زیباترین سالن‌ های تئاتر جهان

سعیده خلیلی‌صفا | چهار شنبه, ۱۳ مرداد ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

سالن‌‌های تئاتر در اقصی نقاط جهان علاوه بر این‌که محلی برای اجرای شاخه اصلی هنر هفتم هستند، به لحاظ معماری نیز آثار ارزشمند و زیبایی به شمار می‌روند. برای آشنایی با برخی از زیباترین سالن‌های تئاتر در اقصی نقاط جهان در ادامه مطلب همراه کجارو باشید.

تئاتر مادر هنر هفتم محسوب می‌شود و سالن تئاتر نیز محل عرضه آثار بزرگ ادبی در قالب نمایش به مشتاقان آن است؛ به عقیده اندرو لوید وبر (Andrew Lloyd Webber) تماشای تئاتر توام با هیجانی وصف‌ناپذیر در این سالن‌های باشکوه است. در واقع آنچه که بر جذابیت این سالن‌ها اعم از سالن تئاتر نئو باروک ویسبادن یا خانه اپرای فوق مدرن گوانگ‌ژو می‌افزاید، معماری بی‌نظیر آن‌ها است.

۱. تئاتر بزرگ لا فنچه (Teatro La Fenice) - ونیز، ایتالیا

زیباترین تئاترهای جهان

خانه اپرای ونیز علاوه بر معماری باشکوه و بی‌نظیرش، دارای تاریخچه پرباری است. این مکان فرهنگی از زمان تاسیس، سال ۱۷۹۲، تاکنون میزبان آهنگسازان بزرگی مانند جوزپه وردی (Verdi)، جواکینو روسینی (Rossini)، وینچنتزو بلینی (Bellini)، گائتانو دونیزتی (Donizetti) و ایگور استراوینسکی (Stravinsky) بوده است. البته این مکان با توجه به قدمت چند صد ساله از آسیب‌ها متعدد از جمله آتش‌سوزی سال ۱۹۹۶ در امان نمانده، ولی همچنان برای آغاز فصل ۲۲۳ام آماده است.

۲. سیبون (Seebühne) - برگنتس، اتریش

زیباترین تئاترهای جهان

سیبون در زبان آلمانی به معنی «صحنه روی آب» است و این وجه تسمیه به دلیل صحنه شناور این تئاتر بر روی آب است. برای نخستین بار در سال ۱۹۴۶ فستیوال برگنتس در دریاچه کنستانس (دریاچه بودن) آغاز به کار کرد و در سال ۱۹۵۰ صحنه تئاتر آن بنا شد. در حال حاضر، سالن تئاتر سیبون میزبان نمایش‌های متعددی از جمله فلوت سحرآمیز (The Magic Flute) و داستان وست ساید (West Side Story) است. مهم‌ترین ویژگی این تئاتر دکورهای عظیم آن است که همگی بر روی آب نصب می‌شوند.

۳. تئاتر وینتر گاردن (The Winter Garden Theatre) - تورنتو، کانادا

زیباترین تئاترهای جهان

این سالن بخشی از مجموعه فرهنگی در کانادا است که شامل دو سالن تئاتر است؛ در حالی که سالن نخست، الگین (Elgin) دارای مساحت بزرگ‌تری است، سالن وینتر گاردن از شهرت بیشتری نسبت به آن برخوردار است. طراحی سالن به‌گونه‌ای است که بوته‌های گل آویزان از سقف حس حضور در باغی زیبا را به بیننده القا می‌کند. این سالن در ابتدا به‌عنوان محلی برای اجرای نمایش‌های موزیکال آغاز به کار کرد، ولی در سال ۱۹۲۸ و در دوره آغاز محبوبیت فیلم‌های صامت تعطیل شد. این روند برای چند دهه ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۹۸۷، نهاد عام‌المنفعه Ontario Heritage Trust میلیون‌ها دلار برای احیا و بازسازی آن هزینه کرد. در حین عملیات بازسازی برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی کلیه دیوارها و آثار هنری با خمیر نان پاکسازی شد

۴. قصر موسیقی کاتالان (Palau de la Musica Catalana) - بارسلونا، اسپانیا

زیباترین تئاترهای جهان

به هنگام ورود به این سالن، هر بیننده‌ای مبهوت شیشه‌کاری‌ها، موزاییک‌ها و مجسمه‌های مرمری زیبا و بی‌نظیر در سراسر آن می‌شود. البته این سالن نمونه‌ای از هنر نئو کاتالان‌ها محسوب می‌شود و تنها سالن کنسرت به این سبک به شمار می‌رود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است

۵. کاخ اپرای گارنیه (Palais Garnier) - پاریس، فرانسه

زیباترین تئاترهای جهان

اگر وارد این سالن شدید، جای تردیدی نیست که مبهوت سقف زیبا و بی‌نظیر آن خواهید شد. البته این سقف یکی از نوسازترین مکان‌های این سالن بوده و طرح‌های اطراف لوستر ترکیبی از اپراهای مشهور است. البته در سال ۱۸۹۶ سقوط این لوستر باعث مرگ یک کارگر ساختمانی و الهام بخش خلق اثری به نام «شبح اپرا» (The Phantom of the Opera) شد.

۶. تئاتر میناک (Minack Theatre) - پورت‌کورنو، انگلستان

زیباترین تئاترهای جهان

به هنگام تماشای تئاتر در این مکان می‌توانید از تماشای مناظر نفس‌گیر کورنیش (Cornish) نیز لذت ببرید. البته در این مکان در هنگام تماشای تئاتر مجبور هستید تا بر روی نیمکت‌های چوبی بنشینید و حتی در صورت بارش باران خیس خواهید شد. ولی با این وجود تماشای منظره زیبای ساحل Porthcurno Bay خالی از لطف نیست.

