رودخانه بزرگ سنگی در روسیه

موسی معتمدی | جمعه, ۸ مرداد ۹۵ ساعت ۱۶:۰۰

رودخانه‎ بزرگ سنگی، تجمعی بی‎نظم و آشفته از تخته سنگ‎هایی است که در ادامه‎ شیب کوه Taganay واقع در بخش جنوبی رشته کوه‎های اورال شکل گرفته است (رشته کوه‎های اروال در روسيه اروپا را از آسيا جدا می‎كنند و رودی به نام اورال دارد که به دریای خزر می‎ریزد). در ادامه با کجارو همراه باشید.

این رودخانه‎ی سنگی در بخشی از استان چليا بينكس (Chelyabinsk) روسیه قرار دارد. رودخانه‎ی سنگی ۶ کیلومتر طول و به طور متوسط ۲۰۰ متر عرض دارد. عرض بخشی از آن ۷۰۰ متر است که عریض‎ترین بخش این رودخانه محسوب می‎شود.

اکثر افراد بر این باورند که شکل‎گیری رودخانه‎ی صخره‎های سنگی عظیم به آخرین عصر یخبندان که ۱۰ هزار سال پیش رخ داده است، برمی‎گردد. در آن دوره، ۴۸۰۰ متر از قله‎ی کوه Taganay پوشیده از یخچال‎های طبیعی بود؛ به خاطر وزن بالای این یخچال‎ها نوک این قله ساییده شده و به میلیون‌ها تکه سنگ تبدیل شد. وقتی که یخ‎ها ذوب شدند، تکه سنگ‎ها به پایین لیز خوردند و با تجمع آن‎ها رودخانه‎ی سنگی ایجاد شد. اگر زمین‎شناسان نام این پدیده را رودخانه نامیدند به علت شباهت روش شکل‎گیری آن با رودخانه است وگرنه هیچ جریانی در این صخره‎ها وجود نداشته و هزاران سال است که بی‎حرکت در سرجای اولیه خود ایستاده‎اند.

رودخانه بزرگ سنگی در روسیه1

این رودخانه با بلوک‎های بزرگ کوارتزیت (ماسه سنگ سخت شده‎ی كوارتزى) اشغال شده است و در این ماسه، سنگ اونتورین (aventurine) یا سنگ دلربا (كوارتز شفاف داراى ذرات ميكا و آهن که نمایی درخشان دارد) که وزن هرکدام از آن ها ۹ الی ۱۰ تن می‎شود، وجود دارد. هر سنگی که به زمین فرو رفته است به طور متوسط ۶ متر ضخامت (عمق) دارد.

یکی از جالب‎ترین موارد مربوط به این رودخانه‎ی سنگی این است که هرکس نزدیک آن شود به وضوح می تواند صدای جریان آب را بشود. دلیل ایجاد این صدا جریان‎های کوچک سنگ‎ریزه‎هایی است که زیر این صخره‎های بزرگ وجود دارد.

رودخانه‎ی سنگی روسیه تنها رودخانه‎ی سنگی جهان نیست. در سایر مناطق رشته کوه‎های اورال رودخانه‎های سنگی مشابه آن دیده شده‎اند.

خارج از روسیه هم چندین رودخانه‎ی سنگی دیده شده که یکی از آن‎ها مربوط به کوه‎های ویتوشا در کشور بلغارستان است. یکی دیگر از گسترده‎ترین رودخانه‎های سنگی  که بیش از ۲ کیلومتر طول دارد در فلات کوهستان آلپ، منطقه‎ی Zlatnite Mostove ( که به پل طلایی معروف است) تشکیل شده است، این رودخانهی سنگی در بخش فوقانی رودخانهی Vladayska (ولادایسکا) قرار گرفته است. مثالی دیگر از این نوع رودخانه‎ها رودخانه‎ی Vitoshka Bistritsa ( ویتوشکا بیستریتسا) است که در دره‎ای با همین نام تشکیل شده و بیش از ۳۰۰ متر عرض دارد، همچنین  سایر جریان‎های سنگی به طور وسیعی در سراشیبی دامنه‎ی کوه‎های آنجا پراکنده شده اند.

رودخانه بزرگ سنگی در روسیه2

رودخانه بزرگ سنگی در روسیه3

رودخانه بزرگ سنگی در روسیه4

رودخانه بزرگ سنگی در روسیه5

رودخانه سنگی در رشته کوه های ویتوشا

رودخانه‎ی سنگی در رشته کوه‎های ویتوشا- بلغارستان

رودخانه سنگی در رشته کوه های ویتوشا1

رودخانه‎ی سنگی در رشته کوه‎های ویتوشا- بلغارستان

رودخانه سنگی در رشته کوه های ویتوشا2

رودخانه‎ی سنگی در رشته کوه‎های ویتوشا- بلغارستان

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه