تور مجازی: آبشار ویکتوریا

سارا کرایی | سه شنبه, ۲۹ تیر ۹۵ ساعت ۲۲:۱۵

آبشار ویکتوریا یکی از زیباترین مکان‌های طبیعی دنیاست. اگر آبشار ویکتوریا و نحوه‌ی اکتشاف آن برایتان یک معماست در این مطلب از تور مجازی با کجارو همراه باشید.

ویکتوریا یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های آفریقا و منحصربه‌فردترین آبشارهای دنیاست. رودخانه‌ی زامبزی در مسیر خود به پرتگاهی باریک به ارتفاع ۱۰۰متر سرازیر می‌شود و این‌گونه آبشار ویکتوریا شکل می‌گیرد. ویکتوریا تنها آبشار دنیاست که بیش از یک کیلومتر عرض و ۱۰۰ متر عمق دارد.

آبشار ویکتوریا 

صدای جوش‌وخروش ویکتوریا را می‌توان از ۴۰ کیلومتری شنید و قطرات آبی که در اثر پاشیدن تا ارتفاع ۴۰۰ متری بالا می‌روند از فاصله‌ی ۶۰ کیلومتری به وضوح دیده می‌شوند. 
آبشار ویکتوریا

همین قطرات آب سبب به وجود آمدن رنگین‌کمان‌هایی بسیار زیبا می‌شود که در اثر بازتاب نور ماه در قطرات آب (نه نور خورشید) هستند و به رنگین کمان ماه یا ماه‌کمان معروف‌اند. ماه‌کمان‌ها به‌دلیل شدت پایین‌ نور ماه همیشه خفیف‌تر از رنگین کمان‌های معمولی‌اند. تشخیص رنگ‌های این رنگین‌کمان‌ها برای انسان کمی دشوار است و اغلب این ماه‌کمان‌ها به سفیدی می‌زنند. اما در عکس‌هایی با اکسپوژر بالا رنگ‌ها کاملا قابل‌مشاهده‌اند. 

آبشار ویکتوریا 

در سال ۱۸۵۵، دیوید لیوینگ‌استون، پزشک و مبلغ مذهبی بریتانیایی، این آبشار را کشف کرد و به افتخار ملکه ویکتوریا نام آن را ویکتوریا نهاد. محلی‌ها، اما، به این پدیده‌ی خلقت “Mosi-oa-Tunya" (مه‌ای که می‌غرد) می‌گفتند و از نزدیک شدن به آن وحشت داشتند. لیوینگ‌استون اولین اروپایی بود که موفق به عبور از جنوب تا شمال قاره‌ی سیاه (قاره‌ی آفریقا) شده است. او و گروهش را که برای تبلغ مسیحیت راهی این سفر شده بودند، ۳۰۰ نفر از جنگجویان یکی از قبایل آفریقایی همراهی می‌کردند، اما از میان آن‌ها، تنها دو نفر شهامت نزدیک شدن به ویکتوریا را داشتند.

لیوینگ‌استون چندان از کشف خود خرسند نشد، چون مانع از ادامه‌ی تبلیغات مذهبی آن‌ها شده بود. تا سالیان سال، هیچ کس به بازدید از آبشار ویکتوریا نمی‌رفت. اما امروزه این مکان به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است و محلی‌های ساکن زامبیا و زیمباوه دست از ترس خود برداشته‌اند و صنعت گردشگری را در این محل رونق داده‌اند.

آبشار ویکتوریا 

در فصول کم آب (از سپتامبر تا دسامبر) سطح آب رودخانه زمبازی به حدی کاهش می‌یابد که می‌توان بیشتر نقاط آن‌ را با پای پیاده طی کرد. اما، در فصول دیگر ویکتوریا همچنان پرقدرت می‌غرد.

آبشار ویکتوریا

یکی از سرگرمی‌های جالب در آبشار ویکتوریا که بسیاری از گردشگران از آن بی‌اطلاع‌اند، استخری طبیعی به عرض ۱۰ متر است که درست در کنار یک صخره و در نزدیکی جزیره‌ی لیوینگ‌استون قرار دارد و راه باریکه‌ای آن را از پرتگاه عمیقی جدا می‌سازد. تعجبی ندارد که این مکان را استخر شیطان می‌نامند.

آبشار  ویکتوریا

گردشگرانی که فرصت شنا کردن در این استخر را پیدا می‌کنند، شدت فشار آبی را که از ارتفاع ۱۰۰ متری به پایین می‌آید در همان نزدیکی احساس می‌کنند. این استخر در فصل‌های پرآب بسته است، چون ممکن است گردشگران در اثر فشار آب به درون پرتگاه کشیده شوند.

ویکتوریا بلندترین آبشار جهان نیست و نمی‌توان ارتفاع ۱۰۰ متری آن را با آبشار بلند انجل (tall Angel) ونزوئلا که ۹۷۹ متر ارتفاع دارد مقایسه کرد. اما بانجی جامپینگ پل ویکتوریا میان گردشگران بسیار محبوب است. کسانی را که تمایل به پرش دارند با یک طناب ارتجاعی می‌بندند تا با پریدن به‌سمت پایین لذت یک سقوط آزاد استثنایی را تجربه کنند. طناب تا نزدیکی آب کش می‌آید و پس از اینکه ده‌ها بار عقب و جلو رفت، در نهایت، فرد را به‌سمت بالا می‌کشند. 

شاید این تجربه بسیار هیجان‌انگیز باشد، اما به شما پیشنهاد می‌کنیم امن‌ترین راه برای لذت بردن از زیبایی‌های آبشار ویکتوریا را انتخاب کنید و شما را به دیدن این تصاویر پانورامای شگفت‌انگیز دعوت می‌کنیم. امیدورایم لذت ببرید.

تصویر پانوراما

برای دیدن تورهای مجازی خاص‌ترین نقاط دنیا صفحه مخصوص آن را در کجارو دنبال کنید.

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia airpano

دیدگاه