۷. تئاتر ویسبادن (Hessisches Staatstheater Wiesbaden) - ویسبادن، آلمان

زیباترین تئاترهای جهان

نخست، سعی کنید تا نام این سالن را ۵ بار پشت سر هم تکرار کنید. سپس، اگر قدرت تماشا و درک تئاترهای سبک نئوبارک را دارید، به این سالن مراجعه کرده و از تماشای نقاشی‌های دیواری آنجا لذت ببرید.  

۸. سالن اپرای سیدنی (Sydney Opera House) - سیدنی، استرالیا

زیباترین تئاترهای جهان

اگرچه نمای خارجی سالن اپرای سیدنی شبیه یک صدف است، ولی فضای داخلی آن بسیار شاد و مفرح است. با وجود قدمت اندک این سالن، طراحی سقف آن توسط دورن اوتزان - معمار دانمارکی - مورد تحسین و تمجید میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و برنامه‌های متعدی از جمله باله یا سخنرانی‌های تد (TED) در آنجا اجرا می‌شود.

۹.  تئاتر بالبوآ (Balboa Theatre) - سن‌دیگو، آمریکا

زیباترین تئاترهای جهان

سالن تئاتر بالبوآ دارای کاربردهای متنوعی از جمله کاخ نمایش فیلم، مقر فرماندهی نیروی دریایی در جنگ جهانی دوم و حتی مکانی متروکه بوده است. در حال حاضر نیز فعالیت خود را از سر گرفته و محل اجرای پادکست‌های زنده Nerdist و جشنواره‌های VeggieTales است.

۱۰. تئاتر بولشوی (Bolshoi Theatre) - مسکو، روسیه

زیباترین تئاترهای جهان

سال ۱۷۷۶ آبستن وقوع حوادث بسیاری از جمله تبدیل آمریکا به مریکا (Merica)، شکل‌گیری روشنفکری و انتخاب پرنس پیوتر اوروسف ( Prince Pyotr Urusov) توسط کاترین کبیر برای دوره ۱۰ ساله اداره فرهنگ و هنر کشور روسیه بوده است. به عقیده وی تئاتر در جایگاه نخست قرار داشت و از این رو، در سال ۱۷۸۰ سالن تئاتر بولشوی ساخته شد. البته از زمان ساخت به بعد این سالن دچار تغییرهای بسیاری شده، ولی همچنان محکم و پابرجا برجای خود ایستاده است.

۱۱. تئاتر هرودس آتیکوس (Odeon of Herodes Atticus) - آتن، یونان

زیباترین تئاترهای جهان

در سال‌های نخستین آغاز به کار آمفی‌تئاتر آکروپولیس (در حدود ۱۷۴ سال پیش از میلاد)، میزبان اجراهای عالی در موسیقی بوده است. این روند در حال حاضر نیز ادامه دارد و موسیقی‌دانان بزرگی مانند التون جان (Elton John) و استینگ (Sting)  تورهای ۹۶ Mercury Falling و Hermes Falling را در آنجا اجرا کرده‌اند.

۱۲. تئاتر مانئول (Teatru Manoel) - والتا، مالت

زیباترین تئاترهای جهان

از نکته‌های قابل‌توجه در مورد این سالن این است که کودکان زیر ۶ سال حتی اجازه ورود به تئاتر مانوئل (Teatru Manoel)  را ندارند. اگر هنوز در مورد چرایی این مسئله تردید دارید، کافی است تا به نام پرطمطراق آن توجه کنید؛ Grandmaster Anton Manoel de Vilhena. در این سالن کلیه کنسرت‌های موسیقی کلاسیک مورد علاقه شما برگزار می‌شود.

۱۳. تئاتر آمازوناس (Teatro Amazonas) - مانائوس، برزیل

زیباترین تئاترهای جهان

این سالن در سال‌های پایانی ۱۸۰۰ توسط بارون‌ها ساخته شده است و معماری آن ترکیبی از سنگ مرمر ایتالیایی، فولاد انگلیسی و مبلمان پاریسی است که در کنار هم این سالن بین‌المللی را ایجاد کرده‌اند.البته کشور برزیل دارای سالن‌های تئاتر دیگری نیز هست که اغلب در میان جنگل‌های بارانی قرار گرفته‌اند.

۱۴. تئاتر فاکس (Fox Theatre) - دیترویت، آمریکا

زیباترین تئاترهای جهان

این سالن زیبا در سال ۱۹۲۸ توسط سرمایه‌داری به نام ویلیام فاکس (William Fox) احداث شد و دارای ۴۰۰ نفر پرسنل از جمله راهنما، دربان و ... بود و به باشکوه‌ترین خانه سرگرمی در جهان شهرت یافته بود. البته پس از گذشت چند دهه دچار انزوا شد، ولی خوشبختانه همانند دوران پرشکوهش مورد بازسازی و احیا قرار گرفته است.

۱۵. خانه اپرای گوانگ‌ژو (Guangzhou Opera House) - گوانگ‌ژو، چین

زیباترین تئاترهای جهان

زاها حدید یکی از چهره‌های سرشناس دنیای معماری و خالق آثاری ارزشمند همچون مرکز آبزیان لندن و استادیوم المپیک توکیو است. یکی دیگر از نمونه کارهای زیبا و منحصربه‌فرد وی که برای سال‌ها در یاد خواهد ماند، خانه اپرای چین است. چراغ‌های چشمک‌زن و طبقه‌های آبشاری آن هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند

مطالب مرتبط:

منبع thrillist

دیدگاه