa 24 Hours یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های این کشور است که تمامی رویدادهای مربوط به باشگاه فولکس واگن نیز در آن انجام می‌شود. این پیست در سال ۱۹۲۰ توسط Jules de Thier و henri Langlois Van Ophem طراحی شده است.

دره موس (Meuse Valley)

یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین جاذبه‌های طبیعی کشور بلژیک دره‌ی موس است که در جنوب این کشور قرار گرفته و یکی از بهترین مناطقی است که می‌توانید ساعت‌ها در آنجا استراحت کنید و از دیدن زیبایی طبیعت لذت ببرید. پوشش گیاهی زیبا، دریاچه‌ی بی‌نظیر، بناهای تاریخی و نماهای خاطره‌انگیز، همه و همه شما را به یک ضیافت طبیعی می‌خواند.

کلیسای سنت پیتر (Saint Peter's Church)

کلیسای زیبا و باشکوه سنت پیتر در مرکز شهر لوون قرار دارد و در کنار میدان اصلی شهر واقع شده است. از نظر معماری این بنا بسیار زیبا و یکی از بهترین نمونه‌های زمان گوت‌ها است. این موزه مرکز هنرهای مذهبی است و نقاشی‌های با ارزشی چون شام آخر در آن دیده می‌شود. هیچ‌وقت بازدید از این موزه‌ی زیبا را در سفر به بلژیک از دست ندهید. این کلیسا یکی از مهم‌ترین کلیساهای کشور بلژیک است که گردشگران زیادی به دیدن آن می‌روند.

تالار شهر لوون (Leuven Town Hall)

همان اندازه که تالار شهر بروکسل زیبا است، تالار شهر لوون نیز بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است. این ساختمان با عظمت نیز در کنار میدان اصلی یا Grote Markt قرار گرفته و در اواخر دوران گوت‌ها بین سال‌هی ۱۴۴۸ تا ۱۴۶۹ میلادی ساخته شده و به‌دلیل معماری زیبا با جزئیات دقیق شهرت زیادی پیدا کرده است.

رژیم غذایی و بهترین غذاهای بلژیک

شاید کمتر پیش بیاید که به بلژیک سفر کنید ولی اگز این اتفاق برای شما رخ داد، سعی کنید شانس خود را از دست ندهید و غذاهای خوشمزه و جذاب این کشور را امتحان کنید. غذاهای این کشور نیز مانند سرنوشت بلژیک اوضاع عجیبی دارد!

Chicon Au Gratin

گراتین سیب‌زمینی یکی از غذاهای پرطرفدار بلژیکی‌ها است که از تکه‌های سیب‌زمینی، گوشت ران خوک، سس مخصوص و پنیر پیتزای آب شده تهیه می‌شود، البته می‌توان از سبزیجات و افزودنی‌های دیگر نیز برای خوشمزه شدن آن استفاده کرد.

Moules-Frites

به اعتقاد بلژیکی‌ها شاید هیچ ترکیبی بهتر از یک ظرف صدف با یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ‌کرده بلژیکی نباشد؛ ترکیبی که مردم بلژیک با علاقه‌ی زیاد تا انتها آن را میل می‌کنند.

Boudin Blanc

این غذا در واقع سوسیس سفیدی است که از شیر درست شده است و برخلاف تصور شما و برخلاف دیگر سوسیس‌ها طعم بی‌نظیری دارد. معمولا این سوسیس به‌صورت گریل یا سرخ‌ شده همراه با سیب‌زمینی یا کمپوت سیب خورده می‌شود.

Stoemp

اگر فکر می‌کنید سیب‌زمینی پوره شده خوشمزه است، وقتی Stoemp را امتحان کنید نظر شما عوض خواهد شد. این غذا فوق‌العاده است. سیب‌زمینی‌هایی که به‌صورت کرمی در آمده‌اند همراه با هویج و تره‌فرنگی عالی می‌شوند.

Filet Americain

فیله آمریکایی در واقع شبیه استیک تارتار است با این تفاوت که ساده‌تر آماده می‌شود. این غذا از گوشت گوساله با سس آمریکایی تهیه شده و همراه با سیب‌زمینی و نان سرو می‌شود. سس آمریکایی ترکیبی از کچاپ، پیاز، جعفری، مایونز، کپر و کرفس است.

فوتبال

شاید تا چند سال قبل فوتبال بلژیک شرایط پر نوسانی داشت و نمی‌توانست همواره خود را یک مدعی تراز اول معرفی کند، اما طی سال‌های اخیر و با ظهور نسل طلایی این کشور، بلژیک توانسته حتی به رتبه‌ی اول و دوم رنکینگ فیفا برسد و توانایی‌های فوتبالی خود را بیش از پیش نشان دهد. فدراسیون این کشور سال ۱۸۹۵ تاسیس شده و رسما در سال ۱۹۰۴ به عضویت فیفا در آمده است.

جان سیلمنس با ۹۶ بازی ملی و برنارد وورهوف و فن هیمست مشترکا با ۳۰ گل زده بهترین بازیکنان بلژیک هستند. ناگفته نماند تیم فوتبال بلژیک تا امروز ۱۱ بار در جام‌جهانی و ۵ بار در جام ملت‌های اروپا حاضر بوده که در سال ۱۹۸۶ به‌عنوان تیم چهارم جام جهانی و در سال ۱۹۸۰  میلادی به‌عنوان نایب قهرمان مسابقات یورو معرفی شده است.

بازیکنانی چون کورتوآ، مینیوله، کمپانی، فرتونگن، فن‌بویتن، ویتسل، فلینی، دبروین، آزارد، مرتنز و ناینگولان بازیکنانی هستند که نسل فعلی و قدرتمند بلژیک را تشکیل می‌دهند. این تیم در مسابقات یورو ۲۰۱۶ فرانسه با وجود نمایش بسیار خوب و در حالی که بسیاری این تیم را مدعی قهرمانی می‌شناختند، با نتیجه ۳-۱ مقابل ولز شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه