مرمت هتل آپادانا در تخت جمشید

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
مرمت هتل آپادانا در تخت جمشید

مرمت هتل آپادانا به‌صورت بسیار تخصصی انجام شده است. این هتل مجموعه‌ای است که سال ۳۴ افتتاح شده و قطعا با پیر شدن بنا نیاز به مرمت اصولی داشت. به همین منوال امیدواریم که بخش خصوصی بتواند بقیه ظرفیت‌های تخت جمشید را نیز مانند هتل آپادانا احیاء کند.

به نقل از روابط عمومی صندوق احیای آثار تاریخی، حسن سیادتان گفت:

سال‌ها بود که به‌دلیل اهمیت مجموعه تخت جمشید به این فکر بودیم که هتل آپادانا و هتل داریوش را در این مجموعه و همین طور چادرهای اقامتی متعلق به سال ۱۳۵۰ را به‌وسیله بخش خصوصی احیاء کنیم تا فضای تخت جمشید از خشکی فعلی بیرون بیاید و تبدیل به یک فضای توریستی شود.

این فعال صنعت گردشگری اضافه کرد که الان در هتل آپادانا بعد از سال‌ها به روی گردشگران گشوده می‌شود اما ما در همین مجموعه هتل داریوش را هم داریم که ۳۷ سال است درهای آن روی گروه های توریستی و حتی ایرانی بسته است و حالت متروکه پیدا کرده است.

وی گفت که ما با احیاء این دو هتل و بر پا کردن چادرهای تشریفاتی که از سال ۱۳۵۰ اینجا هستند می‌توانیم فضای بهتری برای توریست ها ایجاد کنیم.

سیادتان با اشاره به اینکه جامعه هتلداران فارس از قبل به‌دنبال احیاء هتل آپادانا بود، توضیح داد: 

می‌توانیم مدعی شویم که مرمت هتل آپادانا به‌صورت بسیار تخصصی انجام شده است. این هتل مجموعه‌ای است که سال ۳۴ افتتاح شده و قطعا با پیر شدن بنا نیاز به مرمت اصولی داشت. به همین منوال امیدواریم که بخش خصوصی بتواند بقیه ظرفیت‌های تخت جمشید را نیز مانند هتل آپادانا احیاء کند.

رئیس جامعه هتل‌ داران استان فارس افزود: 

زمانی که هتل آپادانا را تحویل گرفتیم، تبدیل به ویرانه شده بود. چراکه قبل از آن به‌صورت کاملا غیر اصولی روی آن کار شده بود. بنابراین خیلی از متخصصان معتقد بودند که احیاء این بنا بسیار سخت است. اما به هر حال ما توانستیم در مدت کمتر از ۹ ماه این کار را انجام دهیم و تا اینجا مبلغی معادل یک میلیارد تومان در این مجموعه هزینه شده که هنوز هم هزینه‌های دیگری برای راه‌اندازی کافی شاپ و رستوران سنتی و امثال اینها دارد.

وی تصریح کرد که احیاء هتل آپادانا توسط جامعه هتلداران بیشتر از ابعاد مادی دارای وجوه فرهنگی است و به خاطر علاقه مجموعه به شانیت ایرانی و بناهای باستانی منطقه انجام شده است. به هر حال گردشگر نیاز دارد که بعد از بازدید از مجموعه تخت جمشید به یک جای مناسب برای استراحت و تجدید قوا در همان نزدیکی بر گردد که چنین مجموعه‌ای اینجا وجود نداشت.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه