اتحادیه آفریقا به آینده‌ای بدون مرز امیدوار است

رکسانا  زارع نعمتی
رکسانا زارع نعمتی یکشنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۵
اتحادیه آفریقا به آینده‌ای بدون مرز امیدوار است

اتحادیه آفریقا برنامه دارد تا درها را بگشاید. در حالی که سفر بدون ویزا در اتحادیه اروپا به چالش کشیده شده است، بخشی دیگر از جهان در حال برداشتن قدم‌های اولیه برای سفر بدون مرز است. با کجارو همراه باشید.

 

اتحادیه آفریقا برنامه دارد تا پاسپورت‌های معمولی الکترونیک را تا سال ۲۰۱۸ در میان تمام شهروندان آفریقایی پخش کند که به آن‌ها دسترسی بدون ویزا به‌تمامی ۵۴ کشور اتحادیه را ارائه می‌کند.

این پروژه که «سمبلیک و قابل‌توجه» (Symbolic and significant) نام دارد به‌سمت آفریقایی «یک‌پارچه و متحد» قدم برمی‌دارد که ماه گذشته طی گردهمایی اتحادیه آفریقا در روآندا مطرح شد. به گزارش سی ان ان، پاسپورت‌های اتحادیه اروپا، ابتداع به سران کشورها و مقامات ارشد دولتی ارائه می‌شود.

طبق شاخص باز بودن ویزای امسال آفریقا، حدود ۵۵ درصد از آفریقایی‌های برای سفر به دیگر کشورهای آفریقایی نیازمند ویزا هستند. تا سال ۲۰۶۳، اتحادیه آفریقا هدف دارد تا «قاره‌ای بدون مرز» بسازد، اما اکنون تنها ۱۳ کشور مرزهای خود را برای تمامی آفریقایی‌ها باز کرده‌اند. در مقایسه، آمریکایی‌ها می‌توانند بدون نیاز به ویزا یا دریافت ویزا هنگام ورود، به ۲۰ کشور آفریقایی سفر کنند.

با متصل کردن کشورهای آفریقایی، هدف این قانون این است که به توسعه‌های تجاری و اقتصادی-اجتماعی برسد. کشورهایی که هم‌اکنون روند دریافت ویزا را بهبود بخشیده‌اند (شامل روآندا، اوگاندا و سیشل) شاهد رشد ارقام سفر در کنار اشتغال، صادرات و سرمایه‌گذاری بوده‌اند.

با یک چشم روی مزایای به دست آمده از توافق شنگن (رشد توریسم و تجارت) اتحادیه آفریقا وعده می‌دهد که حداقل در یک بخش از جهان، سفر بدون پاسپورت از بین نرفته است.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه