روزشمار: ۸ مرداد؛ روز جهانی ببر

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی جمعه، ۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
روزشمار: ۸ مرداد؛ روز جهانی ببر

بیست و نهم ژوئیه به‌عنوان روز جهانی ببر نام‌گذاری شده است. این روز هم به‌عنوان یک جشن جهانی و هم به‌منظور افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت حفظ این گربه‌سان زیبا تعیین شده است.

مقالات مرتبط:

ببر نیاز به زیستگاه‌های وسیع و پیوسته دارد و کمتر می‌تواند در زیستگاه‌های جزیره‌ای، پراکنده و کوچک زندگی کند. علاوه بر اینکه زیستگاه‌های کوچک خطر تقابل با انسان و شکار غیر قانونی ببرها را افزایش می‌دهد.

ببر گوشت‌خواری است با اندازه بزرگ و طول بدن آن تا ۲۹۰ سانتی‌متر و دم آن تا ۱۱۰ سانتی‌متر و وزن آن تا ۳۲۰ کیلوگرم است. نیرومندترین و درنده‌ترین پستاندار گوشت‌خوار جهان و از تیره گربه‌سانان است. ببر، تا حدود ٢٠٠ سال پیش، در بیشتر جاهای آسیا وجود داشت، اما شکار بی‌رویه و از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی آن به دست انسان، نسل این جانور را در بسیاری از مناطق آسیا از بین برد. ببر جانور مقاومی است و توان سازش با شرایط محیطی گوناگون را دارد.

ببر

در حال حاضر بیش از هر زمانی ببرها در سراسر جهان به انقراض نزدیک شده‌اند، بیش از ۹۷ درصد جمعیت ببر در دنیا از بین رفته است و بسیاری از زیرگونه‌های ببر منقرض شده‌اند.

روز بین‌المللی ببر سالانه در ۲۹ ژوئیه برگزار می‌شود که در واقع جشنی است که لزوم حفاظت از ببرها را یادآور می‌شود. برای اولین بار در ۲۹ ژوئیه سال ۲۰۱۰ در اجلاسی در سن‌پترزبورگ این روز به‌عنوان روز جهانی ببر انتخاب شد. انتخاب این روز به این دلیل بود که خطر انقراض این‌گونه جانوری احساس می‌شد. در این نشست، ایده دو برابر شدن تعداد ببرها تا سال ۲۰۲۲ مطرح شد که در آن زمان غیرواقعی به نظر می‌رسید اما نتایج تحقیقات جدید حاکی از آن است که دستیابی به این هدف امکان‌پذیر بوده و بعید نیست.

بسیاری از سازمان‌های رفاه حیوانات متعهد به کمک به حفظ این حیوانات شدند و هنوز هم تلاش به جمع‌آوری پول برای حفظ این موجودات صورت می‌گیرد. هدف از روز ببر ترویج حفاظت و گسترش زیستگاه‌های ببر وحشی و به دست آوردن حمایت از طریق آگاهی برای حفاظت از ببرها است.

روز ببر

در روز جهانی ببر افراد در کشورهای مختلف چهره‌های خود را به‌شکل ببر رنگ‌آمیزی می‌کنند.

روز ببر

روز ببر

گونه‌های باقی‌مانده ببر در جهان

ببر سیبری (Siberian Tigers) که به‌عنوان ببر آمور یا ببر شمال شرق چین نیز شناخته می‌شود. ببر بنگال (Bengal tigers)، ببر هندوچین (Indochinese tigers)، ببر مالایا (Malayan tigers)، ببر سوماترایی (Sumatran tigers) و ببر جنوب چین (South China tigers)

گونه‌های منقرض شده ببر

ببر بالی (Bali tigers)، ببر خزر (Caspian tigers)، ببر جاوان (javan tigers)

در همین روز:

  • روز بزرگداشت عارف شهيد «شيخ شهاب‌‏الدين سهروردی» معروف به «شيخ اشراق»
  • وقوع زلزله شدید در شهرهای خراسان و مازندران (۱۳۴۹ شمسی)
  • پيروزی قيام ضد سلطنتی ملت فرانسه برضد «شارل دهم» پادشاه فرانسه (۱۸۳۰ میلادی)
  • آغاز كنفرانس صلح پاريس (۱۹۴۶ میلادی)
  • اولين حضور ورزشكاران ايران در المپيک جهانی در لندن (۱۹۴۸ میلادی)
  • روز استقلال كشور «ليتوانی» از اتحاد جماهير شوروی سابق (۱۹۹۱ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه