ساماندهی محوطه گنبدقابوس، بلندترین گنبدآجری

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۷
ساماندهی محوطه گنبدقابوس، بلندترین گنبدآجری

گنبدقابوس به سبک معماری ایرانی و شیوه رازی با ارتفاع بیش از ۶۲ متر شامل پی، بدنه و گنبد رک با مصالح گچ و آهک احداث شده است و حالا قرار است تا کار محوطه سازی آن آغاز شود.

گنبدقابوس در شهر گنبدکاووس در استان گلستان قرارداد. این بنا بلندترین گنبدآجری جهان است که در قرن چهارم هجری به دستور قابوس ابن وشمگیر، یکی از امرای دوره آل زیار روی تپه‌ای باستانی از دوره اشکانی- ساسانی با ارتفاع ۱۳ متر از سطح زمین بناشد

حمید عمرانی رکاوندی کارشناس پایگاه گنبد قابوس اظهار کرد:

پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس از محل اعتبارات ملی سال ۱۳۹۳ بر اساس برنامه‌های پیشنهادی سالانه و ضرورت موضوع و مصوبات شورای راهبردی گنبدقابوس، مطالعات فاز ۱ ساماندهی محوطه گنبدقابوس را با همکاری یکی از مشاوران ذیصلاح در حوزه میراث فرهنگی در دستور کار قرار داده است.

 روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، رکاوندی افزود:

برحسب دستورالعمل‌های کنوانسیون میراث جهانی و قوانین و مقررات جاری سازمان تهیه و با حضور معاونت میراث فرهنگی کشور، معاونت گردشگری، مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی، مسئولان ارشد استان گلستان و مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان گنبدکاووس و شهروندان گنبدکاووس در محوطه از طرح ارائه شده رونمایی شد.

وی افزود که همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته در سال ۱۳۹۴ و تامین اعتبار لازم، مطالعات فاز ۲ طرح با هدف تهیه نقشه‌های اجرایی با همراهی اعضای محترم شورای راهبردی توسط مشاور محترم در دست اقدام قرار گرفت و درمدت زمان مقرر نقشه و کتابچه‌های اجرایی طرح ساماندهی محوطه آماده و تحویل شد.

وی با ابراز رضایت از عملکرد شهرداری، سایرمسئولان شهرستان و مراکز علمی و فرهنگی و انجمن‌های مردم نهاد و شهروندان گنبدکاووس درروند اقدامات صورت گرفته دراین پایگاه در طول سالیان گذشته تبیین کرد:برای اجرای طرح شهرداری گنبدکاووس فضایی را در گوشه جنوب شرقی بوستان قابوس پیش‌بینی ‌شده است که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از طرح باشیم.

وی تاکید کرد:

همچنین بر اساس طرح جامع مدیریت محوطه گنبدقابوس که در سال ۱۳۹۳ تهیه شده است ایجاد و توسعه فضای سبز در ضلع شرقی تپه و بنای گنبدقابوس در راستای تهیه پرونده ثبت جهانی گنبدقابوس در سال ۱۳۹۰ با همکاری اداره آموزش‌وپرورش و اداره تربیت بدنی و شرکت توزیع نیروی برق شهرستان گنبدکاووس ساختمان‌های موجود در حریم تاریخی تخریب و آزادسازی گردید که کاری ستودنی است.

وی ادامه داد که تلاش جهت تغییر کاربری تاسیسات موجود شهری واقع در خیابان‌های مجاور و منتهی به گنبدقابوس جهت ارائه خدمات گردشگری و امور فرهنگی- هنری و ... در راستای برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با همراهی همه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در کنار سایرظرفیت های تاریخی(شهر باستانی گرگان/جرجان و دیوار بزرگ گرگان) از نیازهای اساسی توسعه شهری و بالندگی فرهنگی شهر گنبدکاووس محسوب می‌شود که در اشتغال‌زایی و شکوفایی اقتصادی شهر گنبدکاووس نقش بسزایی خواهد داشت.

بنای گنبدقابوس در سال ۱۳۱۰ خورشیدی به شماره ۸۶ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت. این شاهکار معماری ایرانی- اسلامی پس از طی ۱۰۰۰ سال همچنان باشکوه و استوار توجه جهانیان را به خود جلب کرده و سرانجام بعد از گذشت ۸۱ سال از زمان ثبت ملی، در۱۰ تیر سال ۱۳۹۱ خورشیدی با شماره ۱۳۹۸ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه